Hovedinnhold

Drømmeflyet skal pensjoneres

FLOTT FLY¿: Men flyprodusenten Boeing innrømmer at den blankpussede 787-modellen som besøkte Norge på sin verdensturné er så teknisk dårlig at den ikke er salgbar. Foto: JAN OVIND
FLOTT FLY¿: Men flyprodusenten Boeing innrømmer at den blankpussede 787-modellen som besøkte Norge på sin verdensturné er så teknisk dårlig at den ikke er salgbar. Foto: JAN OVIND
De to første produksjonsmodellene av Boeing 787 Dreamliner er allerede pensjonert og parkert i ørkenen i Palmdale, California.

Heller ikke flyet som var i Norge har noen fremtid som vanlig passasjerfly. Flyet er nemlig så omfattende teknisk modifisert at det, ifølge Boeing, «ikke har noen kommersiell verdi».
Boeing har avskrevet 2,9 milliarder dollar for de tre første flyene, ifølge Seattle Times.

Det er ingen hemmelighet at Boeing har hatt enorme tekniske problemer med utviklingen av karbonkomposittflyet.
Syv ganger ble første flyging utsatt, og flyet var tre år etter skjema da daværende sjeftestpilot Mike Carriker i desember 2009 tok det til værs for første gang.

- Hot diggity dang

Det har fått onde tunger til å omdøpe den nåværende verdensturneen til «unnskyld oss-turen».
Selv testpilot Carriker virker overrasket da det endelig fløy, og meldte på ekte bondeamerikansk til tårnet etter take-off:

- Hot diggity dang, det virker!

Det er ikke uvanlig at første produksjonsmodell ikke kommer ut i «ordinær tjeneste». Det skjedde med den første modellen av både 737, 747 og 767.

Men det er høyst uvanlig at hele tre fly blir kjent «ikke kommersielt flygedyktige» - som tilfellet er med 787 Dreamliner.

Teknisk oppdatert

Boeing har hatt store problemer med karbonkomposittvingene og vingboksen, der vingene festes til flykroppen.
Et utall andre mindre og større problemer har ført til at samtlige fly som er produsert til nå, har blitt teknisk oppdatert etter at de var offisielt ferdigstilt fra produksjonslinja i Everett, nord for Seattle.

Men aller størst utbedringer måtte altså til på de tre første flyene. Om flyet som var i Norge sier Boeing at det har gjennomgått «umåtelig mange utbedringer og unike og omfattende modifikasjoner».

Det beste flyet kan håpe på, er å havne på museum.

Følg VG Reise på Facebook! 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer