Hovedinnhold

Slik unngår du å bli utbrent

... og her er tipsene hvis du blir det

UTSLITT: Du kan ende opp slik hvis du ikke tar dine forholdsregler, mener eksperter. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Scanpix
UTSLITT: Du kan ende opp slik hvis du ikke tar dine forholdsregler, mener eksperter. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Scanpix
(VG Nett) Utbrenthet er ikke en egen diagnose, og det kan ofte være vanskelig å skille symptomene fra for eksempel depresjon, ifølge Norsk Psykiatrisk Forening.

Denne saken handler om:

Rundt 400 000 nordmenn over 16 år er betydelig plaget av symptomer på angst eller depresjon.

640 000 hadde søvnvansker.

950 000 nordmenn opplevde liten grad av kontroll og mestring.

Les også: Frp vil la deg jobbe dobbelt så mye overtid

Enslighet og lav inntekt er blant risikofaktorene for psykiske plager.

Les også: - Kvinner bekymrer seg syke

Arbeidsledighet, belastende livshendelser som alvorlige økonomiske problemer, samlivsbrudd og tap av arbeid det siste året, samt langvarige eller kroniske helseproblemer utgjør en særlig stor risiko for utbrenthet, ifølge Folkehelseinstituttet.

- Unge gyver løs

- Det ser ut som om unge er spesielt utsatt for å bli utbrente, sier professor i psykiatri, Atle Roness.

Les også: Nordmenn jobber mest deltid i Norden

- Dette er dels fordi unge ikke har erfaring som eldre har. De som har levd en stund vet å sette grenser, mens yngre ofte har en idealistisk og kanskje litt urealistisk innstilling og gyver løs.

Les også: Måtte gå med armbånd på jobb under mensen

Roness har følgende råd til deg som kjenner at du begynner å blir utbrent på jobben:

1. Ta vare på deg selv
Dette er en viktig forutsetning for å ta vare på andre.

2. Sett grenser
Du må klare å si både ja og nei. Sier du bare ja, risikerer du å bruke opp energien din.

3. Sett realistiske mål
Ikke legg listen på to meter når du vet at du bare greier en meter.

4. Ta vare på familie
Mange karrieremennesker nedprioriterer og ødelegger forholdet til familie og venner.

5. Trening gir overskudd
Forskning viser at fysisk trim forebygger utbrenthet.

6. Se mulighetene
Når man sliter på jobben tenker man ofte negativt på alt. Da er det viktig å tenke positive tanker.

7. Ikke personliggjør nederlag
Dersom man mislykkes med noe på jobb, er det ikke sikkert det skyldes at du har gjort en dårlig jobb.

8. Søk rekreasjon
Rekreasjon betyr gjenskaping. Derfor er det viktig å ta seg tid til å hvile, gå i naturen eller ta seg en ferietur.

Her er faresignalene

I dagens VG står tidligere TV 2-værdame frem og forteller at hun møtte veggen.

- Realitetene gikk opp for meg da jeg lå i fosterstilling og konsentrerte meg om å puste. Det opplevdes som om alle sansene mine var borte, forteller hun i intervjuet.

Det kan være vanskelig å oppdage utbrenthetssymptomene, fordi de utvikler seg gradvis - ofte over lang tid. Men her er noen signaler som viser at du kan være i faresonen:

** Uklare grenser:
Tidlige kjennetegn er at grensene mellom jobb og fritid blir uklare. Man jobber utover arbeidstid, går tidligere på jobb om morgenen og tar med seg arbeid hjem.

2. Søvn og mat:
Man får ofte dårlige spise- og sovevaner, sover dårlig, har vansker med å holde vekten.

3. Isolasjon:
Man isolerer seg, orker ikke være sammen med familie og venner, unnskylder seg ofte med at man ikke har tid til sosial omgang.

4. Humørløs:
Aktiviteter som man tidligere har likt, er ikke lenger interessante eller morsomme.

5. Irritabel:
Man føler seg trett og utmattet, og hvile hjelper ikke. Irritabilitet, hodepine, smerter i skuldre/nakke, nedsatt seksuell lyst, glemsomhet og svimmelhet kan også inntreffe.

6. Lettere syk:
Nedsatt motstand mot forkjølelse/virusinfeksjoner er noen av de mange kjennetegnene som ofte ledsager utbrenthet.

Kilde: Norsk Psykiatrisk Forening

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse