Hovedinnhold

Reiselivssjefen: - Skremmende utvikling

Massiv turistsvikt i Gudbrandsdalen

Men Lillehammer-regionen klarer seg bedre

LITE SNØ: Mildværet forut for påsken har ikke akkurat gjort det lettere for Gudbrandsdalens hardt prøvede turistnæring. Her fra Gravdalen øst for Kvam, beliggende på ca. 1000 meters høyde. Foto: Scanpix.
LITE SNØ: Mildværet forut for påsken har ikke akkurat gjort det lettere for Gudbrandsdalens hardt prøvede turistnæring. Her fra Gravdalen øst for Kvam, beliggende på ca. 1000 meters høyde. Foto: Scanpix.
(VG Nett) - Utviklingen er skremmende, medgir reiselivssjef Hans Martin Hovengen etter 26,5 prosents nedgang i hotellbesøket i midt-Gudbrandsdalen.

Midt i påskeutfarten kommer bekymringsmeldingen om at turistene svikter hotell- og utfartsområdene i ett av Norges flotteste dalfører - Gudbrandsdalen.

LES OGSÅ: Maihaugen og 30 andre hjemmeferie-tips

Det er avisen Gudbrandsdølen Dagningen som melder at nedgangen i antallet hotellovernattinger utgjør hele 26,5 prosent i de midte deler av dalføret. I nord er nedgangen 11,1 prosent, i den sørlige delen av dalføret 10,8 prosent.

- Skremmende

Tallene viser utviklingen fra 2006 til 2010, og er hentet fra
Statistisk Sentralbyrå.

- Utviklingen er skremmende, sier reiselivssjef Hovengen til Gudbrandsdølen Dagningen.

LES OGSÅ: Adrenalin-kick rundt Hunderfossen

Sjefen for Nasjonalparkriket Reiseliv AS forteller til avisen at tilbakegangen på 2000-tallet for Sel alene tilsvarer over 30 000 overnattingsdøgn.

Taper til resten av landet

- I Dovre er nedgangen 13 prosent i samme periode, mens Lesja har opplevd en svikt på hele 34 prosent. Kommunene taper markedsandeler til andre reisemål i Gudbrandsdalen - og til landet for øvrig, sier Hovengen.

Her er tipsene for by-påske med barn!

- På Høvringen går lønnsomheten kraftig ned, og på Mysuseter finner vi nå bare en aktiv overnattingsbedrift igjen. Det er skremmende for alle som ønsker å opprettholde befolkningsgrunnlaget i distriktet, sier reiselivssjefen.

Må fornye seg

Han tror årsakene til turistsvikten er flere:

Gjestene vil ha bedre organiserte aktiviteter, flere gode løyper og merkede stier.

FRISKT PUST: Satsingen ved Hunderfossen Familiepark trekker mange besøkende til Gudbrandsdalen. Parken fornyer seg hele tiden og kommer opp med stadig nye attraksjoner. Foto: Scanpix
FRISKT PUST: Satsingen ved Hunderfossen Familiepark trekker mange besøkende til Gudbrandsdalen. Parken fornyer seg hele tiden og kommer opp med stadig nye attraksjoner. Foto: Scanpix

I tillegg er det utfordrende for en reiselivsbransje som ønsker å utvikle seg at de ligger i randsonen til nasjonalparken, med alle de begrensningene det innebærer.

- Der har konkurrentene lenger sør i dalen en fordel, fastslår sjefen for Nasjonalparkriket Reiseliv.

Skylder på pressen

Andre reiselivsfolk i Gudbrandsdalen som VG har snakket med påpåeker at mange av turistbedriftene ikke har klart å fornye seg i takt med turistenes krav.

Flere hoteller sliter med å finne nye drivere.

En av dem som sliter skylder til og med på pressen(!) for at bedriften ikke får nok gjester.

LES OGSÅ: Bjørnsons Aulestad årets budsjettvinner

- Det skrives ikke nok om Gudbrandsdalens mange flotte tilbud, hevder vedkommende overfor VG Nett.

Tradisjonelle høyfjellshoteller og fjellpensjonater, som Gudbrandsdalen har mange av, er dessuten over midddagshøyden. De som ikke har bygd ut alpinanlegget, lagt om til spa-drift eller omgjort hotellrom til leiligheter, har sakket akterut i kampen om turistene.

- Beste siden 1996

Blant dem som har klart seg godt gjennom den omtalte 4-årsperioden er Wadahl Høgfjellshotell på Gålå - mye takket være leilighetsbygging og offensiv satsing fra det unge vertskapsparet:

LES OGSÅ: Nå kan du surfe på internett under togreisen

- Fjorårssommeren var den beste siden 1996, og selv om den siste vinteren har vært tøff, ser bookingen for kommende sesong veldig bra ut, sier Trygve Grov på Wadahl til VG Nett.

Ser mot utlandet

En av grunnene til at Wadahl-folket har hengt seg på Lillehammer Turist framfor Nasjonalparkriket Reiseliv er at lillehamringene jobber bevisst mot det utenlandske turistmarkedet. Slikt gir resultater.

LES OGSÅ: Vandrerhjem-suksess: Raspeball!

- Utkantstrøkene taper terreng. Det ser vi over hele landet. I Lillehammer-området har vi hatt tuiristvekst de siste 10 årene, også i den omtalte 4-årsperioden fra 2006 til 2010 da overnattingstallene for Lillehammer, Øyer, Gausdal og Skeikampen økte fra 946 000 til 1 000 013, forteller
reiselivssjef Vidar Svanemyr i Lillehammer Turist til VG Nett.

- Så OL-effekten holder seg?

- Ja, det ser sånn ut. Samtidig jobbes det veldig hardt og bevisst for å holde på turistene og få tak i nye, bekrefter reiselivssjefen for Lillehammer-området.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer