Hovedinnhold

Tine og Synnøve Finden har inngått forlik - er ferdige med oste-krangel

<p>FORLIK: Selskapene Tine og Synnøve Finden har inngått forlik i krangelen om Jarlsberg-navnet og er nå enig om at Synnøve Finden ikke lenger vil bruke navnet på sine produkter som her på Kongsgård-osten slik den først ble solgt og markedsført. Foto: NINA ANDERSEN / VG</p>

FORLIK: Selskapene Tine og Synnøve Finden har inngått forlik i krangelen om Jarlsberg-navnet og er nå enig om at Synnøve Finden ikke lenger vil bruke navnet på sine produkter som her på Kongsgård-osten slik den først ble solgt og markedsført. Foto: NINA ANDERSEN / VG

Jarlsberg-feiden er over: Synnøve Finden vil ikke lenger markedsføre eller distribuere ost under navnet «Jarlsbergost-type».

Denne saken handler om:

Tine SA og Synnøve Finden har inngått forlik i rettstvisten vedrørende varemerket Jarlsberg, skriver Tine og Synnøve Finden i hver sin pressemelding.

«Det innebærer at Synnøve Finden ikke vil markedsføre og distribuere osteprodukter ved bruk av «jarlsbergost-type» eller lignende betegnelser, og selskapet frafaller sitt krav om å få kjent Tines jarlsberg-varemerker ugyldig/slettet fra varemerkeregisteret», står det videre i pressemeldingene.

«Partene er dermed enige om å avslutte saken», skriver Synnøve Finden.

Bakgrunn: Tine truer med søksmål for å stoppe denne Synnøve-pakken

Måtte sladde osten

Det var etter at Synnøve Finden lanserte osten «Kongsgård» i begynnelsen av året at Tine reagerte på at selskapet omtalte osten som en «Jarlsbergost-type».

Tine gikk til retten for å få stoppet salget av osten, fordi de mente den ville være i strid med deres rettigheter til varemerket «Jarlsberg», og at det ville være skadelig for deres produkt.

Follo tingrett bestemte deretter at Synnøve Finden ikke fikk lov til å beskrive sin nye ost som en «jarlsbergost-type», noe som førte til at osten som allerede da var pakket i emballasjen ble sladdet.

Les mer: Synnøve Finden må sladde denne osten

Synnøve Finden anket rettens avgjørelse om at de ikke kunne bruke det Tine-eide varemerket Jarlsberg for å markedsføre og selge nye produkter, men nå har altså selskapene kommet til enighet.

Frafaller krav

Forliket innebærer at begge selskaper frafaller krav på erstatning og dekker egne saksomkostninger – og er dermed enige om å avslutte saken.

Nå anser begge selskapene saken som avsluttet:

– Vi er glad vi har fått et forlik med de premissene som er i saken og ser frem til å legge hele saken bak oss, sier direktør Lars Galtung for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine til VG.

VG-test av de to ostene: Ypper til ostekrig med ny jarlsberg-variant

– Vi har ingen ytterligere kommentarer utover pressemeldingen, sier markedsdirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden til VG.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Mat og drikke

Se neste 5 fra Mat og drikke