Hovedinnhold

Nå skal turist-«cowboyene» lukes ut

KLONDYKE: Nordlys-turismen har tatt fullstendig av, og horder av utlendinger kommer hit vinterstid. Foto: Terje Mortensen
KLONDYKE: Nordlys-turismen har tatt fullstendig av, og horder av utlendinger kommer hit vinterstid. Foto: Terje Mortensen
Tilbakemeldinger fra utenlandske turister viser at slett ikke alle er fornøyd med norgesopplevelsen.

Denne saken handler om:

SAGT PÅ TRIPADVISOR

Her er noen av tilbakemeldingene på TripAdvisor fra utenlandske turister som har vært i Norge:

«Dinner...hmm hard to call it, few boiled potatoes some seared cod, plain water (we have to ask for it), coffee. I will rather call it a snack!»

«We booked our evening dog sledding trip at the Tromso visitor centre (very helpful English speaking staff). However, the trip was poorly organised and seemed to take forever to get the dogs set up. The night before they had at least a metre of snow and this caused the trail to disappear. We had to help the dogs by kicking with our legs but we kept sinking into the snow up to our knees»

«They will stay there for an hour- hour in a half, if you ar lucky yes but if not, you will lose £120 absolutely worthless, whatever you wil be able to see from their boat, you can see from Tromso too!!!!»

«They might be great for fishing trips but I wouldn't advice to anyone, we tought it may be decent for a family of four stupidity we've paid £430 for almost nothing, I consider a ripp off!»

For å bedre kvaliteten på natur-turismen, skal «cowboyene» i bransjen lukes ut.

- Det blir stadig flere tilfeller hvor turister klager på opplevelser i Norge. Det kan dreie seg om alt fra dårlige guider til manglende servering, sier forsker Trude Borch i Nofima.

Hun leder et treårig forskningsprosjekt som skal munne ut i et sertifiseringssystem for naturbasert reiseliv i Norge. Et system som skal sørge for at turistene får trygge naturopplevelser og god kvalitet.

- Som høykostland må vi sørge for at turistene tilbys opplevelser hvor kvaliteten står i forhold til prisen de har betalt, sier Borch til VG.

Skjerpet konkurranse

Tilbakemeldingene fra turistene kommer via TripAdvisor og via turistnæringen selv. Også Innovasjon Norges reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin er opptatt av at pris må stå i forhold til kvalitet:

- Turister er stort sett fornøyde med ferieoppholdet her til lands, men det viktig at vi leverer reiselivsprodukter som forsvarer det høye prisnivået vårt. Dette blir enda viktigere i årene som kommer med skjerpet konkurranse, sier Tuftin.

LES OGSÅ: Nordlyset danker ut pyramidene

- En fersk turistundersøkelse gir oss verdifulle signaler om hvor norsk reiselivsnæring må forbedre seg for å gjøre totalopplevelsen for turistene bedre. Vi har et fantastisk naturlig utgangspunkt, men må jobbe med kvalitet i alle ledd av helhetsopplevelsen hvis vi skal klare å tiltrekke oss flere turister i årene som kommer, understreker reiselivsdirektøren.

SATSER SERIØST: Camp Tamok satser stort og seriøst på vinterturisme. Her har Roar Kemi tatt med seg en gruppe britiske turister på reinsdyrsafari. Foto: Terje Mortensen
SATSER SERIØST: Camp Tamok satser stort og seriøst på vinterturisme. Her har Roar Kemi tatt med seg en gruppe britiske turister på reinsdyrsafari. Foto: Terje Mortensen

Ser til Skottland

Innovasjon Norge støtter da også arbeidet med å hamre ut et sertifiseringssystem som skal sikre kvaliteten på den naturbaserte turismen. Med på laget er blant andre også Fjord Norway, ARENA Lønnsomme Vinteropplevelser, Innovative Opplevelser og HANEN, organisasjonen for bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske.

Forskere ved Handelshøgskolen i Bodø og Nofima har besøkt Skottland, Island og New Zealand, som er store på naturbasert turisme og dermed konkurrenter til Norge.

I disse landene har de allerede på plass en sertifiseringsordning, som vi har studert og kartlagt erfaringene med.

LES OGSÅ: På toppen av britenes drømme-reiseliste

- Mange utenlandske turoperatører stusser over at vi i Norge ikke har fått på plass tilsvarende kvalitetssikringssystem, sier Trude Borch til VG.

Skal bli bedre skikket

Målet med sertifiseringsordningen er at reiselivsaktørene som jobber med naturbaserte aktiviteter og opplevelser som Nordlys-turisme, fisketurisme, hvalsafari etc. skal bli mer skikket til å ta vare på turistene.

- ENDELIG: - Vi har lenge bedt om en sertifiseringsordning som vil luke ut useriøse aktører fra reiselivet, sier daglig leder Hans-Olav Eriksen i hardtsatsende Lyngsfjord Adventure utenfor Tromsø. - Alle andre næringer har jo slik kvalitetssikring, sier han. Foto: Terje Mortensen
- ENDELIG: - Vi har lenge bedt om en sertifiseringsordning som vil luke ut useriøse aktører fra reiselivet, sier daglig leder Hans-Olav Eriksen i hardtsatsende Lyngsfjord Adventure utenfor Tromsø. - Alle andre næringer har jo slik kvalitetssikring, sier han. Foto: Terje Mortensen


- Vi ønsker å øke oppmerksomheten rundt sikkerhet, bærekraft og kvalitet i alle deler av turistens naturopplevelser, sier Borch til VG.

«Nordlys» er et av de mest brukte søkeordene på Visit Norways hjemmeside, og særlig fra Asia og Storbritannia kommer horder av turister i håp om å få se det magiske lyset.

Nordlys-turismen har utviklet seg rekordhurtig, og et raskt voksende antall bedrifter tilbyr nå nordlysutflukter. Fantastiske bilder skaper skyhøye forventninger.

- Et kvalitetssikringssystem skal bidra til at vi leverer opplevelser som står i forhold til disse forventningene, håper forskeren.

«Cowboyer»

Under slike Klondyke-tilstander kan det lett dukke opp «cowboyer» - ukvalifiserte aktører som er ute etter å tjene raske penger.

LES OGSÅ: Varsler ekstra mye nordlys de neste årene

- Med dette øker sjansen for at noen turister reiser hjem uten å være fornøyd, poengterer Borch.

- Hva er det turistene klager på?

- Det kan være alt fra rot i bilen til dårlig mat, eller at de fryser fordi de ikke får utlevert gode nok klær, svarer prosjektleder Borch.

HELHETLIG OPPLEVELSE: Mange vinter-turister som kommer til Norge går på ski for første gang i sitt liv. Da må arrangøren sørge for at de er godt kledd, så de ikke fryser. Helhetsopplevelsen er viktig. Foto: Terje Mortensen
HELHETLIG OPPLEVELSE: Mange vinter-turister som kommer til Norge går på ski for første gang i sitt liv. Da må arrangøren sørge for at de er godt kledd, så de ikke fryser. Helhetsopplevelsen er viktig. Foto: Terje Mortensen

- Om nordlysturister ikke får se lyset, er det viktig at guiden ihvertfall kan fortelle om nordlyset som fenomen eller om mytologien rundt nordlyset, sier prosjektlederen.

Med høye priser og store forventninger bidrar «cowboyene» i markedet til å øke gapet mellom turistenes forventninger og det faktiske tilbudet. Da er det på tide å ta grep, sier Borch.

Fritt fram

- Vi har jobbet for dette lenge, sier Hans-Olav Eriksen i Lyngsfjord Adventure, en av de store vinterturisme-arrangørene utenfor Tromsø.

- For reiselivsnæringen er det helt essensielt å få kvalitetssikret og sertifisert virksomheten, slik at vi blir tatt på alvor. I dag kan hvem som helst annonsere sine tjenester, uten verken å være kvalifsert eller ha nødvendig HMS i bunnen. I praksis er det fritt fram, sier Eriksen til VG.

- Våre konkurrenter i Finland, Sverige og Island ligger flere år foran oss, med ulike varianter av de skotske og newzealandske systemene for kvalitetssikring. I Norge er de fleste næringene strengt regulert og kontrollert, og vi imøteser virkelig et norsk sertifiseringssystem som kan luke ut useriøse aktører fra reiselivsbransjen, sier Lyngsfjord Adventure-sjefen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise