Hovedinnhold

Disse varene vil du ikke lenger finne på Rema

<p>KASTES UT: Her er et utvalg av produktene som vil forsvinne ut av Remas hyller. «Bestevenn-strategien» handler ifølge kjeden om å ta bort like produkter i butikkhyllene, samtidig som det åpnes for å ta inn nye varer.</p>

KASTES UT: Her er et utvalg av produktene som vil forsvinne ut av Remas hyller. «Bestevenn-strategien» handler ifølge kjeden om å ta bort like produkter i butikkhyllene, samtidig som det åpnes for å ta inn nye varer.

Foto: Trond Solberg, VG
Det går mot full priskrig mellom lavpriskjedene når Rema 1000 nå vil ta tilbake tronen som den ubestridt billigste kjeden.

Etter å ha tapt flere av VGs matbørser de siste årene, er det ikke lenger tvil om at Rema 1000 mener alvor av å blir den billigste kjeden. 

– Lav pris er jo selve DNA-et. Når vi blir utfordret fra alle kanter har vi vært tydelige på at vi aldri gir oss på pris, sier Remas kategoridirektør Lars Kristian Lindberg til VG.

Nå letter Rema-kjeden på sløret og sier til VG at satsingen bare er første skritt på en reise som vil dreie seg om blant annet å tilby et mer differensiert vareutvalg som skal skille dem fra de andre kjedene.

<p>KUTTSJEF: Lars Kristian Lindberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000.</p>

KUTTSJEF: Lars Kristian Lindberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000.

Foto: Trond Solberg, VG

I chipshyllen vil det komme produkter fra store merkeleverandører, spesiallaget for kjeden. Antallet tannbørster skal reduseres, og inn kommer blant annet vaskemidler med fokus på bærekraft og miljø.

<p>UT: Vestlandslefse fra frysedisken.</p>

UT: Vestlandslefse fra frysedisken.

Foto: Trond Solberg, VG

I løpet av de siste dagene er det blitt kjent at Rema kutter ut mange av merkevarene til Kims, til fordel for chipskonkurrenten Maarud og Sørlands Chips. 

Drikkevarer som Fanta, Sprite, Urge og Tab Xtra skal også ut.

Varsler priskrig og boikott

I Tromsø brygget det denne uken opp til ølkrig mot Rema da det ble kjent at Mac-ølet kunne bli borte i 18 av 19 fylker.

Bestevenn-strategien til Rema satte sinnene i kok, og flere oppfordret til boikott av kjeden.

<p>INN: Clipper, økologisk te.</p>

INN: Clipper, økologisk te.

Foto: Nina Andersen

Også lavpriskonkurrentene Kiwi og Extra har varslet priskrig.

Hvis Rema forsøker å gjeninnta tronen som den billigste kjeden lover erkefiendene at det vil utløse priskrig.

Les dette: Bytt butikk dersom du er misfornøyd

VG har fått tilgang til listen over flere av varene som nå forsvinner ut av hyllene i Rema-butikkene (se faktaboks).

– I stedet for bare å ha tre sterke merkevarer med like produkter ved siden av hverandre i hyllene, vil noe erstattes av kjedens unike merker eller nye vareserier, laget i samarbeid med produsentene eller som egen merkevare, sier konserndirektør Lars Kristian Lindberg til VG.

DISSE GÅR UT OG INN: 

  • SNACKS: UT: Kims potetchips (beholder noen varianter) INN: Maarud potetgull, Sørlandschips og Bondens (chips produsert og eid av Sørlandschips).
  • BRUS: UT: Fanta, Sprite, Urge, Tab X-tra INN: Tøyen Cola (Oslo).
  • TE: UT: Twinings te, beholder et par varianter INN: Liptons te og Clipper (økologisk te-serie).
  • OPPVASK: UT: Finish oppvaskpulver INN: Sun og Grumme (miljømerket).
  • HUSVASK: UT: Ajax m/u sitron INN: Flere JIF-varianter.
  • KLESVASK: UT: Neutral INN: Beholder Blenda Sensitive, Grumme (miljømerket).
  • TØYMYKNER: UT: Softlan INN: Utvider Comfort, Rema 1000 (EMV)
  • DEODORANT: UT: Palmolive INN: Øker Sterilan, nytt konsept for menn.
  • SÅPE: UT: Dove, Neutral, Palmolive, Vaseline Intensive Care INN: Beholder Lano, lanserer Organic Circle og Bliw-såper.
  • FROSNE KAKER: UT: Findus, Vestlandslefse INN: Tar inn God Bakst (Baxt).
  • PASTA: UT: Reduserer Barilla og Semper INN: Fire økologiske pasta-produkter fra Itali.
  • GLUTENFRITT: INN: «Det glutenfrie verksted»-bakemikser til blant annet boller, cookies og focaccia.
  • FERSKVARE: INN: Som følge av mere hylleplass vil tilbudet av ferskvarer øke.
  • LUNSJ-SERIE: INN: «Kolonihagen» lanserer en lunsj-serie med kakemikser, frosne rundstykker, kaffe og syltetøy
  • SYLTETØY: UT: Lerum-produkter INNE: Nora (eid av Orkla).
  • ØL: Produsenter som tidligere har vært solgt over hele landet, som Mack, Aass, Hansa, CB og Borg, blir nå kun tilgjengelig lokalt. Rema lover å erstatte med lokale småprodusenter.
  • IKKE BEKREFTET: Tine har ikke forhandlet ferdig med Rema, og det er uklart hva som skjer med en del av deres produkter. Per nå er Yt, Tines iste og Noisy ute av vareutvalget.

Eksperter på dagligvaremarkedet som Aftenposten har snakket med beskriver derimot Remas opprydningsaksjon i hyllene som risikofylt.

Når kundene ikke finner de varene de er vant til tror flere det kan bli rene folkevandringen over til kjeden som har alt på ett sted.

Varesortimentet i de tre konkurrerende lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Extra er i dag så godt som identisk.

Rema minst

Rema har i stor grad vært prisledende de siste tiårene, men har måttet se at lavpriskjedene Extra og Kiwi oftere enn før har vunnet VGs Matbørs.

Les også: Sjekk VGs matvarebørs

Som den minste av de tre dagligvarekjedene har Rema derfor måttet vente til sist med å forhandle pris med leverandørene.

Gjennom bestevenn-strategien sier Rema at de over tid skal redusere antall større leverandører for å oppnå bedre betingelser, samtidig som de åpner for flere regionale og lokale leverandører.

De som ikke er «bestevenn» vil dermed få svært begrenset hylleplass.

Men bedre innkjøpsbetingelser skal ikke være eneste årsak.

– Bestevennstrategien handler om å ta bort like produkter. Samtidig som det åpner for nye varer, men selvsagt blir det også en debatt om enkelte merkevarer, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer til DN.

Må skille seg ut

Lindberg mener kampen vil stå om å skille seg ut i hyllene ved også å tilby andre produkter enn det konkurrentene har, og mener det vil være et fortrinn i kampen om å ha de laveste prisene.

– Vi må øke prisavstanden til konkurrentene, og samtidig ha mer spennende og unike produkter, sier Lindberg til VG.

Det mener han de er godt i gang med.

Kolonihagen, der Rema er medeier, kommer med en egen lunsj-serie. I tillegg rydder kjeden også opp i sine egne merkevarer, og innfører Rema Prima som sitt aller billigste prisalternativ.

Sørlandschips er valgt som en av «bestevennene». De har laget et økologisk chipsalternativ til kjeden under sitt eget merke.

Antallet tannbørster skal reduseres fra 18 til 14.

Også i hyllene med vaskemidler og hygieneprodukter vil man se endringer. Kjeden har blant annet sett til Sverige og vil tilby de Orkla-eide og svenskproduserte vaskeproduktene Grumme.

Dobbelt opp

Overlappende te-merker blir skiftet ut med en økologisk serie. De kjente merkevarene Barilla og Semper skiftes ut med fire økologiske pastaprodukter fra Italia.

Lindberg tror endringene nå oppleves større enn de er.

–Når hylleplassen fylles av altfor mange like produkter i samme kategori, reduserer vi på noe og får inn andre og mer unike varer, sier Lindberg.

– Frykter dere at kundene nå kan snu ryggen til Rema ved at de får færre kjente varer å velge mellom?

–Det er opp til forbrukeren hva de vil handle, men de vil etter hvert få større valgmuligheter og unikt sortimentet, sier Lindberg.

–Hva med Grandisen, vil den også forsvinne ut av kjeden?

Lindberg beroliger kundene med at 98 prosent av dagens varer fortsatt vil bli å finne i deres butikker, blant annet folkepizzaen Grandiosa.

Bestevenn-strategien

«Bestevenn»-strategien går ut på å slanke antall merkevarer i sortimentet, og inngå langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører.

Gulroten for eventuelle «bestevenner» er å få rullet ut flere varer med bedre synlighet i Rema-butikkene. I tillegg tilbyr Rema avtaler som løper fra tre til fem år.

Det betyr mindre mangfold for dem som handler i Rema-butikken.

Hvis en leverandør ikke klarer å få i havn en «bestevenn»-avtale med Rema, risikerer leverandøren å miste hylleplasser hos Norges tredje største dagligvarekjede.

Kilde: E24

 Tre dagligvareaktører

Nordmenn handler dagligvarer for opp mot 200 milliarder kroner og etter at Ica forsvant, er det tre store aktører igjen.

* Giganten NorgesGruppen med over 40 prosent av markedet, som har Kiwi som sin lavprisbutikk.

* Coop på 2. plass, som beveger seg mot 30 prosent av markedet, anført av lavpriskonseptet Extra.

* Og Rema 1000 som den tredje store, som i stor grad har vært prisledende de siste tiårene, men som har måttet se at Coop og Kiwi oftere enn før har vunnet VGs Matbørs. Deres markedsandel er under 25 prosent.

Kilde: Dagligvarerapporten 2016/Nielsen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Mat og drikke

Se neste 5 fra Mat og drikke