Hovedinnhold

Norske flyselskap får ikke bruke personell på asiatisk lønn

Kjos: - Norwegian flagger antakelig ut

FLYSELSKAPER: Både SAS og Norwegian må forholde seg til regjeringens avgjørelse. Foto: Espen Braata
FLYSELSKAPER: Både SAS og Norwegian må forholde seg til regjeringens avgjørelse. Foto: Espen Braata
(VG Nett) Krav om arbeids- og oppholdstillatelse for arbeidstakere fra land utenfor EØS på norske fly blir ikke fjernet, ifølge Arbeidsdepartementet.

Denne saken handler om:

- Norske flyselskap kan dermed ikke bruke personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap), ifølge NTB.

Flagger antakelig ut

Norwegian-sjef Bjørn Kjos kaller beslutningen «ubetenksom» og antyder sterkt at selskapet kan komme til å flagge ut deler av flåten.

- Det er klart at dette favoriserer andre selskaper, noe som antakelig betyr at vi kommer til å registrere noen av flyene våre i utlandet, sier han til NTB.

Kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik opplyser til VG Nett at det snakk om de nye langdistanseflyene, og at Sverige eller et annet EU-land kan være aktuelle alternativ.

Norwegian beroliger dessuten de som allerede har kjøpt billetter til Norwegians langdistanseflyginger med at kundene ikke vil merke noe.

- Flyene kommer til å gå fra Oslo som planlagt, men det er ikke sikkert de vil være registrert i Oslo, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FLYR FRA NORGE? Norwegian og Bjørn Kjos kan komme til å flytte deler av selskapet til Sverige. Foto:
FLYR FRA NORGE? Norwegian og Bjørn Kjos kan komme til å flytte deler av selskapet til Sverige. Foto:

Boikott

Flyselskapet Norwegian har argumentert med behovet for å bruke utenlandsk personell fra land utenfor EØS-området for ikke å bli skadelidende i konkurranse med andre internasjonale aktører. Norwegian truet allerede i desember med å flagge ut flåten til Sverige dersom de ikke får bemanne med asiatisk crew.

Kravet vakte skarpe reaksjoner fra regjeringens viktigste partner utenfor politikken, LO, som truet med boikott av Norwegian hvis selskapet fikk gjennomslag.

Også SAS har vært kritiske til Norwegians planer om å ansette personell i Bangkok på lokale betingelser. Allerede i fjor vår startet selskapet å søke etter personell ved basen deres i Thailands hovedstad. Det er til sine langdistanseflyvninger Norwegian i første omgang har ønsket å bruke asiatisk personell.

Ikke endelig avgjort

Nå har regjeringen konkludert etter å ha hatt alternativene ute på høring. Samferdselsdepartementet skal utrede problemstillingene som følger av den økte internasjonale konkurransen. Inntil videre blir det ikke endringer i det norske lovverket.

- Regjeringen vil sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping. Gitt denne usikkerheten ønsker ikke vi at Norge skal være i forkant med noe som kan innebære at norske lønns- og arbeidsvilkår settes på spill, sier arbeidsministeren.

Etter det VG Nett kjenner til skal flere i regjeringen ha vært innstilt på å la Kjos og co få bruke asiatisk mannskap, men motstanderne vant til slutt frem.

Blant de som er fornøyd med det er Arbeiderpartiets arbeidspolitiske talskvinne, Annette Trettebergstuen.

- Avgjørelsen setter en standard mot sosial dumping i luftfarten, som likevel påpeker at hun ikke er blind for at dette er en bransje med åpenbare utfordringer i forhold til sterk utenlandsk konkurranse.

- Ikke sosial dumping

Norwegian hevder på sin side at å få bruke asiatisk personell på utenlandsruter vil styrke selskapet, som igjen vil sikre norske arbeidsplasser i selskapet.

- Vi er ikke i nærheten av sosial dumping, og det er feil at bruk av utenlandske ansatte på langdistanserutene vil kunne «spre seg» til norske ruter, har kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian tidligere sagt til VG.

Hun sa også Norwegian selv hadde foreslått en forskriftsendring som utelukket dette.

Samferdselsdepartementet vil sette i gang en utredning som belyser de problemstillingene som følger av den økte internasjonale konkurransen.

- Regjeringen er opptatt av å ha en konkurransedyktig luftfartsnæring, både for flyvninger innenlands og utenlands. Vi ser at luftfarten er inne i en utvikling med sterk konkurranse, og det er derfor behov for en grundig gjennomgang av problemstillinger rundt utlendingsforskriften, sier samferdselsminister Marit Arnstad i en pressemelding.

Parat fornøyd

Arbeidstakerorganisasjonen Parat, som organiserer 3.700 ansatte i norsk luftfart, er fornøyd med regjeringens nei til Norwegians ønske.

- Det er en viktig og riktig beslutning. Hadde vi åpnet opp, ville Norge gått i front globalt, sier nestleder Vegard Einan.

Parat foreslo i innspurten av regjeringens høringsrunde å innføre «dansk løsning» - slik SAS har på sine ruter mellom Kastrup og Asia - der det er åpnet for inntil 20 prosent ansatte på asiatiske vilkår.

- Vi tror det ville være enklere å tilpasse det norske regelverket til det danske, enn å få danskene til endre sitt regelverk. For våre norske medlemmer ville det bety en sikring for at de ikke konkurreres ut. Og for SAS ville det ikke bety noen endring fra i dag, samtidig som det ville gi en åpning til Norwegian, sier Einan.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise