Hovedinnhold

Norwegian-piloter vil ta vikarstriden til retten

I LUFTEN: En Boeing 737-800 fra Norwegian fotografert rett før landing på Oslo lufthavn. Foto: JAN OVIND / VG
I LUFTEN: En Boeing 737-800 fra Norwegian fotografert rett før landing på Oslo lufthavn. Foto: JAN OVIND / VG
(VG Nett) Pilotforeningen mener Norwegian-ledelsen bryter vikar-løfter.

VG følger

Fagforeningen mener det er et avtalebrudd når det norske flyselskapet lar Spania-baserte vikarer fra utenlandske vikarbyrå fly på etablerte ruter i Skandinavia, melder NRK.

- Det er brudd på inngåtte kollektivavtaler. De er formelt ansatt på andre steder enn der vi opererer. De har dårligere vilkår og dårligere sosiale ytelser, sier leder i pilotforeningen, Halvor Vatnar, til NRK.

Erklæring fra Kjos

Også under vårens lønnsforhandlinger var vikarbruken av piloter et stridstema. Pilotforeningen var svært kritisk til utstrakt bruk av vikarer istedet for å ansette piloter fast.

I den forbindelse ble det ifølge Vatnar gitt en skriftlig erklæring fra Bjørn Kjos der det sto at Norwegian skal basere driften på at fast behov for piloter skal dekkes gjennom fast ansettelse. Bare ved oppstart av nye ruter utenfor Skandinavia kan det brukes innleide piloter.

- Malaga-flygerne blir transportert til Skandinavia for å fly ruter som har eksistert i årevis. De blir brukt på eksisterende rutenett, sier Vatnar, og mener det er i strid med erklæringen.

- Vi mener at lovnadene i erklæringen ikke følges, og nå vil vi ha en uavhengig part til å se på tolkningen av den. Derfor tar vi saken til tingretten, sier Vatnar til VG Nett.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, sier at Norwegian ledelsen nå er litt overrasket over utspillet til pilotene.

- Vi mener at vi har holdt vårt løfte i erklæringen hvor målet var å sikre pilotene arbeidsplasser. I avtalen heter det at vi sikrer 660 piloter fast ansettelse innenfor tariffområdet innen sommerprogrammet 2013 starter opp. Det er vi langt på vei i ferd med å innfri, sier Skånvik.

- Men pilotene er misfornøyd med at det brukes vikarer på allerede eksisterende ruter?

- Pilotene kan ikke bestemme hvilke ruter vi skal fly. Det er det kundegrunnlag, trafikk og lønnsomhet som bestemmer, og disse avgjørelsene taes av ledelsen, sier Skånvik og legger til at hun mener det er klokt for både selskapets ledelse og for pilotforeningen at det blir enighet før den ender i retten.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer