Hovedinnhold

Kan forby reklamer for usunn mat

VIL TIL KAMP MOT FEDME: Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre. Foto: NTB scanpix
VIL TIL KAMP MOT FEDME: Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre. Foto: NTB scanpix
(VG Nett) Helsedirektoratet vil ha forbud mot reklame for brus, is, sjokolade, snacks, kjeks og fete burgere som appellerer til barn.

Denne saken handler om:


Av Bjørn Haugan, Camilla Tryggestad Visjø, Mona Grivi Norman og Espen Braata (foto)

Det kommer frem i en høringsuttalelse som nylig er offentliggjort.

Bakgrunnen er et forslag fra Helsedepartementet, om å innføre forbud mot reklame i TV og andre medier, av usunne produkter.
Forbudet skal gjelde reklame rettet mot barn og unge, men konsekvensen kan bli at det vil omfatte det meste av det nordmenn koser seg med - og som gir fedme:

Snacks, brus, is, sjokolade, kjeks, pastiller og tyggegummi med sukker, søte frokostblandinger, kaker, desserter, søte yoghurter, søte safter og søte melkedrikker.

Les mer i dagens VG! Saken fortsetter under bildet.

FAKSIMILE: Dagens VG.
FAKSIMILE: Dagens VG.


Den tyngste fagetaten, Helsedirektoratet, har nå levert sin høringsinnstilling og de er klokkeklare:

«Helsedirektoratet mener at regulering av markedsføringen rettet mot barn og unge av usunn mat og drikke er et svært viktig tiltak i arbeidet med å motvirke usunne kostvaner og usunn vektutvikling, og derigjennom beskytte barn og unges helse bedre. Helsedirektoratet støtter forslaget om ny forskriftsregulering».

- Tall fra folkehelseinstituttet viser at 19 prosent av 8-9-åringer har overvekt eller fedme, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Alarmklokkene ringer

De mener reklameforbud er veien å gå. Og at det bør skje så snart som mulig.

Forslaget har fått alarmklokkene til å ringe hos de store produsentene av godteri.

- Vi oppfatter forslaget som et totalt markedsføringsforbud mot det meste vi driver med. Reklame for all sjokolade vil kunne bli forbudt til tross for at vi ikke driver rettet markedsføring mot barn, sier nordisk kommunikasjonssjef Kristian Hvilen i Mondelez International (tidligere Kraft Foods).

De selger rundt 50 prosent av all sjokoladen vi spiser, inkludert Freia melkesjokolade og Kvikk Lunsj.

- Helt unødvendig

Hvilen viser til at det i forslaget fremholdes at selv om barn ikke er den uttalte målgruppen for markedsføringen, så vil det likevel være ulovlig så lenge barn og unge under 18 år, er «de forventede eller faktiske mottakerne av markedsføringen» eller reklamen appellerer til barn.

- Hvis det holder for å forby en av våre sjokolader at unge er faktisk mottaker av vår markedsføring, vil det meste av vår markedsføring bli rammet. Jeg har en treåring og hvis jeg sier «sjokolade», så jubler hun. Slik er det bare, sier han.

- Vi hevder ikke at sjokolade og kjeks gir en sunn og fin kropp, men det er for nytelse - det smaker godt. At vi ikke skal få markedsføre det, fremstår som helt unødvendige politiske inngrep i godt fungerende gjennomregulerte markeder, sier Hvilen.

Flere av aktørene foreslår heller å styrke bransjens egen selvregulering.

- Dette er noe som fungerer godt på en rekke områder, for eksempel Pressens faglige utvalg. Vi mener selvregulering er en mye bedre vei å gå - i tråd med anbefalingene fra OECD og Verdens helseorganisasjon, sier Hvilen.

Forslag til nytt regelverk skal bare omfatte de «mest usunne» næringsmidlene, men det blir fremholdt at noen næringsmiddelgrupper i sin helhet vil omfattes av forbudet mot markedsføring.

«Dette innebærer for eksempel at all sjokolade og godteri vil omfattes av forbudet mot markedsføring rettet mot barn og unge. Et annet eksempel på en næringsmiddelgruppe som i sin helhet vil omfattes, er «spise-is», heter det i forslaget».

- Ansvar for å beskytte

Helseminister Jonas Gahr Støre (Ap) går rett inn i godteriskåla i stua til folk og sier at mange nordmenn må beskyttes - mot seg selv.

Støre varsler kamp mot overvekt og fedme i Norge:

- Jeg mener helsemyndighetene har et ansvar for å beskytte folk mot farlige stoffer. Når hver femte 8-åring i Norge lider av overvekt, står vi overfor et stort samfunnsproblem som vi må gjøre noe med, sier Støre til VG.

Med farlige stoffer mener han røyk og alkohol - og sukker, salt og fet mat.

- Reklameforbud for alkohol og røyk har fått en generell aksept i stadig flere land. Når vi ser på fedmeproblemene og andre helseproblemer knyttet til kosthold tror jeg at sukker, salt og fett krever vår oppmerksomhet, fordi for stort og ensidig forbruk skaper store helseproblemer, sier han.

Hans departementet har levert en utredning som Helsedirektoratet nå har gitt faglig støtte:

De vil ha forbud mot reklame rettet mot barn og unge av usunn mat og drikke.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse