Hovedinnhold

Nytt flyselskap åpner Oslo-Miami

Norwegian frykter ikke konkurransen

<p>JUMBOJET: Det er med to slike kombinerte cargo/combi-fly av typen Boeing 747-400, innleid fra Air China, at flyselskapet Viking International skal starte opp ruteflyvninger mellom Oslo, Miami og Bangkok.  Flyene får egne seksjoner om bord for barnefamilier og seniorer som ønsker ro.<br/></p>

JUMBOJET: Det er med to slike kombinerte cargo/combi-fly av typen Boeing 747-400, innleid fra Air China, at flyselskapet Viking International skal starte opp ruteflyvninger mellom Oslo, Miami og Bangkok.  Flyene får egne seksjoner om bord for barnefamilier og seniorer som ønsker ro.

Foto: Goh Chai Hin, AFP
Med innleide Boeing 747-fly fra Air China starter et nytt flyselskap opp rute mellom Oslo og Miami før jul. Deretter står Oslo-Bangkok for tur.

- Målet er å starte opp i tide til å få med oss juletrafikken, sier tidligere jumbojet-pilot Ragnvald Brobakken, en av bakmennene til det nye flyselskapet Viking Interrnational Airlines.

Billettprisene vil ligge på i underkant av 1000 dollar (rundt 5500 norske kroner)      tur-retur - og det blir egne klasser for barnefamilier og seniorer om bord på de kombinerte frakt- og passasjerflyene av typen Boeing 747-400.

- To innleide jumbojeter fra Air China er på gang, i tillegg til en ren fraktmaskin - også det en Boeing 747, forteller Brobakken.

Amerikanske investorer

Bak Viking International Airlines står amerikanske investorer, blant dem tidligere sjefspilot i Atlas Air, John Kunkel, som selv er gammel Boeing 747-pilot med 45 års erfaring fra flyindustrien.

<p>MIAMI: South Beach i Miami er ett av de mest trendy områdene i verden. Her er det strandliv om dagen og party langs Ocean Drive på kvelden. Hit går den nye direkte-flyruten fra Oslo, med oppstart rundt juletider.</p>

MIAMI: South Beach i Miami er ett av de mest trendy områdene i verden. Her er det strandliv om dagen og party langs Ocean Drive på kvelden. Hit går den nye direkte-flyruten fra Oslo, med oppstart rundt juletider.

Foto: Gøran Bohlin, VG



Kunkle har bakgrunn fra spesialstyrken NAVY Seals, og var også delaktig i NASAs «Recovery Mission» i romprogrammet Apollo 7 - erfaringer som kan komme godt med når han nå skal bryne seg på den tøffe konkurransen med Bjørn Kjos og andre på rutene mellom Oslo, Florida og Asia.Fiskefrakt

Kunkles kompanjong Ragnvald Brobakken, som også jobber for Avinor, forteller til VG at en rute mellom Oslo og Bangkok, muligens via Lakselv, er neste trinn i Vikings ruteplan:

-  Vi skal ikke bare fly nordmenn, men også asiater - og asiatene er ville etter Nord-Norge, sier Brobakken.

- Lakselv lufthavn (Banak) er den beste innfallsporten til Nordkapp, og passasjer-analyser gir oss stor tro på en mellomlanding der blir en suksess, sier Brobakken.

Papirarbeid

- Hvor realistisk er det at dere virkelig kommer igang før jul?

- Det skal vi klare. Akkurat nå holder vi på med mye nødvendig papirarbeid for å få på plass alle nødvendige tillatelser, og for å få registrert flyene i Finland, der også selskapet er registret.

Den første Boeing 747-maskinen, som er en ren fraktmaskin, kommer til Gardermoen om få uker.  Planen er å sette den i trafikk i september. De to andre kombifrakt-flyene vil få en godskapasitet på 60 tonn og plass til 310 passasjerer.

- Fullservice

- Vi satser på et fullservice-konsept med flere ulike klasser om bord, sier Brobakken:

Oppe blir det 30 business-seter. 12 til nede. Bak forhenget blir økonomiklassen inndelt i tre - en bakerst for barnefamilier og en lenger foran for seniorer som vil ha ro over Altanteren og Kaukasus.

<p>BLIR TØFT: Til Bangkok er konkurransen allerede steintøff. Både Norwegian og Thai Airways flyr direkte fra Oslo med helt nye fly - som denne Boeing 777-300-maskinen til Thai. Vikings jumbojet-fly er fra 1999 og 2000.<br/></p><p><br/></p>

BLIR TØFT: Til Bangkok er konkurransen allerede steintøff. Både Norwegian og Thai Airways flyr direkte fra Oslo med helt nye fly - som denne Boeing 777-300-maskinen til Thai. Vikings jumbojet-fly er fra 1999 og 2000.


Foto: Thai Airways


Internt i Viking går denne klassen under tilnavenet «old grumpy class»...

- Poenget er at vi vil tilby folk noe annerledes. Vi vil gi passasjerene våre større valgfrihet, sier han.

Billettsalg til høsten

Det nye flyselskapet vil om ikke lenge kunngjøre sin ledelsesstruktur samt presentere sine forretningsplaner for publikum.

Utpå høsten lanserer Viking International Airlines sin nettside, og dermed er billettsalget i gang, skal vi tro Brobakken.

Hvilke ukedager de skal fly til Miami og Bangkok er ennå ikke klart - bortsett fra at det ikke blir på tirsdager.

- Har dere planer om ytterligere langruter ut fra Gardermoen?

- Det får tiden vise. Asia blir et spennende marked å følge framover. Spesielt kinesernes reisemønster, svarer luftfartsgründeren, som overfior VG ikke legger skjul på sin respekt og sans for Bjørn Kjos i Norwegian.

Tøff konkurranse

Brobakken & co. møter sterk konkurranse på rutene både i øst- og vesterled.

Norwegian flyr allerede direkte fra Oslo til Fort Lauderdale og Orlando i Florida, to ruter som kommer i direkte konkurranse med Vikings Miami-flygninger.

I tillegg flyr SAS og partneren United i kombinasjon Oslo-New York- Orlando.

Til Bangkok flyr både Norwegian og Thai Airways direkte.

- Bangkok-ruten går bra. Passasjerpågangen er god, sier markedssjef Elisabeth Haukaas Norum i Thai Airways til VG.

 Norwegian: - Velkommen

Qatar Airways flyr til Bangkok via Doha fra Oslo, og snart er også Emirates på plass med Dubai-rute fra Oslo og gode videreforbindelser østover.

Norwegian er ikke redd for vikingenes hjemkomst - men er ikke sikre på at nykomlingen satser på rett type fly:

- De fleste vet at Norwegian er tilhengere av konkurranse. Det betyr større valgfrihet og billigere billetter for de reisende. Men for å kunne lykkes i den tøffe konkurransen i lufta er man helt avhengige av nye fly med lavt drivstofforbruk, poengterer selskapets talsmann Lasse Sandaker-Nielsen.

- I snitt har 9 av 10 seter på våre flygninger Bangkok-Oslo og Fort Lauderdale-Oslo  vært fylt siden oppstarten, noe som viser at det er et bra passasjergrunnlag her. Vi ønsker dem lykke til. Og navnet er jo litt artig, da, legger Sandaker-Nielsen til.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise