Hovedinnhold

Rull deg i sommerform

... og forbered skisesongen samtidig

FRASPARK: Dobbelttak med fraspark er veldig effektivt på rulleski. Det er alltid 100 prosent «feste». Det er viktig at bevegelsene er timet riktig. Armene passerer beina på vei fremover i det frasparket kommer. Det påfølgende stavtaket gjøres som vanlig. Øystein «Pølsa» Pettersen viser deg riktig fraspark. Foto: Line Møller
FRASPARK: Dobbelttak med fraspark er veldig effektivt på rulleski. Det er alltid 100 prosent «feste». Det er viktig at bevegelsene er timet riktig. Armene passerer beina på vei fremover i det frasparket kommer. Det påfølgende stavtaket gjøres som vanlig. Øystein «Pølsa» Pettersen viser deg riktig fraspark. Foto: Line Møller
Rulleskisalget har eksplodert og stadig flere trener skiteknikk i sommervarmen. Olympisk gullvinner Øystein «Pølsa» Pettersen viser deg hvordan.

Denne saken handler om:

Den rappkjefta asfaltcowboyen fra nederst i Groruddalen hadde kanskje ikke de beste snøforholdene i oppveksten, men asfalt til rulleskitrening manglet han ikke. Øystein Pettersen hjelper mer enn gjerne folk flest til å få mer ut av rulleskitreningen sin.

- Langrennsteknikk har forandret seg ganske mye de siste årene. Det er det ganske mange som ikke har fått med seg. Den nye teknikken gjør det faktisk lettere å gå på rulleski, sier Pettersen.

Sjekk kaloriforbruket i rulleski og andre treningsformer i Vektklubb.no! 

En viktig endring i moderne langrenn er at det er langt mer staking, og mye mindre diagonalgang. Staketeknikken har endret seg mye. Tidligere var armstyrke det viktigste, men staking blir langt mer effektivt hvis man får med seg de store muskelgruppene og bruker kroppstyngden til å få fart.

Små og raske bevegelser

KROPPSTYNGDE: Du skal nesten henge over stavene i starten av stavtaket. Når armene, skuldrene og overkroppen er stive i det du setter stavene i bakken, får du brukt hele kroppstyngden til å skape fart. Foto: Line Møller
KROPPSTYNGDE: Du skal nesten henge over stavene i starten av stavtaket. Når armene, skuldrene og overkroppen er stive i det du setter stavene i bakken, får du brukt hele kroppstyngden til å skape fart. Foto: Line Møller

- Det viktigste å huske når man trener staking er at all jobben skal skje foran kroppen. Stavene skal aldri settes i bakken bak skotuppene. Desto høyere fart man har på skiene, jo lenger fram skal stavtuppen settes i bakken. Hvis ikke ruller skiene fra stavene, og du får ikke utnyttet kraften i kroppen, sier Pettersen.

Les også: Få trent overkropp på tyve minutter 

Skal man utnytte de store muskelgruppene og kroppstyngden til å få fart, er man nødt til å stive av armene og skuldrene i det man setter stavtuppen i bakken. Tyngdepunktet skal være foran på foten, og man «legger» seg over stavene. En annen ting OL-mesteren er opptatt av er giringen av bevegelsene i forhold til terrenget.

GALT: Det er mange som setter seg for mye ned, og kjører rumpa ut. Da mister du all kraften i stavtaket, og får ikke utnyttet de store muskelgruppene til gi deg fremdrift. Foto: Line Møller
GALT: Det er mange som setter seg for mye ned, og kjører rumpa ut. Da mister du all kraften i stavtaket, og får ikke utnyttet de store muskelgruppene til gi deg fremdrift. Foto: Line Møller

- Det blir akkurat som på sykkel. Når bakken er bratt, og farten liten, da må bevegelsene være små og raske. Du må jobbe på det letteste giret. Hvis du tar store tunge tak i motbakkene blir det veldig mye tyngre, og du mister farten mellom hvert stavtak. Det blir mye tyngre når du skal starte fra stillestående hver gang, sier Pettersen.

Det samme gjelder når farten er større. Da blir bevegelsene større, girene tyngre og stavtuppene må settes i bakken lenger fram slik at kraftoverføringen går ned gjennom stavene i bakken, og ikke bakover ut i luften.

Les også: Ikke dropp treningen selvom du er støl 

Start rolig

I starten kan rulleski føles litt ustabilt og vinglete. Det er lett at skiene trekker litt i sin egen retning. Det er kun et spørsmål om trening, og det blir bedre når man har fått gått litt. En annen viktig ting å tenke på som nybegynner er skader. Asfalt er langt hardere enn snø, og hvis man blir for ivrig er det fort gjort å få tennisalbue. Ta det rolig i starten, og finn terreng som er relativt flatt.

I all hovedsak er det staking, og staking med fraspark, man trener på rulleski. Diagonalgang og nedoverkjøring har ikke den samme overføringsverdien til snø. Staking med fraspark har tatt over mye av diagonalgangen i langrenn, og å trene dette på rulleski er perfekt. Rulleskihjul ruller ikke bakover, og «festet» blir derfor alltid 100 prosent.

Les også: Slik blir du kvitt treningsskrekken 

Når det gjelder dobbelttak med fraspark er det viktigste å treffe riktig med bevegelsene. Det er mange som sliter med å få til dette. Frasparket ned i underlaget og armbevegelsene må koordineres. Når armene passerer beina på vei fram, går frasparket. Det påfølgende stavtaket gjennomføres som et vanlig stavtak, sier Øystein Pettersen.

Rulleskitrening er veldig effektivt for deg som ønsker å bli bedre til å gå på ski. I tillegg er det veldig god trening i seg selv. Akkurat som langrenn på snø får du økt muskelmasse og bedre kondisjon av det.

Les også: Svøm deg sprek og ned i vekt 

Sterkere stakere

Søndagstur på rulleski er det nye i familien Littorin Sandbu. Da får de gjort noe sammen, og samtidig trent stakemuskulaturen.

Helen Littorin (46) er svensk og hadde ikke gått mye på ski før hun flyttet til Norge. Nå ser hun at rulleskiene har hjulpet henne mye i skisporet.

- Jeg kjøpte rulleski i fjor, og hovedårsaken til det var at jeg ønsker å henge med barna på ski så lenge som mulig. Da er rulleskitrening en effektiv hjelp, sier Littorin. Hun og barna går på karbonski som er lettere enn det eliten går på, og et vanlig valg for barn og nybegynnere på rulleski.

FAMILIETUR: De 11 år gamle tvillingene Albin (t.v.) og Anna går på skøyteski, mens foreldrene foretrekker klassisk. Helen Littorin (46) og Arnt Sandbu (46) er glad de kan trene sammen med barna. Foto: Line Møller
FAMILIETUR: De 11 år gamle tvillingene Albin (t.v.) og Anna går på skøyteski, mens foreldrene foretrekker klassisk. Helen Littorin (46) og Arnt Sandbu (46) er glad de kan trene sammen med barna. Foto: Line Møller

Familien er ikke alene om å være ivrige på rulleski. Før mange har lagt bort skiene for vinteren, er det mange som allerede har startet neste sesong. De går på rulleski i Maridalen i Oslo, til og med før langrennslandslagene har begynt rulleskisesongen.

- Jeg er veldig glad i å stake, og synes jeg i vinter har fått igjen for rulleskitreningen. Det er blitt lettere å stake, mener Littorin. Når de går på familietur, går hun og mannen Arnt Sandbu (46) i klassisk teknikk, mens barna går på skøyteski.

Hun synes bilistene tar hensyn til familien på ski, men de forsøker å holde seg på sykkelstier. Hun har også vent seg til at rulleski gir en annen følelse enn ski på snø.

Man må gå litt på rulleskiene for å bli vant til det og beherske dem. Vi går intervalldrag sammen, og jeg forsøker å tenke riktig teknikk hele tiden. Samme teknikk som jeg har om vinteren, sier Helen Littorin.

Ikke dyrt

Det trenger heller ikke koste mye. Et par rulleski koster fra 1500 kroner til 2500 kroner. Du kan bruke de samme skoene som om vinteren, og de samme stavene. Det eneste du trenger å gjøre er å sette på sommerpigger på stavene, og det koster ikke mange tikronene.

Utstyr til rulleski

Alt du trenger er rulleski og sommerpigger til stavene. Bruk stavene og skoene du bruker om vinteren. Ikke glem hjelm! Bytt om på skiene halvveis i økten. Da slites hjulene på skiene jevnt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse