Hovedinnhold

Norwegian søker piloter til Bangkok-base

SIKTER MOT BANGKOK: Norwegian vil starte langdistanse-flyvninger med Boeing 787 Dreamliner-fly til Bangkok i løpet av 2013. Bildet viser et annet Norwegian-fly under landing på Gardermoen. Foto: SCANPIX
SIKTER MOT BANGKOK: Norwegian vil starte langdistanse-flyvninger med Boeing 787 Dreamliner-fly til Bangkok i løpet av 2013. Bildet viser et annet Norwegian-fly under landing på Gardermoen. Foto: SCANPIX
(VG Nett) Norwegian nærmer seg oppstart av Bangkok-rute.

I en annonse hos det asiatiske konsulent-selskapet Risworth Aviation søker nå Norwegian etter piloter som kan fly fra selskapets planlagte langdistansebase i Bangkok. I utlysningsteksten står det at oppstart vil være januar 2013.

- Dette betyr ikke at vi starter opp rutene i januar. Eksakt dato er ikke bestemt, men vi vil starte opp en rute mellom Oslo og Bangkok i løpet av 2013. Det samme gjelder for langrute mellom Oslo og New York, sier Åsa Larsson, informasjonssjef i Norwegian, til VG Nett. Selskapet skal etter planen også starte opp ruter mellom Stockholm og Bangkok, og Stockholm og New York i 2013.

INFORMASJONSSJEF: Åsa Larsson i Norwegian Foto: Norwegian
INFORMASJONSSJEF: Åsa Larsson i Norwegian Foto: Norwegian

Flyselskapet ansetter ikke selv pilotene, de ansettes i konsulentselskapet Risworth Aviation på treårsbasis og leies inn til Norwegian.

- Hvorfor ansettes ikke pilotene i Norwegian?

- Vi ønsker å være så fleksible som mulig i en oppstartsfase, og i et svært konkurranseutsatt marked må vi tenke lavest mulig kostnader for å overleve. En flybase med mindre enn 10 fly er for liten til å forsvare de administrative kostnadene som kommer for HR-funksjoner, lokaler og ledelse på stedet, sier Larsson.

Hvor mange piloter som skal ansettes er foreløpig ikke klart. Heller ikke hvorvidt kanbinpersonalet til disse rutene skal være ansatt i Risworth Aviation.

Dreamliner

Flyene som skal fly strekningen er av typen Dreamliner, og Norwegian har seks slike fly i bestilling. Det første flyet får Norwegian i starten av 2013, opplyser Larsson.

LES OGSÅ: Her er Norwegians nye langdistanse-fly

Ifølge Norwegian Long Haul AS vil flyselskapet kunne fly strekningen Oslo-Bangkok til rundt 70 000 kroner lavere drivstoffutgifter med sine nye Dreamliner-fly enn konkurrentenes løsninger, skriver Standbynews.no.

Følg VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer