Hovedinnhold

Reiseguru: Slike turister bør ikke Norge ha

Mener at Norge trenger flere turister - men ikke fra cruise

PÅ NORGESTUR: Turister fra cruiseskipet «Costa Magica» venter på Flåmsbanen. Foto: BJØRN DJUPVIK
PÅ NORGESTUR: Turister fra cruiseskipet «Costa Magica» venter på Flåmsbanen. Foto: BJØRN DJUPVIK
(VG Nett) Cruiseturister ødelegger sjansen for å lage lønnsom turisme i små norske fjordsamfunn, samtidig som de nesten ikke legger igjen penger, mener den britiske reisegründeren Justin Francis.

Denne saken handler om:

Etter mer enn 10 år som sjef for nettstedet Responsible Travel er det lite Justin Francis ikke kan om ansvarlig turisme.

Han mener Røros - som i vinter vant nettstedets pris Responsible Tourism Award - er et imponerende eksempel på alt man kan få til. Samtidig overbeviste Francis' besøk i bergstaden i forbindelse med prisen ham om at selv rike Norge behøver flere turister.

- Flere turister gir økonomi til å bevare kulturlandskap, håndverkstradisjoner og lokalt særpreg. I Røros traff jeg blant annet en hundesledeguide, som ikke klarer å leve av det på fulltid. Jeg vil at guider skal ha mulighet til å dedikere seg fulltid. Da må turismen opp på et nivå, sier Francis.

Tror cruiseødelegger

Det er imidlertid én reiseform Justin Francis ikke håper får en økning: Cruise, særlig til små byer og steder.

- Antallet mennesker på stedet firedobles, men turistene legger igjen svært lite penger. De bor om bord, spiser om bord, og kjøper lite når de er i land. Samtidig blir de 500 innbyggerne der stirret på, sier han.

- Slik jeg ser det er cruiseturismen kanskje den største utfordringen for norsk reiseliv. Bergen er stor nok til å ta unna alle turistene, og har skapt en turistøkonomi. Men jeg har mine store tvil til en del av de små stedene, sier han.

- Jeg vil lære mer om stedene jeg besøker. Det er ikke så lett når ni av ti som jeg møter der, er cruiseturist fra USA. Jeg tror det ødelegger sjansen for å bygge opp andre typer turisme, utdyper han.

Les videre under bildet.

PÅ NORGESBESØK: Justin Francis er gründer av reisebyrået og nettstedet Responsible Travel, og en av verdens mest anerkjente størrelser innen ansvarlig turisme. Her fotografert utenfor Vestbanen i Oslo. Foto: GJERMUND GLESNES
PÅ NORGESBESØK: Justin Francis er gründer av reisebyrået og nettstedet Responsible Travel, og en av verdens mest anerkjente størrelser innen ansvarlig turisme. Her fotografert utenfor Vestbanen i Oslo. Foto: GJERMUND GLESNES

- Lite penger

BI-professoren Torger Reve deler Francis' skepsis til lønnsomheten av cruiseturismen.

- Cruisebåtene går inn i fjordene men pengene ligger igjen i båten. Samtidig legger de igjen søppel. Man må lage noe som gjør at cruiseturistene legger igjen penger her, sier han.

Cruiseturistene har ofte svært kort tid i havnene. For eksempel fikk passasjerene på julecruise-skipet 12. desember kun fem og en halv time i Oslo.

- Altfor kort tid i Oslo, sa Margrethe Austad, cruisemarkedssjef i Oslo Havn.

Innovasjon Norge har hittil ikke jobbet med å markedsføre cruiseturisme, men det akter faktisk reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin å gjøre noe med - nettopp fordi også hans folk ser at cruiseturistene legger igjen lite penger.

- Vi har sett at mange av turistene bare er i land og går om bord igjen, uten å være med på aktiviteter. Det er ikke fordi de ikke ønsker det, men fordi de ikke synes aktivitetene er spennende nok. Derfor vil vi utvikle flere aktiviteter, sier han.

Les videre under bildet.

VIL TA GREP: Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Foto: SCANPIX
VIL TA GREP: Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Foto: SCANPIX

Han og viser til en undersøkelse i fjor, som viste at mange cruiseturister egentlig hadde planlagt å bruke mer penger i Norge enn de faktisk gjorde.

Tuftin mener uansett at cruiseskipene har en positiv effekt for norsk reiseliv.

- En god del av passasjerene kommer igjen senere som vanlige turister, sier han.

Lite lønnsomt

I studien «Et kunnskapsbasert Norge» plasserte Reve og BI-kollegaen Amir Sasson reiselivsnæringen helt nederst på listen over attraktive norske næringer, på grunn av svært lav lønnsomhet og lavt formelt kompetansenivå i næringen.

SKEPTISK TIL LØNNSOMHET: BI-professor Torger Reve. Foto: FRODE HANSEN/VG
SKEPTISK TIL LØNNSOMHET: BI-professor Torger Reve. Foto: FRODE HANSEN/VG

Det betyr likevel ikke at Torger Reve bare blåser av Justin Francis' ønske om flere turister.

- Han har et poeng. Skal vi bli en reiselivsnasjon må vi ha en del besøkende. Der de får til lønnsomhet i dag, er i Oslo. Der de virkelig trenger reiseliv i Norge, er lønnsomheten dårlig, sier han.

Lanserer tre alternativer

Reve viser til sin egen og Sassons analyse, der de har anbefalt tre muligheter for å få til lønnsom turisme også utenfor byene. Disse var:

* Nisjeprodukter med svært høy pris. Da må også kvaliteten være tilsvarende høy, i alle ledd.
* Selvbetjente turister, f.eks bobilturisme og turisthytter. Problemet er at disse ikke gir særlig lønnsomhet.
* Masseturisme. De er imidlertid usikre om Norge har infrastruktur og prisnivå som gjør det mulig å få til det nødvendige volum.

- Med økende velstand i verden er det så mange folk som har vært alle steder, og leter etter mer spennende ting. Disse kundene krever service, kvalitet og skreddersøm. Klimaet er ingen hindring. Folk i varmere strøk ønsker ikke å reise til varme, sier Torger Reve.

Han tror imidlertid at det er vanskelig å få tilstrekkelig volum, det er tross alt ikke like stas å kjøre hundeslede i kø.

- Det er lett å si for en observatør. Det er verre for dem som skal leve av det. De fleste tilbud i Norge er vanskelige å drive hele året. Vinteren varer i kanskje tre måneder. Da blir det nesten umulig å leve av det på fulltid, analyserer Torger Reve.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise