Hovedinnhold

- Norske kostholdsråd bør vrakes

VIL VRAKE: Lege Fedon Lindberg mener myndighetene neglisjerer at halvparten av den voksne befolkning er overvektige. Foto: JAN PETTER LYNAU
VIL VRAKE: Lege Fedon Lindberg mener myndighetene neglisjerer at halvparten av den voksne befolkning er overvektige. Foto: JAN PETTER LYNAU
Flere eksperter mener de nye kostholdsrådene fra Helsedirektoratet bør vrakes før de i det hele tatt ser dagens lys.

VG følger

Den nye menyen

Professoren har satt opp en meny for VG som viser hva man kan gjøre for å gå over til et kosthold rikt på protein og lavt på karbohydrater, med høy glykemisk indeks.

Frokost
UT:
Corn flakes, puffet hvete, vanlig brød med søte pålegg som syltetøy og brunost. Juice.
INN: Fruktsalat av eple/pære/appelsin, havregrøt eller høyfiber knekkebrød med mager ost eller kalkunpålegg. Lettmelk.

Lunsj:
UT:
Den tradisjonelle matpakken.
INN: Pastasalat, mørkt tysk surdeigsbrød med magert kjøttpålegg, potetsalat eller en grønn salat med kylling eller kokt egg.

Middag:
UT:
Pizza, middager med hvit ris. Saft med sukker.
INN: Middager med rikelig med magert kjøtt eller fisk og grønnsaker, servert med helkornspasta eller nypoteter. Sitronvann.

Mellommåltider:
INN:
Rå gulrot eller kålrot.

Årsaken er resultatene fra verdens største kostholdsstudie som ble presentert i forrige måned.

- Det er mange kostholdseksperter som må revidere sin oppfatning etter denne rapporten, sier professor i husdyrernæring Birger Svihus ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB).

Ut med loff

I forskningsprosjektet «Diogenes» har åtte europeiske forskningssentre forsøkt å finne det optimale kostholdet for å behandle og forebygge overvekt og fedme.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt eller holde på fasongen, er oppskriften klar: høyt inntak av protein, lavt inntak av karbohydrater med høy glykemisk indeks.

Eller for å si det på en annen måte: Inn med magert kjøtt, magre meieriprodukter, bønner og rå grønnsaker. Ut med fint brød, søtt pålegg, corn flakes, ris og pizza.

- Disse mekanismene er godt kjent: Proteiner og karbohydrater med lav glykemisk indeks gir en langvarig metthetsfølelse som hindrer overspising. Dette har vi visst lenge, sier Svihus.

Så hva er problemet?

- De nye offisielle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet, som er ventet i januar, er langt unna dette, sier Svihus og fortsetter.

VIL VRAKE: Professor Birger Svihus ved UMB ønsker en radikal omlegging av statens kostholdsråd. Foto: FRODE HANSEN
VIL VRAKE: Professor Birger Svihus ved UMB ønsker en radikal omlegging av statens kostholdsråd. Foto: FRODE HANSEN

- De anbefaler et kosthold hvor mye mer av energien skal komme fra karbohydrater, og mye mindre fra proteiner. Samtidig nevnes ikke glykemisk indeks med et eneste ord, Han mener mange etablerte kostholdseksperter får passet sitt påskrevet etter den nye forskningen, mens andre kan sole seg i glansen.

- Det mest oppsiktsvekkende med disse resultatene er at presumptivt faglig oppdaterte ernæringsforskere blir overrasket av dette. For Fedon Lindberg, derimot, er nok dette en lykkens dag, sier Svihus.

- Amen, sier Fedon Lindberg til VG.

- Dette er helt i tråd med det jeg har sagt i ti år. For de aller fleste vil dette kostholdet være riktig. Kombinasjonen av høyere proteinnivå og karbohydrater med lav glykemisk belastning gir lavere og mer stabilt blodsukker og lavere insulin, sier den kjente legen.

Forebygger sykdom

Han mener dette kostholdet er optimalt for å forebygge type 2-diabetes, hjerte- og karsykdommer, redusere kroniske betennelser og risikoen for kreft, og ikke minst: forebygge og behandle fedme.

- De gjeldende norske kostholdsrådene er stikk i strid med kostholdet som denne store og viktige studien anbefaler. De nye kostholdsrådene er litt mer nyansert, men man er fortsatt redd for fett og anbefaler ikke høyere proteinnivå, sier Lindberg.

- Det tar altfor lang tid før myndighetene reagerer og tar ny forskning inn over seg, sier Lindberg.

- Stoler aldri på enkeltstudier

Professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo leder arbeidet med nye kostholdsråd og sier at de på ingen måte er negative til ny forskning.

- Dette er spennende forskning, og all ny forskning blir lagt inn i arbeidet med kostholdsrådene. Generelt kan jeg imidlertid si at vi aldri stoler på enkeltstudier, men trenger flere ulike studier som bekrefter viktige funn, sier han.

Statens råd

Dette er gjeldende nøkkelråd for kostholdet fra Helsedirektoratet:

**Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig

**Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.

**Spis grove korn- og brødvarer

**Spis mer fisk - både som pålegg og middag.

**Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.

**Velg myk vegetabilsk margarin eller olje fremfor hard margarin eller smør.

**Velg gjerne nøkkelhullsmerkede matvarer.

**Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.

**Vær varsom med salt.

**Vann er den beste tørstedrikk.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer