Hovedinnhold

Dette toget har utkonkurrert flyet

<p>300 KM/T: De spanske lyntogene betjener 30 byer langs 11 ulike strekninger, og har revolusjonert togtrafikken i landet. Innen 2020 skal hele Spania være bundet sammen av høyhastighets-tog. Foto: RENFE</p>

300 KM/T: De spanske lyntogene betjener 30 byer langs 11 ulike strekninger, og har revolusjonert togtrafikken i landet. Innen 2020 skal hele Spania være bundet sammen av høyhastighets-tog. Foto: RENFE

ALICANTE-MADRID (VG) De spanske lyntogene suser fra by til by i 300 km/t – og har langt på vei utkonkurrert flyet.

Togene går fort – og de går ofte.

Siden lyntoget Madrid–Valencia skjøt fart i 2010, er flytrafikken mellom de to byene redusert med 40 prosent!

Reiseformen er også ekstremt behagelig.

Med lyntoget kommer du fra bykjerne til bykjerne. Du slipper reisen til og fra flyplassen, alt stresset i sikkerhetskontrollen og trenger bare komme fem minutter før avgang.

Mellom mange spanske byer har høyhastighetstoget allerede danket ut flyet – fordi det er raskere, billigere og mer effektivt.

God komfort

De grå AVE-togene med «gjedde-snuten» ser raske ut, selv når de står ved perrongen, og vi må medgi at det kjentes godt å manøvrere legemet ned i de brede, gule setene på økonomiklasse-toget mellom Alicante og Madrid – vår utvalgte teststrekning.

<p>GOD BENPLASS: Ingenting å si på sitte-komforten. Lyn-togene har godt med benplass, også på økonomiklasse. Strømuttak ved setet og klappbord gjør det praktisk å jobbe underveis.</p>

GOD BENPLASS: Ingenting å si på sitte-komforten. Lyn-togene har godt med benplass, også på økonomiklasse. Strømuttak ved setet og klappbord gjør det praktisk å jobbe underveis.

Foto: Dag Fonbæk, VG

Billetten kostet 67 euro (570 kroner). Hadde vi oppgradert oss til «club class» kunne vi svippet innom og inntatt forfriskninger i den luftige loungen på Alicante-stasjonen – 20 meter unna sporet lyntoget går fra.

I stedet kjøpte vi plassbillett i vognen bak bar- og kafeteria-vognen, som overrasket med gratis aviser, tapas, oliven, salat og sandwicher – og helt OK priser.

Små detaljer

Ikke før har lyntoget forlatt perrongen i Alicante før en togvertinne kommer rundt med øreplugger til dem som vil lytte til musikk på boks.

Mellom setene er det strømuttak, og lysstripen over døren tipser oss blant annet om at mat og drikke kan kjøpes i vogn nr. 4, samt at togbetjeningen snart kommer rundt med trillevogner til dem som heller vil sitte i ro.

<p>BAR-VOGNEN: Bar- og kafeteria-vognen er lys og romslig. Her kan du lese gratis aviser, nippe til vin og tapas, eller rett og slett strekke på bena.</p>

BAR-VOGNEN: Bar- og kafeteria-vognen er lys og romslig. Her kan du lese gratis aviser, nippe til vin og tapas, eller rett og slett strekke på bena.

Foto: Dag Fonbæk, VG

Små detaljer som beriker togreise-opplevelsen enda noen hakk.

Nesten lydløst suser vi av sted, og enser knapt en eneste skinneskjøt, selv om farten er 300 km/t. Togopplevelsen gir oss assosiasjonen til magnet-toget (430 km/t) som forbinder kinesiske Shanghai med flyplassen der.

Mellom Villena og Albacete Los Llanos går togsporet tett innpå motorveien. Så fort farer vi av sted mot Madrid at bilene på «autovia’en» later til å stå nesten stille …

Madrid er knutepunktet

Beliggende midt i Spania utgjør Madrid et naturlig midtpunkt og nav i hurtigtog-nettverket som binder Spania sammen.

Selv om Fastlands-Spania har 30 flyplasser, er det togselskapet Renfes lyntog (AVE) spanjolene snakker stolt om.

Lyntogene deres kjører i dag 11 ulike strekninger. Nettverket forbinder 30 spanske byer – og bygges stadig ut.

<p>TOG-VERTER: Blide tog-verter hjelper passasjerene til å finne rett vogn og sete.</p>

TOG-VERTER: Blide tog-verter hjelper passasjerene til å finne rett vogn og sete.

Foto: Dag Fonbæk, VG

- Det spanske lyntog-nettet er Europas beste, fastslår Karen Astrid Sand på Spanias Turistkontor i Oslo.

- 90 minutter mellom Madrid og Valencia er uslåelig, mener hun.

Hele spania i 2020

Blant de mest populære lyntog-linjene er:

MADRID – SEVILLA (2 timer 20 min)

MADRID – BARCELONA (2 timer 30 minutter)

MADRID – MÁLAGA (2,30)

MADRID – ALICANTE (2,25)

MADRID – VALENCIA (1,40)

VALENCIA – SEVILLA (3,50)

Målet er at lyntogene innen 2020 skal dekke hele Spania.

<p>LOUNGE PÅ STASJONEN: Før avgang kan passasjerene på business-klassen (Club) slappe av med forfriskninger i loungen på togstasjonen i Alicante – 20 meter fra togsporet. Etterpå venter dette.</p>

LOUNGE PÅ STASJONEN: Før avgang kan passasjerene på business-klassen (Club) slappe av med forfriskninger i loungen på togstasjonen i Alicante – 20 meter fra togsporet. Etterpå venter dette.

Foto: Dag Fonbæk, VG

I tillegg har det nasjonale jernbaneselskapet satt seg fore å styrke servicetilbudet, utvide kapasiteten og øke punktligheten på AVE-strekningene.

Ferie-rundreise

Også for skarene av ferierende nordmenn i Spania har lyntog-nettet gitt det populære ferielandet en ekstra dimensjon.

Fra Costa Blanca, der titusener av nordmenn ferierer hvert år, tar det f.eks. bare drøyt to timer å komme seg inn til Madrids mange attraksjoner.

– Lyntoget gjør det mulig å kombinere sol- og badeferie med storbyferie. Du kan besøke nasjonalparker, stå på ski og bade samme dag, sier Karen Astrid Sand til VG.

Renfe har også kommet opp med et populært tog-pass for inntil 12 enkeltreiser, som kan kjøpes opptil seks måneder i forveien.

Da kan du gjøre hele Spania skinnelangs.

Raskt, behagelig – og effektivt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise