Hovedinnhold

Stor norsk studie:

Tester trening på gravide

SAMMENHENG: Det er trolig en sammenheng mellom diabetes og økt risiko for bekkenløsning, viser norsk undersøkelse. Foto: Thomas Bjørnflaten/SCANPIX
SAMMENHENG: Det er trolig en sammenheng mellom diabetes og økt risiko for bekkenløsning, viser norsk undersøkelse. Foto: Thomas Bjørnflaten/SCANPIX
Kan trening forhindre sykdom under graviditet? Det skal banebrytende norsk forskning nå finne svaret på.

Denne saken handler om:


800 gravide kvinner skal være med på å finne ut hvilken effekt trening har på svangerskapsrelatert sykdom. Den omfattende studien i regi av St. Olavs Hospital og NTNU blir den første i sitt slag i verden.

- I dag anbefales gravide å være i aktivitet, men det er ikke gjort noen slik studie tidligere. Den tidligere forskningen har i stor grad gått ut på å spørre kvinner som har født, om deres aktivitetsnivå under graviditeten, forklarer prosjektkoordinator Signe Nilssen Stafne.

Slik får du bedre helse som gravid:

Tre ganger i uka
Forsøkene skal utføres i Trondheim og Stavanger, og de gravide deles inn i en treningsgruppe og en kontrollgruppe. I forrige uke tok de første kvinnene i treningsgruppa på seg joggeskoene.

- Enkelte av dem er veldig aktive fra før, mens andre sier de trenger dette som en puff for å komme i gang, forteller Stafne.

Ifølge prosjektkoordinatoren kan både trente og utrente i alle fasonger delta såframt de har en normal graviditet. Én gang i uka trener de i gruppe sammen med en fysioterapeut, og to ganger i uka skal de følge et treningsprogram hjemme.

Overvektige kvinner må oftere ta keisersnitt. Les mer her:

Høye forhåpninger
Både trenings- og kontrollgruppa testes under graviditeten og tre måneder etter fødselen. Blodprøver, spørreskjema og undersøkelser i regi av fysioterapeut skal avsløre hvilken effekt treningen har hatt.

Ett av målene er å registrere forekomsten av svangerskapsdiabetes, som er en risikofaktor for både mor og foster. Bekkenrelaterte smerter og urin- og avføringslekkasjer er andre plager forskerne skal se på.

- Vi håper og tror at resultatene fra studien gir oss bedre grunnlag enn vi har i dag, for å gi råd til gravide, sier Stafne.

Ønsker du deg barn? Disse rådene øker oddsen:

Start forsiktig
Den beste forsikringen for å unngå komplikasjoner under svangerskapet er at mor er i god form allerede når hun blir gravid, ifølge treningsfaglig ansvarlig i SATS Norden, Jill Jahrmann. Men det er aldri for sent å begynne å trene, understreker hun.

- De som begynner å trene som gravide, må imidlertid være litt mer forsiktige enn de som har trent regelmessig. Kroppen er ikke vant til å dirigere blodforsyningen og frakte bort varme, og må lære seg det samtidig som den skal venne seg til å gå med et barn, understreker Jahrmann.

- Er du utrenet, start med raske gåturer, og spander gjerne penger på en personlig trener. Ikke tren for mye, to ganger i uka er kjempebra. Og vær nøye med kost- og drikkevaner, oppfordrer treningseksperten.

Vil du være med i studien? Send en mail til Signe Nilssen Stafne.

Saken er levert av helsnsettstedet Mozon.no

VG er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse