Hovedinnhold

Du blir glad av å spise grønt

HELSEFOREBYGGENDE: Spiser du rikelig med frukt og grønnsaker, har du større sjanse for godt humør og bra mental helse, skriver britiske forskere. Bildet er tatt ved en annen anledning. FOTO: NTB SCANPIX
HELSEFOREBYGGENDE: Spiser du rikelig med frukt og grønnsaker, har du større sjanse for godt humør og bra mental helse, skriver britiske forskere. Bildet er tatt ved en annen anledning. FOTO: NTB SCANPIX
(VG Nett) Spis syv - ikke fem - om dagen, og du har gode sjanser for å holde deg mentalt frisk.

Denne saken handler om:

En ny stor studie fra England slår fast at det er en sammenheng mellom mental helse og kosthold.

Data fra spisevanene til vel 80.000 briter viser at de som spiste mest grønnsaker og frukt, hadde den beste mentale helsen.

Norske myndigheters råd er at man skal spise «fem om dagen». Ifølge den nye studien som publiseres i neste utgave av tidsskriftet Social Indicators Research - og som nylig ble omtalt på nettstedet forskning.no - så er det enda bedre med syv om dagen.

I undersøkelsen var graden av tilfredshet, glede og mental helse størst blant folk som spiste syv om dagen, sammenlignet med de som spiste lite frukt og grønt.

- Overraskelse

De som spiste fem om dagen kom også godt ut.

- Kraften som frukt og grønnsaker viser statistisk er en overraskelse, sier professor og artikkelforfatter Sarah Stewart-Brown fra Warwick Medical School.

ENIG MED BRITENE: Ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved Balderklinikken tror forskningsresultatene om glede og grønnsaker høres rimelige ut. Men tror også det kan være andre årsaker bak funnene. FOTO: JAN PETTER LYNAU
ENIG MED BRITENE: Ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved Balderklinikken tror forskningsresultatene om glede og grønnsaker høres rimelige ut. Men tror også det kan være andre årsaker bak funnene. FOTO: JAN PETTER LYNAU


Forskerne mener resultatene tyder på at høyt inntak av frukt og grønt er nødvendig for å ha god mental helse, akkurat på samme måte som sunt kosthold er viktig for den fysiske helsen.

- Likevel skal man være forsiktig med å konkludere. Vi vet lite om årsakssammenhengen. Det tallene antyder så langt er en positiv assosiasjon mellom økt inntak og styrket mental velvære.

Ernæringsfysiolog Inge Lindseth fra Balderklinikken i Oslo mener resultatene høres plausible ut.

- Fallgruver

- Det finnes vitaminer og mineraler, og andre stoffer du kanskje ikke får i deg nok av om du spiser lite frukt og grønt, som er viktige for hjernen. Vi får også stadig høre fra pasienter som legger om kostholdet, at de er gladere og føler seg bedre mentalt etterpå.

Lindseth påpeker imidlertid at man må ta forbehold i vurderingen av en slik studie, som ikke har sett på årsakssammenhengen.

- Det er mange fallgruver å gå i. Det kan jo være at de som spiser mye og frukt og grønt lever bedre på andre måter også.

Nordmenn spiser alt for lite grønnsaker, skriver forskning.no.

I den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3, som tar for seg spisevanene til norske menn og kvinner i alderen 18-70 år, konkluderes det med at det spises for lite grønnsaker og også lite frukt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Mat og drikke

Se neste 5 fra Mat og drikke