Hovedinnhold

Tine i krangel om Jarlsberg-ost

<p>POPULÆR OST: Jarlsberg-osten eksporteres til en rekke land, deriblant USA og Australia. </p>

POPULÆR OST: Jarlsberg-osten eksporteres til en rekke land, deriblant USA og Australia. 

Foto: Robert S. Eik, VG
Jurylederen for Årets lokalmatgründer mener Tine undergraver sin egen merkevare og ikke tar kundene på alvor ved å produsere Jarlsberg-ost i Irland.

Denne saken handler om:

Hilde Charlotte Solheim er tidligere direktør i Virke, nåværende juryleder for Årets lokalmatgründer og styreleder for Destinasjon Røros. Hun sier til Nationen at Tine bør produsere Jarlsberg-ost i Norge, med norske råvarer, ikke i Irland.

– Først bruker Tine millioner i markedsføring for å fortelle oss at norsk beite, norske kuer og norske bønder har unike kvaliteter. Så dreper de merkevaren sin ved å sette Jarlsberg-logoen på irsk ost, sier Solheim.

Les også: Har inngått forlik – er ferdige med oste-krangel

Smaksforskjell

Dagbladet testet denne uken irskprodusert Jarlsberg kjøpt i Sverige og norskprodusert Jarlsberg fra Norge. Mens den irske varianten fikk terningkast tre på smak, fikk den norske fem.

– Det var en markant smaksforskjell, jeg ble overrasket over hvor stor den er. Selv da jeg blindtestet med en fransk stamkunde hos oss, plukket hun med en gang ut den norskproduserte varianten som favoritt. Den irske manglet friskheten og flere andre elementer, uttalte en av testerne, Anya Mouhat fra den franske delikatessebutikken Ma Poule i Mathallen i Oslo.

VGs store matbørs: Rema billigst igjen

Solheim reagerer på at irskprodusert ost selges i svenske butikker uten at det kommer tydelig fram hvor det er produsert, særlig når osten markedsføres med at den er norsk.

– Jeg syns ikke man tar kundene alvorlig ved å holde på slik, sier hun.

Fikk du med deg? 31.000 geiter slås i hjel hvert år for at vi skal få god geitemelk

Gjort lenge

Lars Galtung, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine, avviser at de skader egen merkevare med utenlandsproduksjonen. Han påpeker at de har gjort dette lenge.

– Det er 17 år siden vi begynte å produsere i USA og 10 år siden vi kom i gang i Irland, sier Galtung til Nationen.

Mellom 16 000 og 17 000 tonn Jarlsberg omsettes i utlandet, hvorav halvparten produseres i USA og Irland.

– Det er et poeng at en merkevare skal smake likt og ha lik kvalitet. Men vi ville ikke hatt suksess og økt omsetningen av Jarlsberg i utlandet om kvaliteten ikke var god. Samtidig er vi lite fornøyd med at testen viser så stor forskjell. Slik skal det ikke være, sier Galtung.

Han påpeker at smaken også kan variere på norskproduserte Jarlsberg-oster. Smaken påvirkes av hva kyrne har spist og modenhetsgrad.

Les også: Norsk øl og issorbé hedret for unik smak i Berlin

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Mat og drikke

Se neste 5 fra Mat og drikke