Hovedinnhold

- Fråtsing gir ikke vektøkning

Kroppen reagerer med å spise mindre etterpå

Å skeie ut iblant behøver ikke å ha betydning for kroppsvekten. Foto: Marte Vike Arnesen
Å skeie ut iblant behøver ikke å ha betydning for kroppsvekten. Foto: Marte Vike Arnesen
Kos deg med ribbe og marsipan med god samvittighet. En ny studie slår fast at kaloririke utskeielser i ny og ne ikke fører til vektoppgang.

Denne saken handler om:

Slik møter du utskeielsene

  • Ikke sult deg fra morgenen av frem til en stor julemiddag eller kaffeselskap. Spis heller små måltider med normal mat.
  • Er du skrubbsulten spiser du gjerne altfor fort med det ubehag det kan medføre.
  • Velg deg noe av det beste du vet, og ta deg god tid til å nyte maten og måltidet.
  • Unngå tanker på hvorvidt du legger på deg eller ikke av det du spiser der og da. Det er måten du lever på størstedelen av året som får deg opp og ned i vekt!
  • Lytt ekstra nøye etter kroppens signaler om at dens metthets- og velværepunkt er nådd.
  • Ha som mål at du ikke skal angre på den siste biten.
  • Legg inn lettere tradisjonsmat som sild, laks, torsk og kalkun på din hjemlige julemeny.

- Det er det du spiser mellom nyttår og jul som teller, ikke omvendt, har Marve Fleksnes slått fast. Nå får han støtte for synspunktet av ny forskning.

- Kroppens eget responssystem holder ikke regnskap over antall kilokalorier som går ut og inn like presist som enkelte eksperter mener, sier Kevin Hall, professor i fysiologi ved National Institutes of Health (NIH) til helsenettstedet WebMD.

Sammen med professorkollega Carson Chow ved NIHs nasjonale institutt for Diabetes, blodsukker og nyresykdommer, har han laget en matematisk modell som kan beregne hvor presist kroppens responsmekanismer håndterer svingninger i kaloriinntak og aktivitetsnivå i forhold til kroppsvekt.

Ernæringsprofessor og Vektklubb-ekspert Christian A. Drevon svarer tett på nett mandag klokken 15.30 SPØR EKSPERTEN OM FRÅTSING OG VEKTNEDGANG HER 

- Resultatene viser at fra dag til dag kan du variere matinntaket med pluss og minus 600 kcal og fremdeles ha en stabil kroppsvekt, så lenge det langsiktige kaloriinntaket ikke kryper opp og ned, sier Hall, som presenterte funnene i studien ved en fedmekonferanse in San Diego i oktober.

Få kontroll over ditt langsiktige kaloriinntak i Vektklubb.no! 

Underspiser

Forskerne foret den matematiske modellen med data som tilsvarte svingninger i kalorier fra dag til dag i ti år, og fikk dermed en simulering av hva som skjer i virkelige mennesker. Utskeielsene de foret modellen med, tilsvarte et avvik på rundt 30 prosent høyere kaloriinntak enn anbefalt nivå for å holde vekten. Svingninger på rundt 600 kcal per dag ga små variasjoner i kroppsvekt på rundt to prosent, eller cirka 1,36 kilo.

Med et normalt, sunt kosthold og gjennomsnittlig kaloriinntak på et anbefalt nivå over tid, vil du naturlig kompensere for relativt store utskeielser i tide ved å underspise på andre dager.

Les også: Lær deg å kjenne igjen 100 kalorier 

Vektklubb.no-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson. Foto: Privat
Vektklubb.no-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson. Foto: Privat

Forsker Kevin Hall advarer likevel mot å skeie ut for ofte. Det gjør også Line Kristin Johnson, Vektklubb-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Tønsberg.

- Studien bekrefter eksisterende kunnskap om at kroppen ikke teller kalorier fra dag til dag når den skal reagere med pluss, minus eller stabilitet i kroppsvekt, sier Johnson.

Likevel opplever mange at de legger på seg en del i juletiden.

- Det tror jeg ofte skyldes at julefeiringen har blitt mye lengre i begge ender. I tillegg har vi tilgang til en overflod av fett og sukker ellers i året også. Vi lever i et ekstremt fedmefremmende miljø i vår del av verden, understreker hun.

Dersom julen kommer på toppen av en rekke feiringer med mye og usunn mat, er det plutselig ikke snakk om en utskeielse i ny og ne i det langsiktige kaloriregnskapet.

Belastning

Forskning har også vist at et plutselig og høyt inntak av matvarer med mye usunt fett og sukker kan påvirke hjerte- og karsystemet negativt. Også fordøyelsessystemet kan slite med for store porsjoner med ribbe, riskrem og marsipangris.

- Å fråtse over flere dager utsetter nok kroppen for en ekstra belastning, sier Johnson.

- Overspising er særlig ugunstig for personer som i utgangspunktet er sårbare på grunn av hjerte- eller lungeproblematikk. Fråtsing kan forverre symptomer og føre til akutte sykehusinnleggelser.

- Ved inntak av svært kalori- og fettrik mat, som tradisjonell norsk julemat, vil personer som til vanlig spiser forholdsvis lett og sunn mat lettere føle ubehag i form av oppblåsthet, kvalme og diaré. Dette gjelder også for personer som har fjernet galleblæren.

Johnson oppfordrer likevel alle, tykke og tynne, til å nyte julefristelsene i behagelige mengder med god samvittighet.

Planlegger når hun skal skeie ut

Linda Vemmelvik har tatt av hele 38 kilo i 2010. Hun tror det er viktig og naturlig å skeie ut en gang i blant. Foto: Petter Emil Welhaven
Linda Vemmelvik har tatt av hele 38 kilo i 2010. Hun tror det er viktig og naturlig å skeie ut en gang i blant. Foto: Petter Emil Welhaven


Vektklubb-medlem Linda Vemmelvik (22) fra Kristiansand har gått ned 38 kilo på elleve måneder. Utskeielser har i størst mulig grad vært planlagt.

- Det er viktig ikke hele tiden å nekte seg noe man er veldig glad i, selv om det er usunt. Gjør du det, sprekker du før eller siden, sier Linda, som er medlem i VGs vektklubb.

Siden hun begynte sin vekttapsprosess har hun prøvd å planlegge alle utskeielser i forkant.

- Vet jeg at jeg skal i et middagsselskap om to uker, spiser jeg litt sunnere en av dagene i forveien, eller tar en ekstra treningsøkt. Da blir ikke kaloriinntaket totalt sett mer enn gjennomsnittet, sier hun, men understreker at hun ikke helt har unngått de spontane utskeielsene, som gjerne oppstår i møte med butikkenes sjokoladehyller.

LES OGSÅ: Få inspirasjon til å trene 

- Da kan jeg lett få dårlig samvittighet. Men jeg er bevisst på likevel å fokusere på målet mitt, være tålmodig og ikke gi opp selv om jeg ikke klarer å følge planen til punkt og prikke hele veien. Det samme om jeg har gått opp en kilo eller to, forteller hun.

Linda tror den store feilen mange gjør, er nettopp å gi opp etter en utskeielse.

- Da blir det mye lettere bare å fortsette å trykke i seg mer sjokolade, sier hun.

Som mange andre synes Linda at julen kan være en prøvelse.

- Men igjen tror jeg på planlegging. Jeg lar kaker og marsipan ligge til selve julehelgen. Juleutskeielsene er forbeholdt de to-tre middagsselskapene jeg skal i, og julaften skal jeg spise akkurat det jeg vil og liker best, sier Linda. Hun gleder seg til pinnekjøttmiddagen.

- Men til forskjell fra før, kommer jeg til å spise ekstra grønnsaker i år.

- Vis respekt

Overlege Bård Kulseng oppfordrer til respekt og forståelse for dem som har et vanskelig forhold til mat i forbindelse med julens utskeielser.

- Førjuls- og juletiden kan være en spesielt vanskelig tid for mange som sliter med sitt forhold til mat, sier Bård Kulseng, overlege og leder for Senter for behandling av sykelig overvekt ved St. Olavs Hospital i Trondheim.

- Mat og inntak av mat skal være en positiv og god opplevelse. Dessverre synes mange at det er vanskelig i sosiale sammenhenger der mye mat er en del av samværet, sier han.

- En tynn person kan tømme et buffébord uten at noen bebreider ham. Men er du betydelig overvektig kan mange sette øynene i deg, selv om du forsyner deg helt normalt, sier Kulseng.

- Det kan være både friske folk som bare vil ned i vekt, og de som er alvorlig syke av spiseforstyrrelser. Ikke prøv å dytte mat på noen som vegrer seg. Noen kan ha brukt lang tid på å forberede seg på situasjonen, eller de ønsker ingen oppmerksomhet rundt hva de spiser eller ikke spiser.

Respekter dine medmennesker og bidra til at flest mulig kan kose seg mest mulig i denne spesielle perioden på året, sier overlegen.

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK! 

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse