Hovedinnhold

Flygeledermangel gir forsinkelser på Gardermoen

** Inntil én times forsinkelser tirsdag kveld
** Flyselskapene kaller Avinor inn på teppet

FORSINKELSER: Kapasiteten på Gardermoen tirsdag kveld er bare en tredjedel av normalt, opplyser Avinor. Flygeledermangelen vil føre til forsinkelser i hele sommer. Foto: FRODE HANSEN/VG
FORSINKELSER: Kapasiteten på Gardermoen tirsdag kveld er bare en tredjedel av normalt, opplyser Avinor. Flygeledermangelen vil føre til forsinkelser i hele sommer. Foto: FRODE HANSEN/VG
(VG Nett) Gardermoen lufthavn kan bare ta i mot 20 fly i timen, mot normalt 60. Nå kaller flyselskapene Avinor inn til krisemøte.

Vet du noe om saken? Tips VG!

  • MMS/SMS: 2200
  • E-post: 2200@vg.no
  • Tlf: 22 00 00 00

- Vi har hatt regulering av trafikken på Oslo lufthavn i hele dag. Det fører til forsinkelser på noen fly. Hvor mye kommer an på hvor mye trafikk det er til enhver tid. Det vil være flest forsinkelser om morgenen og ettermiddagen, sier informasjonssjef Ove Narvesen i Avinor til VG Nett.

- Normalt sett kan vi ta imot 60 fly i timen, men nå er vi nede på 20 fly i timen. Det vil føre til noen forsinkelser også i kveld, sier Narvesen.

Han sier at det er vanskelig å forutse hvilke avganger som rammes, og sier at passasjerene bare må følge med selv.

- Anslaget er forsinkelser på opptil en time. Nye flytider vil stå på våre nettsider, og flyselskapene sender som regel ut meldinger til sine passasjerer.

Norwegian har foreløpig ikke oversikt over hvilke avganger som kan bli rammet. Passasjerene vil få sms-varsel dersom deres avgang blir forsinket.

Forsinkelser i hele sommer

Og forsinkelsene vil fortsette i hele sommer.

- Det blir helt sikkert forsinkelser - det vet vi. Det er en vedvarende usikker situasjon i juli. Men full stans, som vi hadde i går, setter vi alt inn på å unngå, sier Narvesen.

Flyselskapene har innkalt Avinor til krisemøte etter at flere flyplasser måtte stenge mandag på grunn av flyveledermangel.

- Vi har i dag bedt NHO Luftfart koordinere et møte mellom Avinor og flyselskapene Widerøe, SAS og oss selv. Tema for møtet er mannskapsmangelen. Vi har bedt om et svar på hva Avinor gjør for å sikre flytrafikken nå i sommer, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til VG Nett.

Artikkelen fortsetter under bildet

KANSELLERT: Slik så det ut på Rygge flyplass i Østfold da passasjerene mandag fikk beskjed om at flyene var kansellert fordi innflygningskontrollen sto ubemannet Foto: Silje Strømland
KANSELLERT: Slik så det ut på Rygge flyplass i Østfold da passasjerene mandag fikk beskjed om at flyene var kansellert fordi innflygningskontrollen sto ubemannet Foto: Silje Strømland

VG har tidligere skrevet om den skrikende mangelen på flygeledere på hovedsentralen som kan skape store problemer for ferietrafikken.

Skånvik innrømmer at Norwegian frykter problemene kan fortsette gjennom ferien.

- Det gir en viss grunn for bekymring. Jeg vil ikke foregripe mer om dette, før jeg vet hvilken kontroll Avinor har på situasjonen. Det er Avinors ansvar å sikre at tilstrekkelige flygelederressurser er tilgjengelige og sommeren er som kjent alltid høysesong for feriereisende, sier Skånvik.

Hun er svært skuffet.

- Vi hadde omsidet håpet å legge dette bak oss etter en vår med vekterstreik og mulig flyvelederstreik. Mannskapsmangel rammer uskyldige feriereisende.

Plikt til å stille

- Flyselskapene er helt avhengige av at flygeledertjenesten fungerer, sier direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, til VG Nett.

- Vi forventer at de leverer den kvaliteten som er forutsatt. Det er en forpliktelse for at flygelederne skal stille opp og ta de vaktene som er.

Ifølge sommervaktplanen vil over 30 flygeleder- eller supervisor-vakter i kontrollsentralen på Røyken stå ubemannet. Det tilsvarer like mange flygeledere som Flyevlederforbundet i juni varslet at de ville ta ut hvis det ble flyveleder-streik i sommer.

Også Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, er frustrert.

- I to måneder har vi vært verdens mest punktlige flyselskap. Vekterstreiken og mangel på flyveleder gjør at vi rammes på vårt viktigste konkurransefortrinn, sier han.

- Det er vanskelig for oss å håndtere og vi får ikke vite om problemene før kort tid i forveien.

Ingen løfter

Kommunikasjonsdirektøren i Avinor lover imidlertid lite nytt foran møtet.

- Vi er innkalt til møte. Det er egentlig ikke mer å si enn det jeg har forklart til selskapene og media, at vi har et underskudd på flygeledere på enkelte poster og at vi gjort vårt ytterste for å fylle samtlige vakter. Selskapene vil få litt mer detaljert informasjon enn vi har gitt tidligere.

- Vil dette kaoset fortsette?

- Vår førsteprioritet nå er å unngå den situasjonen vi fikk i går kveld, at det ikke var noen på vakt i det hele tatt. Man må nok regne med at det blir situasjoner gjennom sommeren som vil føre til forsinkelser.

Han sier at det ikke er noe Avinor kan gjøre for å avhjelpe situasjonen på kort sikt. Det vil trolig ta to år før situasjonen er bedre.

- Vi har en underbemanning på Gardermoen og på Røyken. Begrensningen ligger i at flygelederne må ha to års opplæring på det stedet de skal jobbe. Det er begrenset hvor mange vi kan lære opp samtidig, sier Narvesen.

Han opplyser at Avinor utdanner så mange de greier, for tiden 54 stykker.

- I løpet av et par år er vi àjour, sier Narvesen.

ER DITT FLY FORSINKET I SOMMER?FORTELL OSS OM HVOR OG HVORDAN HER

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer