Hovedinnhold

For deg som sykler eller løper:

Treningsklær for ruskevær

GIR KLESRÅD: Årets NM-vinner på 5000 meter i friidrett Christina Bus Holth, og tidligere sykkelproff Mads Kaggestad (innfeldt), vet hva som må til for å få best mulige treningsøkter ute i regn- og ruskevær. Foto: Krister Sørbø og Egil Svendsby
GIR KLESRÅD: Årets NM-vinner på 5000 meter i friidrett Christina Bus Holth, og tidligere sykkelproff Mads Kaggestad (innfeldt), vet hva som må til for å få best mulige treningsøkter ute i regn- og ruskevær. Foto: Krister Sørbø og Egil Svendsby
Det bøtter ned med regn både sommer og høst, men ikke la deg skremme fra å ta en sykkel- eller løpetur.

Denne saken handler om:

Tidligere sykkelproff Mads Kaggestad og årets NM-vinner på 5000 meter i friidrett, Christina Bus Holth, vet hva som skal til når man trener i ruskevær.

UTE-UTØVERE: Syklist Mads Kaggestad og friidrettsutøver Christina Bus Holth. Foto: Scanpix
UTE-UTØVERE: Syklist Mads Kaggestad og friidrettsutøver Christina Bus Holth. Foto: Scanpix

De er enige om en ting - det er ikke farlig å bli våt!

Her gir de deg sin beste tips:

FOR DEG SOM SYKLER

- Du må tåle å bli litt våt når du sykler i regnvær. Det viktigste er å holde seg varm på ryggen, på føttene og hendene, sier Mads Kaggestad. Etter å ha avsluttet en fem år lang karriere som proffsyklist i Frankrike, er Mads bl.a. nå TV 2s sykkelekspert.

Les: Mosjonister trenger ikke hviledager 

Når høsten kommer og det begynner å bli kalt kler Mads seg på følgende måte når han skal ut treningstur:

Helsetrøye innerst. Foto: Egil Svendsby
Helsetrøye innerst. Foto: Egil Svendsby

Innerst:

Bruk en helsetrøye, gjerne med korte ermer. Dette er viktig fordi du blir veldig varm når du sykler med tøy som tåler regn. Med helsetrøya innerst holder du deg tørr.

Når det ikke er altfor kaldt:

Hvis du tror været kan bli litt av og på kan det være lurt å sykle med løse buksebein og armer. De holder deg ikke tørre, men kan tas av hvis det slutter å regne.

Les også: Trening gir bedre potens 

Langbukse Foto: Egil Svendsby
Langbukse Foto: Egil Svendsby

På bena, når det er kaldere og regner:

Jeg velger en lang sykkelbukse.

Men du kan ta på deg en goretex regn-bukse og holde deg tørr, hvis du ikke skal sykle fort. Men til trening blir det for stivt.

Du må rett og slett tåle å bli litt våt.

Les: Dans deg ned i vekt 

Tynn jakke Foto: Egil Svendsby
Tynn jakke Foto: Egil Svendsby

På overkroppen i regnvær:

Utenpå helsetrøyen tar jeg en tynn sykkeljakke.

Utenpå det igjen har jeg valget mellom to alternativer - avhengig av hvor mye det regner og hvor kaldt det er:

Enten en tynn goretex regnjakke eller en windtex-jakke.

Den siste er noe varmere og ikke 100 prosent vanntett, men den holder fint i rundt to timer i ruskvær, ikke styrtregn.

Les også: Fysisk aktivitet hjelper mot bekymringer og stress 

På føttene:

Det er viktig å være tørr på beina. Kjøp vanntett skotrekk. De finnes i flere varianter.

Skotrekk Foto: Egil Svendsby
Skotrekk Foto: Egil Svendsby


På hodet:

Caps under og hjelm over. Foto: Egil Svendsby
Caps under og hjelm over. Foto: Egil Svendsby

Jeg bruker alltid en caps under hjelmen i regnvær. Den varmer.

Et annet alternativ er å bruke hals.

Vannavstøtende sykkelbriller anbefales også.

Er det veldig kaldt bruker jeg lue, ikke hjelm. Men det er veldig politisk ukorrekt å si i Norge, og jeg får vel kjeft for det.

Hansker, to par på langtur. Foto: Egil Svendsby
Hansker, to par på langtur. Foto: Egil Svendsby

På hendene:

Det er umulig å ikke bli våt på hendene etter hvert. Ta med ekstra hansker og bytt på litt lengre turer. Det er farlig å fryse på hendene, det kan gi trøbbel både med giring og bremsing.

Sett på skjermer:

I mange år var det nesten tabu å ha skjermer på treningssykler. Men det bør du ha. Da unngår du å bli sprutet ned.

FOR DEG SOM LØPER

- Det er dessverre umulig å gjennomføre en skikkelig treningsøkt i regntett tøy. Du må bare godta at du blir våt, sier Christina Bus Holth. Hun er årets norske mester på 5000 meter bane og en av Norges beste kvinnelige maratonløpere.

Hun bruker likevel et par triks når regnet spruter ned under løpeturen:

Caps Foto: Krister Sørbø
Caps Foto: Krister Sørbø

På hodet:

Bruk caps, da holder du deg varm og nesten tørr på hodet. Du unngår også at vannet renner ned i øynene dine. Hvis det også er kaldt an-efaler jeg å bruke en tynn hals også.

Genser med lange ermer eller "halvhansker". Foto: Krister Sørbø
Genser med lange ermer eller "halvhansker". Foto: Krister Sørbø

På hendene:

Du kan bruke hansker, men de blir også våte. Selv foretrekker jeg å ha en trøye med armer som er laget slik at de fungerer som en halvhanske. Jeg plasserer også pulsklokka ytterst. Det varmer faktisk litt det også.

På bena:

Sorry, men løper du i regn blir du våt på bena. Overtrekkssokker, som syklister kan bruke, funker ikke.

- Så det finnes ikke tøy som gjør at du kan holde deg tørr når du løper?

- Ikke hvis du skal løpe en skikkelig treningsøkt. Da blir regntøy for tett. Men det er da helt ufarlig å bli våt? Og litt ruskvær kan være bedre å løpe i enn sterk sol.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse