Hovedinnhold

Lær ski-teknikk av Vegard Ulvang

Å gå fort på ski handler ikke bare om form og styrke, men også om teknikk. Tidligere OL- og verdensmester i langrenn Vegard Ulvang viser deg noen enkle bevegelser som gjør skituren lettere. Videoene ble laget da Ulvang var treningsekspert i VGs Vektklubb.no.

Denne saken handler om:

Ifølge Vegard Ulvang er langrenn en av de aller beste måtene å trene på. Du trener både kondisjon og styrke, forbrenner mye kalorier, slipper belastningsskader og får en flott naturopplevelse på kjøpet.

I disse tre, korte videoene viser Vegard deg hvordan du kan få større fart på skiene.

Les også:Stem på årets medlem i vektklubb.no

1.TYNGDEOVERFØRINGSE VIDEO HER!
Det som skiller en vanlig turgåer fra en som ønsker å gå litt fortere, er det vi kaller tyngdeoverføring. Dette vil si at du sparker fra på skiene, og glir på skiene for hvert steg, og at du står litt på en ski av gangen. Dette i motsetning til å gå skitur med begge skiene plantet på bakken hele tiden.

For å få til tyngdeoverføring, må du ha god bøy i anklene, svikte litt i knærne, og føre tyngden av kroppen din litt forover, og så sparke fra. God tyngdeoverføring krever god balanse. Det er lettest å øve på tyngdeoverføring ved å gå uten staver, for da må du sparke riktig fra for å komme deg fremover.

Da unngår du også passgang (det vil si at du går med den samme armen og benet fremover på likt, i motsetning til det korrekte; diagonalgang, der venstre ben og høyre arm - og motsatt - peker fremover samtidig).

Når du tar på stavene igjen, må du huske på å holde den samme pendelen (svingen) på armene og skuldrene som da du gikk uten staver. Ikke reis deg opp, men behold den riktige skrå stillingen på stavene. Da vil armene dine pendle akkurat som når du går til fots. Ikke løft skuldrene for mye.

Få treningsprogram i vektklubb.no

2. DOBBELTTAK MED FRASPARKSE VIDEO HER!
Når du har øvd inn balansen på diagonalgang, kan du gå over til en litt raskere teknikk når terrenget går litt slakt nedover, nemlig dobbelttak med fraspark.

Ved hjelp av dette frasparket, får du økt fart i de slakke utforbakkene. For å gjøre det, bruker du det samme frasparket som ved diagonalgang, men har armene frem parallelt og staker med begge armene på likt, samtidig som du sparker fra.

Det som kjennetegner alle fraspark i langrenn, er at de starter når armene passerer bena. Enten det er dobbelttak, eller i diagonalgang. Frasparket starter når armene passerer hverandre.

3. SLIK SMØRER DU SKISE VIDEO HER!
Å smøre ski er ikke så vanskelig som mange tror. Skrap av gammel smøring med en skrape. Sjekk temperaturen og velg riktig smøring ut fra forholdene. Men husk å ta med deg smøring på turen. Dersom skiene glipper, er det alltid på grunn av smøringen, og ikke på grunn av din skiteknikk, insisterer Vegard.

Les også:Slik brenner du fett med styrketrening

Legg smøringen fra helen og fremover til cirka midt mellom bindingen og tuppene. Bruk godt med smøring, og gni den deretter ut med en kork.

Skilengden er blitt kortere med årene. Skituppen bør rekke deg til ca ti centimeter under håndleddet når du strekker armene i været. Stavenes lengde har ikke forandret seg; de skal rekke deg til armhulene. Det er bedre med litt for korte staver, enn litt for lange.

Følg vektklubb.no på Facebook

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse