Hovedinnhold

Flyplassjef: Rygge legges ned neste år hvis flyseteavgiften innføres

<p>FLYSETEAVGIFTEN: For å få inn en milliard kroner neste år, vil politikerne innføre en ny avgift. Det kan bety kroken på døren for Rygge hvor Ryanair står for 90 prosent av trafikken.<br/></p>

FLYSETEAVGIFTEN: For å få inn en milliard kroner neste år, vil politikerne innføre en ny avgift. Det kan bety kroken på døren for Rygge hvor Ryanair står for 90 prosent av trafikken.

Foto: Morten Holm, NTB scanpix
I kveld vedtok Stortinget flypassasjeravgiften. Innføres den, betyr det kroken på døren for Rygge, ifølge  flyplassjefen.

Avgiften, som også kalles flyseteavgift, kom som en stor overraskelse på Pål Tandberg, administrerende direktør for Moss lufthavn Rygge.

– For tre uker siden hadde vi ikke hørt om dette en gang. Det kom som lyn fra klar himmel. Hvis denne flyseteavgiften innføres, vil vi bli feid av banen. Vi vil ikke være konkurransedyktige om flykapasiteten til Ryanair. De flytter flyene så raskt som mulig og vi ser ingen annen mulighet enn å legge ned flyplassen, sier Tandberg til VG.

Da neste års statsbudsjett ble presentert forrige måned, ble det klart at samarbeidspartiene er enige om å innføre en avgift på flyreiser, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten. I går stemte stortingsflertallet for dette, ifølge Geir Pollestad, leder av Næringskomiteen, og Marianne Marthinsen (AP) i Finanskomiteen.

Husker du? NHO fly forbannet over flyseteavgift.

– Slutt 1. november

For med flyseteavgiften har Ryanair, ifølge Tandberg, sagt at de ikke lenger vil ha base på Rygge.

<p>FLYPLASSJEF: Pål F. Tandberg er administrerende direktør på Moss lufthavn Rygge.<br/></p>

FLYPLASSJEF: Pål F. Tandberg er administrerende direktør på Moss lufthavn Rygge.

Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

– Ryanair har sagt at det blir en styrt avvikling fra 1. november 2016. Ideelt sett fra deres side ville det ha vært fra 1. april når seteavgiften innføres, men fordi de har solgt mange billetter i sommerprogrammet er det en samforståelse at det programmet må flys. Basen blir nedlagt 1.11. Det er kroken på døren for oss, sier Tandberg.

– Har Ryanair sagt at de flytter?

– Ja, da er vi ikke konkurransedyktige.Vi er en privat flyplass som konkurrerer med 70 andre flyplasser i Europa om å være base for Ryanair og vi har klart det til tross for et høyt kostnadsnivå, sier Tandberg og legger til at Ryanair står for 90 prosent av all trafikk på Rygge.

VG har ikke lykkes å komme i kontakt med Ryanair.

Flyseteavgiften er ifølge Tandberg på 80 kroner pluss ti prosent moms – det vil si 88 kroner- på innenlandstrafikk og 80 kroner på ruter til utlandet hvor det ikke er moms.

– Respektløst

– Når noen sier «slapp av, Tandberg. 80 kroner tilsvarer bare en halvliter», så er det direkte respektløst. Hadde ikke 80 kroner betydd noe, hadde billettprisen allerede vært 80 kroner høyere, sier Tandberg og legger til at 80 kroner forverrer konkurranseevnen med over to-gangeren for Rygge

– Politikerne har tuklet med noe de ikke ser konsekvensen av. De har sittet en sen søndag kveld og skulle skaffe en milliard. Det er rett og slett respektløst å slå beina under oss på denne måten, sier Tandberg og viser til at private investorer har pløyd enn milliard kroner inn i Østfold-flyplassen.

Han mener det er spesielt at dette skjer med en Høyre-Frp regjering ved roret.

1000 arbeidsplasser kan ryke

Hvis flyplassen går dukken, vil det koste rundt 1000 jobber, ifølge Tandberg.

– Vi har skapt tusen arbeidsplasser. Hvor er forutsigbarheten? Dette gir en  signaleffekt til andre slik at de ikke tør å investere i Norge, mener Tandberg.

Tidligere har flyplassen slitt økonomisk, men nå går Rygge i pluss.

–Vi får vårt fjerde år med overskudd. Det er en skjebnens ironi at 2015 blir vårt beste år og så er det så rett i graven 1. november, sier Tandberg.

Alt tyder på at forslaget får flertall i Stortinget.

<p>STEMMER MOT: Geir Pollestad (SP) stemmer mot forslaget om flyseteavgift, men det får etter alt å dømme flertall i Stortinget.<br/></p>

STEMMER MOT: Geir Pollestad (SP) stemmer mot forslaget om flyseteavgift, men det får etter alt å dømme flertall i Stortinget.

Foto: FREDRIK VARFJELL/SCANPIX

– Det er all grunn til tro at de fire partiene bak budsjettavtalen banker dette gjennom i dag. Men vi henter litt inspirasjon fra plastposeavgtiften i fjor, sier leder av næringskomiteen, Geir Pollestad (SP).

Den ble som kjent droppet etter høringsslakt.

– Jeg mener dette er langt mer alvorlig enn plastposeavgiften. Her handler det om et betydelig antall arbeidsplasser, sier Pollestad.

– Ikke miljøtiltak

Gisle Skansen, administrerende direktør for Sandefjord lufthavn Torp, mener politikerne har bommet totalt.

– Hvis dette er miljøtiltak, har de bommet helt. Det har null effekt miljømessig siden lufttrafikken innen EU er klimakvotestyrt, sier Skansen til VG og viser til at flyselskapene da bare vil kjøpe CO₂ kvoter fra andre destinasjoner.

– De vil fortsatt fly, men ikke med nordmenn fra Norge. Dette har null effekt rent klimamessig for kloden eller for Europa, sier han.

Skansen forteller at Wizzair allerede har kuttet ruten sin fra Torp til Tusla og de også har mistet destinasjonene Evenes og Bodø på grunn av den varslede flyseteavgiften.

– Antall frekvenser til Gdansk går også ned og Widerøe har varslet betydelig nedgang på Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Skansen.

– Marginene er allerede mikroskopiske. Flyselskapene på verdensbasis satt i fjor igjen med 33 kroner i resultat per passasjer og da er 88 kroner ganske mye. Flyseteavgiften kom i stand da politikerne salderte budsjettet i en sen nattetime uten å forstå konsekvensene. De hengte det på noe som er litt kult akkurat nå, nemlig miljøet. Men da må det argumentet holde vann, og det og gjør det ikke, mener  Skansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Forbruker

Se neste 5 fra Forbruker