Hovedinnhold

Her er kystens nye «fyrtårn» - får ros internasjonalt

SJØSENTER: Fosenhalvøya nord for Trondheim har allerede fått sitt nye «fyrtårn» i form av Sjøsentret på Stokkøya, der bevisst satsing på moderne arkitektur og bruk av norske natur-materialer har gitt mange flere besøkende. Nå står resten av kysten for tur. Foto: Scanpix
SJØSENTER: Fosenhalvøya nord for Trondheim har allerede fått sitt nye «fyrtårn» i form av Sjøsentret på Stokkøya, der bevisst satsing på moderne arkitektur og bruk av norske natur-materialer har gitt mange flere besøkende. Nå står resten av kysten for tur. Foto: Scanpix
(VG Nett) Hele norskekysten fra Halden til Kirkenes skal få nye «fyrtårn» - i form av spennende signalbygg som skal skinne og markere norsk arkitektur internasjonalt.

Stokkøya Sjøsenter på Fosenhalvøya nord for Trondheim holdes fram som eksempel på et spenstig byggverk i sjøkanten - noe du legger merke til.

Den komplette reiselivsbedriften, tuftet på gammel bygdekultur, representerer det beste av moderne norsk byggekunst - og har fått bred internasjonal oppmerksomhet i medier som som Le Figaro, Wallpaper og CNN.

- Veldig morsomt å bli framhevet på denne måten, sier Roar Svenning på Stokkøya til VG Nett. Sauebonden satset på arkitektur som verdiskapning for sjøsentret sitt, og angrer ikke:

- Klokt, ikke dyrt

- God og funksjonell arkitektur forrenter seg, fastslår Svenning.

- Dessuten er det ikke dyrt. Det handler om å bygge klokt.

MODELL: Langs våre Nasjonale Turistveier har veivesenet bygget mye fint - som dette servicebygg ved Jektvik fergekai i Rødøy, tegnet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk. Mer av dette kommer langs kysten vår. Foto: Magne Myrvold, Statens vegvesen
MODELL: Langs våre Nasjonale Turistveier har veivesenet bygget mye fint - som dette servicebygg ved Jektvik fergekai i Rødøy, tegnet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk. Mer av dette kommer langs kysten vår. Foto: Magne Myrvold, Statens vegvesen

Etter modell av Nasjonale Turistveier på land, der våre fremste arkitekter har tegnet installasjoner, rasteplasser, vei- toaletter og spektakulære utsiktsramper - bredt omtalt i internasjonale medier - er er det nå kystens tur til å få et arkitektonisk løft.

- Løfte fram bygg

Målet er blant annet å styrke norsk egenart ved bruk av naturmaterialer, som på sikt skal trekke flere tilreisende til landet.

- Vi skal løfte fram kulturbygg, forskjønne og utvikle eksisterende bygg og sammen med lokale myndigheter og eiendomsutviklere reise nye signalbygg langs hele kysten, sier administrerende direktør Egil Skavang i Arkitektbedriftene til VG Nett.

STÅR FRAM: Hamsun-senteret på Hamarøy er et kystnært signalbygg som vi kan få flere av, skal vi Arkitektbedriftene. Bygget provoserer - som Hamsund selv gjorde. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde
STÅR FRAM: Hamsun-senteret på Hamarøy er et kystnært signalbygg som vi kan få flere av, skal vi Arkitektbedriftene. Bygget provoserer - som Hamsund selv gjorde. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

De står bak det nye «fyrtårn»-initiativer sammen med blant andre TreFokus, som jobber for å fremme bruken av norsk tre i byggeindustrien.

Får reise-støtte

Blant dem som helhjertet støtter iniativet er Innovasjon Norge og reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin:

- Norge har de siste 20 årene fått mange flotte signalbygg i tre og andre naturmaterialer. Det startet med Vikingskipet på Hamar. Vi snakker om en slags Bilbao-effekt eller Sydney-effekt, om du vil, sa Tuftin under Grüne Woche-messen i Berlin nylig.

IVRER MED: - Vi har allerede mange flotte signalbygg laget av naturmateraler - som Vikingskipet på Hamar. Og vi har plass tilflere, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin. Foto: Scanpix
IVRER MED: - Vi har allerede mange flotte signalbygg laget av naturmateraler - som Vikingskipet på Hamar. Og vi har plass tilflere, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin. Foto: Scanpix

Reiselivsdirektøren mener flotte byggverk av naturmaterialer som stein og tre er med på å fremme det norske reiselivsproduktet, og roser Staten Vegvesen for det de har gjort langs våre nasjonale turistveier.

- Vi fokuserer på natur - og det er det svært mange turister kommer til Norge for, sier Tuftin.

Åpen invitasjon

Arkitektbedriftene & co. har allerede gått bredt ut og invitert kommuner, fylkeskommuner, reiselivsbedrifter, eiendomutviklere og næringsliv til å komme opp med gode prosjektider for å lage
«fyrtårn» langs kysten.

PÅ KAIKANTEN: Det nyåpnede Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen i Oslo er nettopp eksekmpel på et kystnært fyrtårn-bygg som vi skal få flere av. Foto: Mattis Sandblad
PÅ KAIKANTEN: Det nyåpnede Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen i Oslo er nettopp eksekmpel på et kystnært fyrtårn-bygg som vi skal få flere av. Foto: Mattis Sandblad

- Invitasjonen er helt åpen, og noen pilot-prosjejkter har vi allerede på bordet, sier Knut Werner Lindeberg Alsen, kommunikasjonsansvarlig i Arkitektbedriftene.

- Det står allerede mange kyst-fyrtårn langs kysten, som inspirerer og som vil bli synliggjøre i prosjektet, sier Alsen, og nevder i farten Hamsun-senteret på Hamarøy, Gamle rådhus i Arendal, Kystmuseet i Florø, Kilden i Kristaiansand og det nyåpnede Astrup Fearnley Museet på Thuvholmen i Oslo.

Ide til andre

På Stokkøya har Roar Svenning & co brukt arkitekturen som strategisk virkemiddel for å utvikle seg som reiselivsbedrift.

BØLGENDE: Kulturhuset Kilden i Kristiansand, med sin karakteristiske trefasade som henspeiler på sørlandets maritime tradisjoner, er et typisk fyrrtårn-eksempel. Foto: Petter Emil Wikøren
BØLGENDE: Kulturhuset Kilden i Kristiansand, med sin karakteristiske trefasade som henspeiler på sørlandets maritime tradisjoner, er et typisk fyrrtårn-eksempel. Foto: Petter Emil Wikøren

Det kan andre også gjøre.

- Flotte, funksjonelle bygg av norske naturmaterialer genererer trafikk. Det burde flere i reiselivet tenke på, mener Egil Skavang - og inviterer hele kysten med på idedugnad.

- Bli sett. Bli lagt merke til. La bygget ditt inngå i en verdiutviklingsprosess. Det er dette vi ønsker å medvirke til, sier arkitekt-sjefen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise