Hovedinnhold

Dans deg ned i vekt

TANGO FOR TO: - Vi tar det ikke så seriøst om vi ikke får til alt. Vi ler og svetter. Og nå reiser vi til Buenos Aires for å lære oss argentinsk tango, sier Erik og Irene Båreim.
TANGO FOR TO: - Vi tar det ikke så seriøst om vi ikke får til alt. Vi ler og svetter. Og nå reiser vi til Buenos Aires for å lære oss argentinsk tango, sier Erik og Irene Båreim.
Da Erik Båreim (56) la danseskoene på hylla, gikk han opp ti kilo.

VG følger

Forbrenning i timen:

Salsa: 255 kcal

Tango: 150 kcal

Sving: 331 kcal

Magedans: 255 kcal

Zumba, høy intensitet: 500 kcal

Løpe, middels intensitet: 640 kcal

Stavgang, middels intensitet: 465 kcal

Gå med høy intensitet: 290 kcal

Spinning, middels intensitet: 430 kcal

Tallene er omtrentlige, og vil avhenge av intensitetsnivå. De er basert på en kvinne på 70 kilo. Veier du mer/mindre, forbrenner du desto mer/mindre. Menns forbrenning ved aktivitet er litt høyere enn kvinners.

Kilde: Vektklubb.no

Inga Ragnhild Holst og Sara Johannessen

Du brenner ikke bare kalorier når du danser. Du blir også sterkere og gladere. Topp trening, mener de danseglade.

Ti kilo. Det var det Erik Båreim (56) fra Oslo gikk opp da han sluttet med dans i vinter. Da hadde han danset i 11 år. Så nå er det på med danseskoene. Kona Irene Båreim (54) er med.

Kaloriforbrennende glede

Hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av en aktivitet er avhengig av flere faktorer, blant annet hvor mye muskler du har.

VGsVektklubb.nohar testet ulike treningsformer. Sjekk kaloriforbruket imagedansogzumba.

En person på sytti kilo vil forbrenne 331 kalorier med cha-cha-cha i ekteparet Båreims tempo. Det er omtrent det samme du brenner på en times svømming eller lett aerobic. Men kaloriforbrenning er egentlig ikke den eneste grunnen til at Båreim nå skal ta opp dansingen igjen.

- Det er så moro. Vi ler mye og så gjør vi noe sammen, sier de to i munnen på hverandre.

- Vi blir også kjent med nye mennesker, og lærer noe.

VIL DANSE VEKK OVERVEKTEN: - Kiloene skal vekk, men noen tredemølle blir det altså ikke noe av, sier Erik og Irene Båreim. Foto: Sara Johannessen
VIL DANSE VEKK OVERVEKTEN: - Kiloene skal vekk, men noen tredemølle blir det altså ikke noe av, sier Erik og Irene Båreim. Foto: Sara Johannessen


Når de danser, holder de på i mer enn én time:

- Når vi er ute og danser, holder vi på i fire-fem timer. Er vi på helgekurs eller dansetur, kan det bli opptil 12 timers dans per dag.

Det er klart legg- og lårmuskler blir sterke da:

- Jeg kjenner det ordentlig i lårene. Men det er bedre å ha vekten sin i muskler enn i fett, sier Irene.

Holdningsmusklene

Folk bør danse mer, sier Håkon Navestad, fysioterapeut og lektor ved Balletthøgskolen i Oslo til VG.

Les også:Ingrid, Marianne og Aina ble kvitt 45 kilo

Det er mange fordeler med dans foruten den gode kaloriforbrenningen, mener lektoren.

- Dans styrker kjernemuskulaturen og holdningen. Når du spinner på sykkel, sitter du med hodet foroverbøyd, men når du danser, får du strukket på rygg og hofter. I tillegg får du bedre koordinasjon, det er mange i dag som sitter mye stille og har dårlig koordinasjon. Alt dette får du helt gratis i dans, sier Navestad.

Det er også enkelt å komme i gang.

- Dans er et lavterskeltilbud. Mange er ikke så komfortable på treningsstudioene, men dans kan gjøres overalt, også på eldresentre, mener Navestad.

Trinntrøbbel

Selv om ekteparet Båreim har danset i 11 år, er det fortsatt mye å huske når de skal vise frem kunstene sine. Men det er ikke verre enn at man kan delta på dansetilstelninger:

- Jeg hadde aldri danset i hele mitt liv da jeg stilte til min første dansetime som 45-åring. Det er klart man føler seg litt dum. Men vi ler av oss selv og øver videre. Når mange danser sammen, er det uansett ikke plass til de store utfoldelsene, sier Erik Båreim.

Les også:Melding til overvektige: Det er bare å begynne å løpe!

- Når man danser, beveger man seg naturlig og dermed får man ikke belastningsskader. Du behøver ikke være 20 år for å danse, sier danselærer Bjørg Grete Olsen.

Men man får kjørt seg, garanterer danselæreren.

- Mange har med skjorteskift på kursene.

Velg riktig trener

Fysioterapeut Jill Jahrmann. Foto: Espen Hoen
Fysioterapeut Jill Jahrmann. Foto: Espen Hoen

- Kaloriforbruk og kosthold gir sammen lavere vekt, sier Jill Jahrmann, fysioterapeut med mastergrad i idrettsvitenskap og emneansvarlig ved Norges idrettshøgskole.

- Du forbrenner ikke så mange kalorier på å tråkke frem og tilbake, så hvis dansingen er et ledd i å gå ned i vekt, bør du finne en trener som får opp intensiteten, sier hun.

Dans med Michelle Obama

LIKER Å DANSE: Presidentfrue Michelle Obama. Foto: VG
LIKER Å DANSE: Presidentfrue Michelle Obama. Foto: VG

USAs førstedame Michelle Obama mener dans er bra trening og svinger seg gjerne til Beyonces musikk. Det beviste hun da hun deltok i en såkalt flash mob tuftet på Beyonces låt «Let's move» på en ungdomsskole i Washington nylig. Sammen med elevene danset hun seg gjennom Beyoncé-koreografien til låten.

- Trening er gøy. Det handler om å danse og å bevege seg. Hvis dere lærer dere disse trinnene, så trener dere. Lær bort trinnene til venner og familie, oppfordret hun før hun beviste at hun virkelig vet hvordan hun skal bevege seg.

Se presidentfruen i aksjon på YouTube.

Hun er initiativtager til kampanjen Let's move, som jobber for å få barn og unge til å bevege seg mer og spise sunnere.

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer