Hovedinnhold

Ving: - Dette er en treroms

** Brukte feil bilder og tekst i annonsen ** Takstmann: Åpenbart toromsleilighet ** Familie fikk ødelagt ferien av søvnproblemer

STRIDENS KJERNE: Tore Nygård og familien hadde bestilt en treromsleilighet, men ble møtt av dette oppholds- og soverommet. Ving mener imidlertid at denne halve veggen gjør at leiligheten består av tre rom. Foto: VING
STRIDENS KJERNE: Tore Nygård og familien hadde bestilt en treromsleilighet, men ble møtt av dette oppholds- og soverommet. Ving mener imidlertid at denne halve veggen gjør at leiligheten består av tre rom. Foto: VING
(VG Nett) Denne «veggen» ødela ferien til Tore Nygård og barna i Hellas. - Det var ikke dette vi bestilte, fortviler familien.

VG følger

Tore Nygård (57), datteren Marita Wollheim Nygård (25) og sønnen Eirik Wollheim Nygård (27) gledet seg til å lade batteriene i Karpathos i Hellas.

De hadde bestilt en treromsleilighet på Sea Melody Hotell i to uker. Pappa Tore og Marita skulle først feriere én uke, deretter skulle Eirik slå følge.

Men da familien ankom leiligheten, skjønte de raskt at oppholdet kunne by på problemer.

- Der var det jo ikke et rom til hver. Ving mente at det ikke behøvde å være vegger for at det skulle kalles et soverom, sier Tore Nygård til VG Nett.

Han forteller at Ving ikke hadde noen større leiligheter tilgjengelig.

- Vi ble tilbudt en ettromsleilighet på et annet hotell. Men poenget med turen var jo å ha mest mulig tid sammen, sier Nygård.

Har du opplevd noe lignende eller fått ferien ødelagt? Send oss en e-post her !

- Lite nattesøvn

Ving tilbød også å sette opp en skillevegg i oppholdsrommet, men det løste ikke problemet med støy på nattestid, ifølge familien.

REAGERER: Tore Nygård og familien føler seg snytt av reiseoperatøren Ving. Her fra en tidligere ferie i Hellas. Foto: PRIVAT
REAGERER: Tore Nygård og familien føler seg snytt av reiseoperatøren Ving. Her fra en tidligere ferie i Hellas. Foto: PRIVAT


- Lite nattesøvn førte til at ferien ikke gikk som planlagt og det ble heller ikke den avkoblingen vi hadde sett frem til, sier Marita.

Hun forteller at situasjonen ble enda mer frustrerende da de kontaktet Ving.

- De fortalte at de aldri har fått en klage på denne leiligheten tidligere. Nei vel, hvordan hjelper det oss? spør Marita.

- Burde forklart bedre

Sophie Frisholm, presseansvarlig i Ving, bekrefter historien overfor VG Nett. De står fast på at familien fikk en treromsleilighet.

- Veldig mange hotell er bygd på ulike måter. Her er det en åpen løsning, og det burde ha vært bedre forklart i annonsen. Men vi mener dette er en treromsleilighet, sier Frisholm.

- Dette er en 65 kvadratmeters leilighet som er lagd for seks personer. Den er absolutt tilfredsstillende slik sett, legger hun til.

- Hvorfor opplyses det ikke om denne romløsningen ved bestilling av reisen?

- Det er en feil fra vår side. Vi har ikke de riktige bildene på nettet, og det kommer vi til å endre. Vi har ikke vært oppmerksomme på feilen fordi det er ingen som har reagert på det tidligere, svarer hun.

- Mener du man bør dobbeltsjekke opplysningene som blir annonsert?

- Nei, det skal selvfølgelig være riktig. Her ble det gjort en feil, og det har vi innrømmet, sier Frisholm.

- Ikke treromsleilighet

Takstmann Sjur A. Lindheim Haram (37) i Frogner Takst AS har taksert leiligheter de siste ni årene. Han er klar på at familien ikke har fått en treromsleilighet.

IDYLLISK: Familien var slettes ikke fornøyd med romløsningen, men de kunne i hvert fall nyte utsikten. Foto: PRIVAT
IDYLLISK: Familien var slettes ikke fornøyd med romløsningen, men de kunne i hvert fall nyte utsikten. Foto: PRIVAT


- Her snakker vi om en toromsleilighet. Det mangler dør mellom oppholdsrommet og soverommet innenfor. Arealet til høyre i bildet er ikke et eget rom, men en delvis åpen løsning mot oppholdsrommet. Vi kaller det gjerne alkoveløsning, sier Haram til VG Nett.

- Det ikke vanlig å ta med rom som ikke kan lukkes med dør(er) i mellom. Betegnelsene toroms- og treromsleilighet er mye brukt av meglerbransjen, men det ikke gjengitt i lover/forskrifter, legger han til.

- For dårlig kompensasjon

Familien Nygård har tatt opp saken med Ving i etterkant av reisen. Selv om Ving mener leiligheten har tre rom, innrømmer de at løsningen «ikke var ideell»:

«Vi kan imidlertid forstå at denne romløsningen ikke var ideell for dere og vil derfor tilby dere en kompensasjon på kr. 500 per person for den uken dere bodde 3 personer i leiligheten», skriver saksbehandleren i en e-post til Marita.

Familien mener imidlertid at 1500 kroner er alt for lite når ferieturen totalt kostet nærmere 20.000 kroner.

- Det hjelper fint lite at leiligheten var stor når vi ikke får det vi har betalt for, sier Marita.

Hvis familien ikke er fornøyd med kompensasjonen, kan familien klage til Reklamasjonsnemnda for Pakkereiser, sier Ving.

- 1500 kroner er cirka ti prosent av totalprisen, og vi ser kun på den ene uken hvor de var tre personer i leiligheten. Siden de ikke godtok våre tilbud i Hellas, synes vi 1500 kroner er en rimelig kompensasjon, sier Frisholm.

Marita sier familien kommer til å ta saken videre.

- Vi blir jo nødt til det. Vi får håpe andre slipper å få ferien ødelagt på samme måte, sier hun.

269 henvendelser

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, sier de hittil i år har fått 269 henvendelser om pakkereiser.

Han understreker at reisende har rettigheter selv om de har kommet hjem fra ferien.

- Hvis reisende mener at de ikke har fått det de har betalt for, må de ta det opp på stedet. Så må man vurdere om man vil godta tilbudene der nede eller kompensasjonen som kan komme i etterkant. Hvis ikke man er fornøyd, kan man klage inn saken for Reklamasjonsnemda for pakkereiser, sier Halsos til VG Nett.

- Mister man rettigheter hvis man takker nei til tilbudene fra reiseselskapet på stedet?

- Det gjør man ikke hvis man mener tilbudene ikke er i forhold til avtalen, nei, svarer Halsos.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer