Hovedinnhold

Avinor vil legge ned fire flyplasser

MOSJØEN LUFTHAVN: Dette er en av flyplassene Avinor foreslår nedlagt. Foto: AVINOR
MOSJØEN LUFTHAVN: Dette er en av flyplassene Avinor foreslår nedlagt. Foto: AVINOR
(VG Nett) Avinor ønsker å legge ned fire flyplasser, men opprette to nye.

Denne saken handler om:

I Avinors bidrag til Nasjonal Transportplan 2014-2023, som ble lagt frem i dag, konkluderer organisasjonen med at fire lufthavner bør legges ned.

Det er henholdsvis Mosjøen lufthavn, Kjærstad, og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland. Svolvær og Leknes lufthavn i Lofoten anbefales også nedlagt.

Avinor foreslår disse endringene fordi den vanligste flytypen på lokalnettet, Dash 8, pensjoneres i løpet av de kommende årene og erstattes med nye flytyper som krever lengre rullebaner.

Avinors analyser konkluderer også med at på 19 av 23 lokale lufthavner med rullebaner på mellom 800 og 1000 meter ikke kan anbefales baneforlengelse.

- Vi anbefaler at det bygges én ny lufthavn i henholdsvis Lofoten (Gimsøy) og på Helgeland (Polarsirkelen) som kan trafikkeres av større fly, sier Dag Falk-Petersen i en pressemelding fra Avinor.

I Lofoten forutsettes det at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. I Vesterålen anbefaler Avinor å forlenge Stokmarknes lufthavn til 1199 meter.

Avinor mener Fagernes lufthavn sin framtidige rolle bør vurderes i samråd med lokale myndigheter.

- Bakgrunnen er den lave tidsgevinsten ved å benytte fly i forhold til buss- og biltransport mellom Fagernes og det sentrale østlandsområdet, samt de svært høye tilskuddene per passasjer, skriver de i pressemeldingen.

VG har tidligere skrevet om Leirin flyplass i Fagernes som er Norges hardest subsidierte flyrute. Et flysete fra Oslo til Fagernes koster staten 4800 kroner per tur.

Avinor driver 46 flyplasser i Norge. I innspillet til transportplan er det kommet lokale initiativ fra 20 av dem om forlengelse eller bygging av nye rullebaner.

- 19 lufthavnene er ikke egnet for utvidelser, enten på grunn av hindringer i terrenget eller på grunn av for lite trafikk, sier Avinor-sjefen til NTB.

Samtaler om Hammerfest
Avinor vil starte samtaler med lokale myndigheter for å se på hva som kan gjøres med Hammerfest lufthavn.
- Vi har ikke funnet en løsning som gir Hammerfest et bedre tilbud. Dette er et område som har en stor framtid, med betydelig petroleumsvirksomhet i havet utenfor, understreker Falk-Pettersen overfor NTB.

Satser på de store
Avinors hovedsatsing framover blir likevel å øke kapasiteten ved de største flyplassene. Størst er investeringene ved Oslo Lufthavn Gardermoen og Bergen lufthavn Flesland, men også Stavanger lufthavn Sola og Trondheim lufthavn Værnes rustes opp.

- Alt dette er samfunnsmessig lønnsomt. Vi finansierer hele nettet med disse fire flyplassene, samt et par til som går med overskudd, sier konsernsjefen til NTB.

Ber om penger
De fleste av Avinors planlagte investeringer i perioden transportplanen omfatter, finansieres via driften. Unntakene er prosjektene i Lofoten og på Helgeland - begge med investeringer beregnet til mellom 1,1 og 1,2 milliarder kroner.

- Det er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt, men lønnsomt samfunnsmessig, og vi ser på finansiering sammen med eieren vår, Samferdselsdepartementet, sier Avinor-sjefen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise