Hovedinnhold

Spar fett og kalorier med nøkkelhullet

Velger du handlekurven til venstre, reduserer du inntaket av fett, salt og sukker. Velger du matvarene i kurven til høyre, får du i deg dobbelt så mye fett og sukker. Foto: Espen Braata
Velger du handlekurven til venstre, reduserer du inntaket av fett, salt og sukker. Velger du matvarene i kurven til høyre, får du i deg dobbelt så mye fett og sukker. Foto: Espen Braata
Mindre fett, salt og sukker og mer sunt fiber. Det oppnår du ved å velge nøkkelhullsmat.

Denne saken handler om:

Velger du matkurven uten det grønne nøkkelhullmerket, får du i deg mer enn dobbelt så mye fett totalt.

Det er også store forskjeller på innhold av sukker og kostfiber, viser den avslørende oversikten.

To handlekurver ble fylt opp med hverdagsmat og sammenlignet. Den ene med mat som tilfredsstiller kravet til nøkkelhullsmerking, den andre uten.

I handlekurvene er det melk, frokostblandinger, ferdigmiddager, wienerpølser, gulost, leverpostei, brød, kjøtt og panert fisk. Varer de fleste bruker, og som er lett tilgjengelig i butikkene.

Varene som var merket med det grønne nøkkelhullet, ga store sunnhetsforskjeller.

LES OGSÅ:Lettere å velge sunn fast-food

I tillegg viser sammenligningen at disse matvarene totalt sett er billigere.

Ernæringsfysiolog Lisa Garnweidner i Helsedirektoratet har regnet ut hvor mye mindre salt, sukker og fett, samt mer fiber, forbrukeren vil få i seg ved å velge produkter som er nøkkelhullsmerket.

Tabellene viser at ved å velge disse, fremfor produkter som ikke tilfredsstiller nøkkelhullskravene, er det lett å redusere inntaket av fett, salt og sukker betydelig.

Samtidig som inntaket av kostfiber økes.

En ny undersøkelse Opinion har gjort for Helsedirektoratet, viser at tre av fire forbrukere tror Nøkkelhullet vil gjøre det lettere å velge sunn mat.

Følg Vektklubb.no på Facebook!

Hjelp til sunne valg
Undersøkelsen er gjort blant 1000 nordmenn over 20 år som handler mat jevnlig.

- Testen viser at nøkkelhullet er en hjelp til å gjøre sunne valg i en stresset butikksituasjon, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet.

Hun vet at den store utfordringer i det norske kostholdet er å redusere inntaket av fett, salt og sukker, samt å øke mengden kostfiber. Ved å bruke nøkkelhullet aktivt i hverdagen ser vi at dette er mulig å oppnå, sier en fornøyd avdelingsdirektør.

Hun vil ikke snakke om ja- eller nei-mat. Advarsler er hun skeptisk til.

- Fordi det er mengden og hvor ofte du spiser usunne matvarer som har betydning, sier hun.

Snakk med andre VG-lesere:- Jeg trenger råd og veiledning til sunnere kosthold

Dette inneholder kurven med matvarer med nøkkelhullmerke

Foto: Espen Braata
Foto: Espen Braata

Tine Skummet melk, 1l. . Tine Ja yoghurt a 125 g. Havremelk 1 l (Oatly havredryck). Kesam mager, 300 g. Norwegia Gulost 150 g. Vita hjertego lettmargarin 250 g. Torskefilet 300 g (Findus gourmet). Gilde kjøttdeig, 400 g, svin. Gilde leverpostei, 150 g. Fjordland kyllingfrikassé 525 g. Brød 450 g (Coop lille fiber). Knekkebrød 260g (Wasa Husmann). Poteter, rå, 600 g. Quaker Havrefras 375 g.

IVektklubb.nos elektroniske dagbokkan du sjekke kalori- og fettinnholdet i de fleste matvarer i Norge.

Matvarer uten nøkkelhullet

Foto: Espen Braata
Foto: Espen Braata

Tine Lettmelk 1 l (1,5 % fett).. Tine Yoghurt frukt, beger a 125 g. Havremelk, 1l (Havredrikk Oatly). Kesam, 300 g.
Norwegia Gulost 150 g. Vita hjertegod margarin 250 g. Panert torskefilet, 300 g (Findus, sprøbakt, gourmet torskefilet). Gilde kjøttdeig, 400 g. Gilde leverpostei, 150 g. Fjordland biffsnadder, 400 g. Husholdningsbrød, 450 g. Knekkebrød, 260 g (Wasa frukost). Pommes frites, 600 g (Hoff). Frokostblanding 375 g (Crüsli, Multifruit and fibre).

LES OGSÅ:Spis deg sunn i høst!

Slik er det totale fett- og næringsinnholdet, og pris
Fettinnhold: Med nøkkelhull: 264 gram fett.
Uten nøkkelhull: 588 gram fett.
Mettet fett: Med nøkkelhull: 21 g
Uten merking: 39,5 g.
Fiber: Med nøkkelhull: 129 g
Uten nøkkelhull: 77 g.
Saltinnhold: Med nøkkelhull: 10,2 g
Uten nøkkelhull: 11,9 g.
(Norske helsemyndigheter anbefaler et daglig maksinntak av salt på 5 gram).
Sukker: Med nøkkelhull: 110,3 g
Uten nøkkelhull: 220,5 g.
Pris: Med nøkkelhull: 995 kr.
Uten nøkkelhull: 1047 kr.

(Næringsstoffverdiene for Nøkkelhullskurven er basert på kriteriene i merkeordningen. Næringsstoffer for produkter som ikke tilfredsstiller kriteriene i Nøkkelhullsordningen, er tatt fra matvaretabellen.no eller fra produsentenes opplysninger.)

LES OGSÅ:Norgesmester langer ut mot store prisforskjeller på lammekjøtt

Nøkkelhullet

Matvarer merket med nøkkelhullsmerket er et sunnere alternativ innenfor sin matvarekategori. Foto: Helsedirektoratet
Matvarer merket med nøkkelhullsmerket er et sunnere alternativ innenfor sin matvarekategori. Foto: Helsedirektoratet

* Nøkkelhullet er en frivillig merkeordning for matvarer. Det identifiserer sunnere alternativer innenfor en produktgruppe.

* Brukes på matvarer som er viktige i et sunt kosthold.

* Setter krav til minimumsinnhold av fiber og maksimumsinnhold av fett, salt og sukker.

* Nøkkelhullsmerket mat kan ikke inneholde kunstige søtstoffer.

* Alle matvarer som skal nøkkelhullsmerkes, må være ferdigpakket, med unntak av fersk fisk, frukt, bær og grønnsaker.

* Produkter som har nøkkelhullet, må også ha næringsdeklarasjon på matvarepakningen.

* Merkeordningen er et nordisk samarbeid.

* I Norge er Helsedirektoratet ansvarlig for kriteriene, mens Mattilsynet skal passe på at produsentene følger dem.

Kilder:Helsedirektoratetogmatportalen.no

Savner advarsler
Aller helst ville rådgiver Hege Thorkildsen i Forbrukerrådet hatt et trafikklys som symbol på alle matvarer.
- Et symbol som kombinerer tekst, farger og næringsinnhold på alle matvarer, vil gjøre det enklere å ta sunne valg, mener hun.
Samtidig som man blir advart mot mat vi ikke bør spise for mye av.
Ifølge Thorkildsen må vi kunne se innholdet av sukker, salt og fett i alle produkter. Slik at man kan sammenligne.
Problemet med Nøkkelhullet er at det ikke gir tilstrekkelig informasjon, men kun markedsfører det positive ved produktet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse