Hovedinnhold

I retten nå: Norwegian saksøkt av Dreamliner-passasjerer

** Skuffet passasjer saksøker flyselskapet
** Flyklagenemnda betaler rettssaken
** Første Dreamliner-rettssak i Norge

<p>PROBLEMFLY: En Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian tar av fra Oslo lufthavn med Roald Amundsen på halen.</p>

PROBLEMFLY: En Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian tar av fra Oslo lufthavn med Roald Amundsen på halen.

Foto: Jan Ovind, VG
SANDVIKA (VG) Norwegian nekter å refundere passasjerer som måtte fly erstatningsfly. Dersom Bjørn Kjos taper i retten, vil det kunne utløse en serie refusjonskrav mot selskapet.

Denne saken handler om:

Har passasjerer som kjøpte billett til en Dreamliner-tur rett til prisavslag fordi de reiste med en annen flytype?

Ja, sier Flyklagenemnda, som det siste året har behandlet en rekke slike klager mot Norwegian. Nemnda har vedtatt at passasjerer har rett på 10 prosent av billettprisen refundert.

Nei, sier Norwegian, som mener flytypen er underordnet, så lenge turen ble gjennomført. Fordi nemndas vedtak ikke er juridisk bindende, har Norwegian nektet å utbetale refusjon, noe som har ført til at de har blitt svartelistet av nemnda.

Nå skal domstolen beslutte hvem som har rett. Onsdag møtte flyselskapet en skuffet passasjer i retten.

DISKUTER:Hva mener du? Diskuter i kommentarfeltet under artikkelen!

Intet underholdningsystem om bord

Passasjeren, som ønsker å være anonym, reiste med familien til Bangkok på ferie i fjor sommer. I stedet for det splitter nye Dreamliner-flyet, måtte de ta til takke med et langt eldre fly uten underholdningsystem om bord.

Årsaken var tekniske problemer som førte til at Dreamliner-leveringen fra Boeing til Norwegian ble flere måneder forsinket.

– Jeg synes Norwegian er et flott selskap. De er innovative og har billige flyreiser. Men når de reklamerer for et produkt og ikke leverer, blir det feil, sier passasjeren i retten.

På spørsmålet om hvordan han har opplevd dialogen med Norwegian, svarer han:

– Det er som å møte veggen hver gang. Jeg forsøker å forklare min situasjon, men møter liten gehør. Det gjelder helt frem til i dag.

Norwegian hadde forut for flyvingene annonsert massivt for «Dreamliner-opplevelsen», som skulle inkludere friskere luft om bord, mindre turbulens, mindre jet lag og et overlegent underholdningsystem.

<p>OPPVASK: Boeing, representert ved visepresident for Dreamliners service- og supportavdeling, Mike Fleming, var i Norge sist vinter for å beklage alle de tekniske problemene. Det er imidlertid flyselskapene som er ansvarlig overfor kundene. I bakgrunnen er leder for Norwegians langdistanseselskap, Asgeir Nyseth.<br/></p>

OPPVASK: Boeing, representert ved visepresident for Dreamliners service- og supportavdeling, Mike Fleming, var i Norge sist vinter for å beklage alle de tekniske problemene. Det er imidlertid flyselskapene som er ansvarlig overfor kundene. I bakgrunnen er leder for Norwegians langdistanseselskap, Asgeir Nyseth.

Foto: Trond Solberg, VG

Flyklagenemnda, en del av Transportklagenemnda, mente at fordi Norwegian hadde markedsført selve flytypen som en sentral del av reisen, hadde de rett på prisreduksjon.

Det er imidlertid ikke mye penger partene krangler om i denne konkrete saken. Får saksøker medhold, kan han få snaut 4.000 kroner i avslag på flybilletten.

Poenget er at alle andre passasjerer med samme opplevelse også kan kreve avslag. Det utgjør tusenvis av passasjerer, ettersom Norwegians langdistanseruter ble fløyet med erstatningsfly, i stedet for de annonserte Dreamliner-flyene, hele sommeren og deler av høsten 2013.

– En helt spesiell reiseopplevelse

– Vi vil vise retten at Transportklagenemndas vedtak er korrekt. Det er solgt inn en helt spesiell reiseopplevelse. Da kan man ikke bruke en vanlig tankegang om at en reise kun handler om å frakte passasjeren fra A til B, sier advokat Jon Lange hos Forbrukeradvokaten, som representerer saksøkeren.

<p/><p>KREVER REFUSJON: Advokat Jon Lange hos Forbrukeradvokaten representerer saksøkeren i saken mot Norwegian.</p><p/>

KREVER REFUSJON: Advokat Jon Lange hos Forbrukeradvokaten representerer saksøkeren i saken mot Norwegian.

Foto: Øyvind Gustavsen, VG

Saken føres for Asker og Bærum tingrett, fordi Norwegians hovedkontor på Fornebu sogner til denne retten.

Flyselskapet mener de har retten på sin side.

– Vi er lei oss for at passasjeren ikke fikk fly med Dreamliner, men mener vi har opprettholdt vår forpliktelse ved å frakte passasjeren til reisemålet. Passasjeren ble varslet om endring av flytype fire måneder før avreise, og gitt anledning til ombooking eller refusjon. Dette valgte han ikke å benytte seg av, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Full krangel med nemnda

Dette er den første Dreamliner-rettssaken i Norge. I september måtte Norwegian møte i retten i Sverige, men da var de saksøkt for ikke å yte standard EU-kompensasjon til passasjerer ved en forsinket avgang.

Når det gjelder spørsmålet om endring av flytype utløser rett til prisreduksjon, har den svenske flyklagenemnda konkludert motsatt av sin norske motpart. I Allmänna reklamationsnämnden fikk Norwegian i fjor medhold og den reisendes krav om erstatning avvist.

I februar brøt det ut full krangel mellom Norwegian og Flyklagenemnda i Norge. I et skarpt brev anklages nemnda for å drive «en vilkårlig og tendensiøs bevishenting» og mente den ikke er egnet for å vurdere prisavslag for passasjerer som reiser med en annen flytype. Norwegian skrev at de foretrekker rettssalen fremfor nemnda som vurderingsinstans i dette spørsmålet.

Og det er nettopp det som nå har skjedd.

– Vi har det prinsipielle syn at vi trenger en juridisk avklaring, sier Sandaker-Nielsen.

<p>KAN ANGÅ FLERE: Dersom passasjeren finner frem mot Norwegian, kan dommen angå andre i samme situasjon, men det er ikke dermed sagt at alle som opplever flybytte automatisk har rett på prisavslag, sier Rolf Forsdahl, talsmann for Flyklagenemnda. <br/></p>

KAN ANGÅ FLERE: Dersom passasjeren finner frem mot Norwegian, kan dommen angå andre i samme situasjon, men det er ikke dermed sagt at alle som opplever flybytte automatisk har rett på prisavslag, sier Rolf Forsdahl, talsmann for Flyklagenemnda. 

Foto: VIRKE

Flyklagenemndas prosessfond har besluttet at de dekker passasjerens utgifter i anledning rettssaken, fordi saken er prinsipielt viktig.

– Det som er prinsipielt nytt i denne saken, er spørsmålet om flyselskapet ilegges ansvar etter kontraktsrettslig forståelse og ikke bare lovgivningen for luftfart, sier Rolf Forsdahl, adm. dir. Norsk ReiselivsForum - som drifter sekretariatene i Transportklagenmda og Pakkereisenemnda.

Han mener alle parter er tjent med å få slått fast hva som er gjeldende rett.

– Dersom passasjeren finner frem mot Norwegian, kan dommen angå andre i samme situasjon, men det er ikke dermed sagt at alle som opplever flybytte automatisk har rett på prisavslag. Denne rettssaken er knyttet til Norwegians markedsføring av Dreamliner-opplevelsen som noe helt spesielt, noe de har tonet ned etter nemndas behandling, sier Forsdahl.

Så langt har Dreamliner-problemene kostet Norwegian over en halv milliard kroner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise