Hovedinnhold

Her er maten som ikke falt i smak

** Flere av fjorårets matflopper fikk terningkast 1 og 2 av VGs testpanel

<p/><p>FLOPP: Tre varianter av brunost på tube ble lansert i februar 2014. Nå er det slutt for den smøremyke brunosten.<br/></p><p/><p/>

FLOPP: Tre varianter av brunost på tube ble lansert i februar 2014. Nå er det slutt for den smøremyke brunosten.

Foto: Jan Petter Lynau, VG

Brunost på tube, skivet pastramiost, hvit margarin, ostekake, karamellmousse og thaisuppe med nudler er bare noen av fjorårets matflopper.

Denne saken handler om:

Hvert år dukker det opp mengder av nye matvarer i butikkene. Hvis suksesskriteriene ikke er til stede, forsvinner varene ut etter kort tid.

<p>FLOPP: Thaisuppe med nudler var del av en ny serie med lunsj-/småretter i på-farten emballasje. Serien fortsetter uten suppene.</p>

FLOPP: Thaisuppe med nudler var del av en ny serie med lunsj-/småretter i på-farten emballasje. Serien fortsetter uten suppene.

Foto: Jan Petter Lynau, VG
<p>FLOPP: Sterk prisvekst på skalldyr var en av årsakene til at yoghurtsalat med reker ble trukket fra markedet.<br/></p>

FLOPP: Sterk prisvekst på skalldyr var en av årsakene til at yoghurtsalat med reker ble trukket fra markedet.

Foto: Jan Petter Lynau, VG

– Timing er blant suksesskriteriene som av og til kan være vanskelig å forutse, sier Veronika Skagestad i Tine kommunikasjon.

VG kastet ifjor terning på 30 av fjorårets matnyheter. Dette var matnyheter produsentene selv hadde stor tro på.

Siden da har flere av nyhetene allerede forsvunnet ut av butikkhyllene.

Ifølge bransjen regner man med at tre av ti nylanseringer lykkes.

Noen må ut

<p>FLOPP: Dessertyoghurten Yoplait Perle de Lait falt ikke nok i smak til et langt liv i butikkhyllene.<br/></p>

FLOPP: Dessertyoghurten Yoplait Perle de Lait falt ikke nok i smak til et langt liv i butikkhyllene.

Foto: Jan Petter Lynau, VG

Tre ganger i året kommer det nye produkter i dagligvarehandelen.

Årets første og største vareslipp skjer i midten av februar.

Med flere hundre matnyheter, relanserte eller justerte produkter inn av dørene i matbutikkene, må nødvendigvis flere av dagens flopper ut.

Melkegiganten Tine har siden i fjor sanert bort både ostekaker, eplegeleer og karamellmousse. I tillegg til mellommåltidsdrikken YT.

Under VGs test i fjor trillet terningen til to for Tines brunost på tube.


FAKTA

Tre ganger i året dukker det opp mengder av nye matvarer i butikkene.

Det største lanseringsvindet åpner i år 16. februar. I juni kommer et mindre lanseringsvindu med blant annet grillmat. Det siste lanseringsvinduet skjer i september.

Heller ikke i butikkhyllene har den smøremyke brunosten vært noen suksess.

–Etter ett år i markedet ser vi at tre varianter var vel ambisiøst i et så nytt format, vi har derfor valgt å ta ut to varianter og går videre med bestselgeren Tine Smøremyk Fløtemysost, sier Skagestad.

Markedsføringstrendene har lenge hatt fokus på sunnhet, helse og rene råvarer. Men også en enklere hverdag uten å gå på akkord med kvalitet.

Mat på farten

VGs smakspanel hadde i fjor tro på dessertyoghurten Perle de Lait, men i følge Fjordland har den den ikke slått bredt nok an og er nå ute av butikkhyllene.

Heller ikke Thaisuppen fra Fjordland i serien med supper og pastaretter slo særlig godt an.

–Pasta er lettere å spise på farten og har gått bra. Serien fortsetter dermed uten suppene, sier kommunikasjonssjef Anne Marit Rødland hos Fjordland AS.

Kavlis pastramiost oppnådde kun terningkast en, og er også forsvunnet ut.

Orkla Foods eier blant annet merkevarene Grandiosa, Stabburet og Nora.

I 2014 lanserte de totalt 69 produkter. Alle disse matnyhetene er fortsatt i handelen.

–Vi er opptatt av graden av suksess, men skal vi lykkes, må vi også tørre å mislykkes, sier kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag i Orkla Foods Norge.

Han sier det er sjeldent at nye produkter er kortere enn et år i markedet.

Glutenfri pizza

Brennskag mener det viktigste for å lykkes med nyskapninger er å skape kategorivekst.

– Glutenfri pizza er et stjerneeksempel på kategorivekst, ved at pizzaen legger seg oppå andre produkter i samme kategori, sier Brennskag.Om Perleosten fra Synnøve mente VGs panel at den bare var «enda en kjedelig gulost».

Men osten med de små hullene og den luftige smaken skulle allikevel vise seg å ha livets rett.

–Produktet har omsatt for til sammen 50 millioner i 2015 og er en av de største ostelanseringene i norsk dagligvare på mange år, forteller Magnus Tollefsen i Scandza.

Derimot klarte Synnøve aldri å få nok forbrukere til å prøve produktet hvit plantemargarin som ble lansert i høst.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Mat og drikke

Se neste 5 fra Mat og drikke