Hovedinnhold

Varsler nytt flykaos i helgen

HJELP, VI SKAL UT OG FLY: Skal du ut og reise i sommer, stålsett deg for mange og lange forsinkelser ved norske flyplasser. Her fra Moss Rygge flyplass mandag 10. juli i år. Foto:
HJELP, VI SKAL UT OG FLY: Skal du ut og reise i sommer, stålsett deg for mange og lange forsinkelser ved norske flyplasser. Her fra Moss Rygge flyplass mandag 10. juli i år. Foto:
TØNSBERG (VG) De neste to helgene kan bli smertefulle for norske flypassasjerer. Flygelederne har gapende hull i vaktlistene.

VG følger

Flykontrollsentralen

  • Når det er for lite folk ved flykontrollsentralen f.eks. i Røyken, skal antall flybevegelser justeres ned til et nivå som er håndterlig.
  • Da gis det beskjed til et europeisk kontrollsenter i Brussel, som deretter nedjusterer hyppigheten på flybevegelser i definerte luftrom og inn- og utflyginger fra flyplassene på Østlandet.
  • Dette skaper igjen forsinkelser og i verste fall innstillinger av flyginger.
  • Flygeledere holder kontroll med fly i norsk luftrom og trafikken på flyplassene.
  • En flygeleder skal være sertifisert for å jobbe i en kontrollsektor. Det betyr at ikke en hvilken som helst vikar kan steppe inn der det er et hull i vaktlisten.

Kommende og neste helg kan gi ytterligere problemer for flytrafikken på Østlandet. Særlig Torp og Rygge, men også Oslo Lufthavn Gardermoen vil merke hullene i flygeledernes vaktlister.

Bare i Røyken kontrollsentral er det 23 flygeledere færre enn bemanningsplanen tilsier. Med ferieavvikling - også hos flygelederne - blir det forsinkelser.

Udekte vakter ut august

- Da sommerens vaktlister forelå var det 425 udekte vakter. Vi aksepterte ikke dette og fikk redusert ubesatte vakter til 243. Nå er det nok fortsatt rundt 200, sier Nicholas Lorvik, tillitsvalgt for de 115 flygelederne i Røyken kontroll, som håndterer innflygingene til flyplassene på Østlandet.

- Det mangler 20-30 vakter i uka til ut august, ser Lorvik til VG.

Mandag kveld og natt til tirsdag var flyplassene Rygge og Torp helt stengt.

Nå har flyselskapene kalt Avinor inn på teppet for å forklare seg om flygeledermangelen. Møtet vil finne sted i morgen kl 12.

- Vi har bedt NHO Luftfart koordinere et møte mellom Avinor og flyselskapene Widerøe, SAS og oss selv. Vi har bedt om et svar på hva Avinor gjør for å sikre flytrafikken nå i sommer, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til VG Nett.

For ti år siden stanset Avinor utdannelsen av flygeledere i to år. Ifølge tillitsvalgt Nicholas Lorvik er det derfor det oppstår problemer på flyplassene i dag.

Økt trafikkvekst

- Hver gang ledelsen skal være kreative og spare penger, kutter de i utdannelsen.

Tidlig på 2000-tallet stoppet utdannelsen opp i to år, og det er delvis årsaken til problemene i disse dager, sier Lorvik.

Han får støtte hos Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening.

- Men bildet er mer komplisert. Arbeidsoppgavene er endret, arbeidsmengden har økt og trafikkveksten har vært større enn forutsatt. Vi må håndtere mer trafikk, det kan gi reguleringer av trafikken og forsinkelser, sier Gjønnes til VG.

Mens Avinor hevder det er 13 flygeledere for lite i Norge, mener Lorvik at Røyken kontroll alene mangler 23 årsverk.

Kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, sier at bemanningen i Røyken er sårbar.

Totalt 20 flygeledere er sertifisert for å dirigere trafikken til Rygge og Torp. Av disse er ni tilgjengelig denne sommeren.

Narvesen kan ikke love at situasjonen blir bedre i løpet av sommeren:

- Det blir helt sikkert forsinkelser - det vet vi. Det er en vedvarende usikker situasjon i juli. Men full stans, som vi hadde på mandag, setter vi alt inn på å unngå, sier Narvesen.

Bedre om to år

Han sier at det ikke er noe Avinor kan gjøre for å avhjelpe situasjonen på kort sikt. Det vil trolig ta to år før situasjonen er bedre.

- Begrensingen ligger i at flygelederne må ha to års opplæring på det stedet de skal jobbe.

Det er begrenset hvor mange vi kan lære opp samtidig. Nå er 54 stykker under utdanning, og det er så mange vi greier, sier Narvesen.

- I løpet av et par år er vi à jour, tror han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer