Hovedinnhold

SAS beholder EuroBonus

LOVER FORTSATT BONUSPOENG: Etter å ha vurdert grundig verdien av EuroBonus har SAS-ledelsen med konsernsjef Rickard Gustafson i spissen bestemt seg for å beholde lojalitetsprogrammet. Foto: AP
LOVER FORTSATT BONUSPOENG: Etter å ha vurdert grundig verdien av EuroBonus har SAS-ledelsen med konsernsjef Rickard Gustafson i spissen bestemt seg for å beholde lojalitetsprogrammet. Foto: AP
(VG Nett) SAS selger ikke EuroBonus. Til det er lojalitetsprogrammet altfor viktig for holde på de beste kundene, innser SAS-ledelsen.

Denne saken handler om:

Det var Aftenposten som i forrige måned meldte at SAS vurderte å selge EuroBonus-lojalitetsprogrammet sitt til lavpris for å skaffe raske penger til kreditorene. Men slik gikk det altså ikke.

EuroBonus er fredet, og blir ikke solgt som en del av spareprogrammet.

LES OGSÅ: Ingen fare for bonuspoengene dine

- Vi har sett på alt av verdier i SAS - også EuroBonus - men et salg av bonusprogrammet er ikke en del av spareplanen. EuroBonus er en vesentlig del at vårt tilbud til kundene, sier pressesjef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til nyhetsbyrået Ritzau Finans.

Mye verd

Mye tyder på at SAS' verdivurderinger er riktige:

Nylig solgte Air Berlin 70 prosent av sitt bonusprogram Topbonus til en av sine storaksjonærer, Etihad Airways i Abu Dhabi. Prisen var 184,4 millioner euro - omtrent tilsvarende Air Berlins samlede børsverdi (187 millioner euro).

LES OGSÅ: SAS lanserer 17 nye ruter

Prisen gir en god indikajson på hvor mye EuroBonus-programmet er verd for SAS.

POENG-SEIER: SAS forsikrer sine 3 millioner EuroBonus-medlemmer at «alt fortsetter som før». De 2000 Pandeon-kort-innehaverne klager sikkert heller ikke. Foto: Andrea Gjestvang
POENG-SEIER: SAS forsikrer sine 3 millioner EuroBonus-medlemmer at «alt fortsetter som før». De 2000 Pandeon-kort-innehaverne klager sikkert heller ikke. Foto: Andrea Gjestvang

En milliard?

Et salg ville trolig innbragt en milliard kroner i SAS' slunkne kasse - men til gjengjeld ville flyselskapet gamble med lojaliteten til sine beste, mestbetalende kunder - forretningskundene.

LES OGSÅ: SAS-kaptein aviset fly med whisky

Aksjeanalytiker Jacob Pedersen poengterer at EuroBonus er langt viktigere for et stort nettverks-flyselskap som SAS enn for lavprisselskapet Air Berlin:

- Viktig for SAS

- SAS har et mangeårig medlemmskap i Star Alliance, og EuroBonus er noe av «kjernen» i SAS. Programmet har mange medlemmer og er en viktig loyalitetsskapende faktor, sier Pedersen.

SAS har tidligere opplyst til Standby Nordic at det hver måned kommer til 30.000 nye medlemmer i EuroBonus-programmet. 80 prosent av poengene som opptjenes brukes til å ta ut bonusreiser eller oppgradere seg på flyvninger.

Eksklusivt kort

Foruten SAS-kortene basic, sølv og gull finnes et fjerde kort, pandion, som bare er tilgodesett cirka 2000 ekstremt viktige SAS-kunder.

Pandeon-kortet gir en rekke goder og i praksis carte blanche-adgang til alle selskapets flyavganger, selv om flyene er fulle.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise