Hovedinnhold

23 reklametårn på Gardermoen: - Trist

FORSØPLING? 23 slike bro-tårn på Gardermoen skal utstyres med reklame. Norske arkitekters landsforbund er sterkt kritisk, og frykter at reklamen vil forsimple et terminalbygg som har høstet mye internasjonal heder for sin arkitektur. Foto: Dag Fonbæk
FORSØPLING? 23 slike bro-tårn på Gardermoen skal utstyres med reklame. Norske arkitekters landsforbund er sterkt kritisk, og frykter at reklamen vil forsimple et terminalbygg som har høstet mye internasjonal heder for sin arkitektur. Foto: Dag Fonbæk
(VG Nett) Nå skal terminalbygget på Gardermoen utstyres med utvendig reklame for å skaffe penger i Avinor-kassa. Det liker ikke norske arkitekter.

Denne saken handler om:

- Bak er det jo bare en grå vegg, svarer Oslo lufthavns kommersielle direktør, Espen Ettre, når VG konfronterer ham med arkitektmiljøets skepsis til å selge svære reklameflater på terminalbyggets bro-tårn, der flyene står parkert ved «gate».

Taus om inntektene

Flyplassen har engasjert reklame-giganten Clear Channel til å selge reklameplass på 23 av bro-tårnene langs fasaden av terminalbygget. Hvor store inntekter dette vil gi flyplassen, ønsker ikke Ettre å svare på.

LES OGSÅ: Snart Nordens største flyplass

- Men inntektene kommer passasjerene og hele Norge til gode, svarer Ettre og viser til at pengemaskinen Oslo lufthavn subsidierer det meste av flyplass-Norge.

- Mange andre flyplasser i verden har reklame på bro-tårn og fasader, poengterer Ettre, og legger til at fasaden på Gardermoen uansett må tåle forandringer nå som man står foran en storutbygging fram mot 2017.

LES OGSÅ: VG tester flyplass-maten på Gardermoen

- Nok reklame

Reklame-framstøtet på Gardermoens bro-tårn er noe Norske arkitekters landsforbund (NAL) har liten sans for:

- Det er allerede enormt mye reklame inne i terminalbygget på Gardermoen, og når man nå tar i bruk eksteriøret og fasaden til reklame, beveger man seg over en terskel som ikke er bra, sier president Kim Skaara i NAL til VG Nett.

NOK ALLEREDE: - Det er allerede mye reklame på Gardermoen - innendørs, poengterer president Kim Skaara i Norske arkitekters landsforbund (NAL). Foto: Magnar Kirknes
NOK ALLEREDE: - Det er allerede mye reklame på Gardermoen - innendørs, poengterer president Kim Skaara i Norske arkitekters landsforbund (NAL). Foto: Magnar Kirknes

- Det ble lagt mye ressurser i å bygge et flott og estetisk vakkert terminalbygg på Gardermoen - noe som skulle representere det beste av norsk byggekunst. Reklame på 23 brotårn løfter ikke akkurat arkitekturen, sier Skaara - som er redd dette handler om å flytte grenser man ikke ser rekkevidden av.

Internasjonal heder

Terminalbygget på Gardermoen har høstet internasjonal heder for sin arkitektur med limtre, betong, stål og glass.

LES OGSÅ: Skrur opp de laveste p-prisene

Da verdens største limtre-konstruksjon ble tatt i bruk i 1998 framhevet The Guardian flyplass-terminalen som verdens flotteste lufthavn-arkitektur.

I Stortingsvedtaket fra 1992 ble det gitt klare føringer på at flyplassen skulle være et eksempel på god norsk byggeskikk, og Oslo lufthavn har utarbeidet en egen designhåndbok for å sikre høy arkitektonisk kvalitet.

SIGNALBYGG: Terminalbygget på Gardermoen er mange ganger blitt framhevet som det beste av norsk byggekunst. Nå får det altså reklame på fasaden. Foto: Scanpix
SIGNALBYGG: Terminalbygget på Gardermoen er mange ganger blitt framhevet som det beste av norsk byggekunst. Nå får det altså reklame på fasaden. Foto: Scanpix

«Portalen inn til Norge»

I en helt fersk skrytebrosjyre om norsk tre-arkitektur, som blant annet Innovasjon Norge og Arkitektbedriftene står bak, omtales Oslo lufthavn som selve «Portalen inn til Norge».

LES OGSÅ: Gardermoen setter langveis-rekord

- Vi snakker om førsteinntrykket tilreisende får når man lander på hovedflyplassen vår. At reklame skal slå imot dem på et ellers estetisk vakkert signalbygg, synes jeg er trist, svarer NAL-president Kim Skaara, som minner om at Gardermoen er å betrakte som «offentlig rom»:

- Staten eier terminalbygget, og bør være sitt ansvar bevisst ved å ikke selge prangende reklameplass på offentlige bygg, mener Skaara.

Taus arkitekt

Arkitekt Gudmund Stokke i NORDIC Office of Architecture, som i sin tid tegnet terminalbygget på Gardermoen, ønsker ikke å uttale seg om reklame-saken.

LES OGSÅ: Oppgraderer mattilbudet

Til VG Nett sier Stokke at han fortsatt jobber med Gardermoen, etter å ha vunnet den internasjonale konkurransen om den såkalte T2-utbyggingen, som er den nye piren mot nord. Denne skal skal stå ferdig i 2017.

LOVER KVALITET: Reklamen på bro-tårnene skal lages på en skikkelig måte, lover flyplassjef Nic Nilsen. Foto: Scaanpix
LOVER KVALITET: Reklamen på bro-tårnene skal lages på en skikkelig måte, lover flyplassjef Nic Nilsen. Foto: Scaanpix

- Skal gjøres skikkelig

Flyplass-sjef Nic Nilsen på Gardermoen understreker overfor VG Nett at reklameskiltene på bro-tårnene skal utformes på en skikkelig måte. Han tror ikke reklamen vil bli oppfattet som forsøpling av fasaden.

- Men vi var forberedt på å få spørsmål om saken, innrømmer Nilsen, som sier de har latt arkitekter vurdere reklame-framstøtet, og kommet til at reklamen ikke vil virke skjemmende.

- Reklamen begrenses til bro-tårnene. Det er ikke aktuelt å bruke selve flybroene og glassveggene der til reklame, understreker Nic Nilsen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise