Hovedinnhold

Dette fylket er turistvinneren

... men finanskrisen bremser Turist-Norge

HOTELL-BOOM: Trondheim står for mye av reiselivsveksten i Midt-Norge og Trøndelag i sommer. Ifølge Trondheims reiselivssjef må flere nye, store hoteller - som Stordalens nye Clarion-hotell på kaien ta noe av æren for det. Foto: Øyvind Nordahl Næss
HOTELL-BOOM: Trondheim står for mye av reiselivsveksten i Midt-Norge og Trøndelag i sommer. Ifølge Trondheims reiselivssjef må flere nye, store hoteller - som Stordalens nye Clarion-hotell på kaien ta noe av æren for det. Foto: Øyvind Nordahl Næss
(VG Nett) Tyskerne svikter, mens britene er på vei tilbake. Og Trøndelag ble sommerens turistvinner med tre prosent vekst i gjestedøgn.

- Veldig gledelig. Vi har satset målbevisst og fått mange nye, store hoteller med masse kapasitet. Det har gitt resultater både for turist- og forretningsmarkedet, jubler Trondheims reiselivssjef, Line Vikrem-Rosmæl.

Bare cruisetrafikken til Trondheim kan notere seg for nesten 40 prosent passasjervekst i sommer. Selv om de ikke bor på hotell, legger passasjerene igjen mye penger.

Også på kurs- og konferansemarkedet er Trøndelag en vinner med kraftig vekst, kan Vikrem-Rosmæl fortelle.

Nullvekst
Men totalt sett har sommerturismen i Norge hatt en nullvekst. Mens besøket fra utlandet har falt med en prosent, øker antallet norske gjestedøgn med en prosent mot samme periode i fjor.

Det viser ferske tall Norges reiselivsdirektør Per Arne Tuftin la frem for en samlet reiselivsbransje i Oslo i formiddag.

Verd å merke seg er at august-tallene ikke er med i oversikten, men lite tyder på at tallene vil endre seg for sommeren som helhet.

- Hva betyr en prosents nedgang i utenlandsbesøket rent økonomisk for en hardt prøvet reiselivsbransje?

- Noe kronetall kan vi ikke gi ennå, men en prosent bortfall av utlandstrafikken tilsvarer 35.000 gjestedøgn for landet som helhet, sier seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Mona Raa Ravndal, til VG Nett.

- Finanskrisen slår ut
Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin mener turistnæringen merker den økonomiske krisen i Europa og virkningene av en svekket valuta.

- Ja, vi ser en klar sammenheng mellom de markeder som har en nedgang i Norgesbesøket og de som sliter med økonomien og valutaen, sier Tuftin.

Asia-boom
Som alltid er det noen nasjonaliteter som svikter oss, mens nye kommer til.

ASIATENE KOMMER: Størst turistvekst til Norge er det fra Asia. Her har to japanske jenter kommet seg opp på Fløien i Bergen. Aller størst vekst er det fra Sør-Korea, Japan og Kina med henholdsvis 19, 18 og 11 prosents økning. Foto: Hallgeir Vågenes
ASIATENE KOMMER: Størst turistvekst til Norge er det fra Asia. Her har to japanske jenter kommet seg opp på Fløien i Bergen. Aller størst vekst er det fra Sør-Korea, Japan og Kina med henholdsvis 19, 18 og 11 prosents økning. Foto: Hallgeir Vågenes


Aller størst turistvekst får vi fra Asia:

- Størst vekst er det fra Sør-Korea, Japan og Kina med henholdsvis 19, 18 og 11 prosents økning i gjestedøgn. Fra Sverige har det vært en vekst på ti prosent i samme periode. Også britene er på vei tilbake. Besøket derfra økte med syv prosent i perioden mai-juli i år, forteller Per Arne Tuftin.

Tyskerne svikter
At tyskerne har holdt seg hjemme eller valgt seg andre ferieland enn Norge (fem prosent nedgang i antall gjestedøgn i sommer), har slått spesielt dårlig ut for Nord-Norge, normalt en landsdel tyskerne elsker.

BETENKT: Turistbesøket fra utlandet går ned i Norge, konstaterer reiselivsdirektør Per Arne Tuftin. Han gir krisetidene i Europa skylden. Foto: Scanpix
BETENKT: Turistbesøket fra utlandet går ned i Norge, konstaterer reiselivsdirektør Per Arne Tuftin. Han gir krisetidene i Europa skylden. Foto: Scanpix


Nord-Norge har samlet sett hatt tre prosent nedgang i utenlandsbesøket i sommer, viser den ferske reiselivsstatistikken.

Populære i Asia
Veksten fra Asia skyldes trolig både at asiatene har fått økt reiselyst ettersom flere har fått bedre økonomi, samtidig som reiselivsbranshen har hatt en målrettet markedsføring mot regionen.

- Vi har rettet tiltak direkte mot turarrangører og reisebyråer, ettersom asiatene gjerne reiser i samlet flokk og ikke så mye individuelt ennå, sier Mona Raa Ravndal i Innovasjon Norge.

Den positive veksten fra Russland har også stagnert i sommermånedene og ender på en nullvekst.

Trofaste nordmenn
- Selv om sommerværet her hjemme ikke slo til i år heller, er jeg glad for å se en økning i antall norske gjestedøgn , sier Per Arne Tuftin.

- Hjemmemarkedet er tross alt fortsatt det viktigste for norsk reiselivsnæring, og blir avgjørende når veksten fra utlandet er så ustabil, legger han til.

Vi reiser mer

Statistikken fra SSB viser at Ola og Kari reiser mer enn før:

Nordmenn gjennomførte 5,8 millioner reiser med overnatting 2. kvartal i år. Det er syv prosent flere enn i samme kvartal i fjor.

Antallet feriereiser økte med 5 prosent, mens yrkesreisene økte med 13 prosent.

Samtidig gikk antallet overnattinger på reise ned.

- Det tolker vi dithen at nordmenn hadde reiser med kortere varighet i dette kvartalet enn i tilsvarende kvartal i 2011, forklarer seniorrådgiver Tom Granseth i Statistisk sentralbyrå.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer