Forskere har funnet fedmegen hos barn

FEDMEGEN: Flere og flere barn blir overvektige. Forskere har funnet at små endringer i to spesielle gener kan føre til overvekt allerede tidlig i livet. Foto: Afp
(VG Nett) To genvarianter gjør barn ekstremt overvektige, viser ny forskning.

Et internasjonalt forskerteam har gjort et gjennombrudd i fedmeforskning på barn. Man har lenge visst at noen mennesker er genetisk disponert for å bli overvektige, men nå har forskerne lokalisert problemet til endringer i to spesielle gener.

Studien er nylig publisert i tidsskriftet Nature Genetics.

- Det har vært mange studier av de genetiske forholdene som gjør seg gjeldende når voksne mennesker blir overvektige, men ikke mange om barn. Våre nye resultater viser at variasjoner i to gener er med på å gjøre barn ekstremt overvektige, sier Hans Bisgaard, professor i barnesykdommer ved København Universitet til videnskab.dk.

5000 barn undersøkt

Han har bidratt til den nye forskningen, som inkluderer undersøkelser på 5000 barn. Mer enn 20 forskningsinstitusjoner, ingen av dem har deltatt i det omfattende arbeidet, og det er gjort genetiske analyser for til sammen 15 millioner kroner.

- En av fordelene med å studere barn er at barn ikke har hatt et langt liv påvirket av en usunn livsstil. På den måten kan vi være mer sikre på at fedmen faktisk skyldes variasjoner i genene, forklarer Bisgaard.

Forskerne har undersøkt variasjoner i over 2,5 millioner markører i barnas arvemateriale. Variasjoner ved en spesifikk markør kan ha på innflytelse for eksempel hvordan kroppen lagrer fett.

Forskerne oppdaget at ekstremt overvektige barn ofte har en spesifikk variant omkring to markører på kromosom 13 og og 17, ved genene som kalles OLMF4 og HOXB5.

- Et gjennombrudd

Professor og barnelege Pål Rasmus Njølstad ved KG Jebsen senter for diabetesforskning ved Universitetet i Bergen, betegner studien som et gjennombrudd i fedmeforskningen på barn.

- Studien er et gjennombrudd ved at den slår fast at en rekke genområder som man før har knyttet til fedme hos voksne, viser seg også å være tilfellet for barn. Det var ikke gitt at det skulle være slik siden voksne i større grad er utsatt for miljøfaktorer. Ved at dette også gjelder for barn, så tyder det på at det genetiske bidraget er sikrere.

- I tillegg har man funnet to nye genvarianter som man fra før ikke visste var involvert i fedmeutviklingen. Dette er et nytt og viktig bidrag, men det er fortsatt behov for mer forskning for å finne ut nøyaktig hva som skjer, sier Njølstad til VG Nett.

Han forsker selv på gener som kan være assosiert med overvekt og diabetes, sponset av Det europeiske forskingsrådet.

Artikkelen fortsetter under bildet

FEDMEFORSKER: Professor og barnelege Pål Rasmus Njølstad ved Universitetet i Bergen, kaller den nye studien et gjennombrudd i fedmeforskningen på barn. Foto: Øyvind Blom/Haukeland universitetssjukehus

Nødvendig med mer forskning

Ekstrem overvekt er blant de største helseproblemene i den vestlige verden, og problemet er spesielt stort hos barn. Folkehelseinstituttet er bekymret over utviklingen, også i Norge.

- Dette er en stor studie der man har kombinert data fra 14 andre studier. Over 5000 barn fra ulike kontinent er undersøkt, noe som gir en veldig styrke i materialet.

- Hva kan vi bruke denne kunnskapen til?

- En enkelt resept for å redusere overvekt er å spise mindre og mosjonere mer, men vi ser at det ikke er så enkelt fordi noen lettere legger på seg enn andre. For å finne ut mer om årsakene til overvektsutviklingen i Norge og andre land er det viktig å finne ut mer om de genetiske variantene som er involvert. Det å vite at man er ekstra disponert for fedme, gjør at man for eksempel bør være ekstra forsiktig med usunn mat, sier Njølstad.

EKSPERTRÅD: Slik snakker du med barn om overvekt

Forskere har blant annet funnet ut at variasjon i genet FTO spiller inn på om man blir overvektig.

- Hvis du har to ugunstige varianter i FTO-genet har du tre ganger større risiko for å legge på deg tre kilo. Disse legger du på deg sent i puberteten, og bærer du med deg hele livet. Men FTO-genvariantene fører ikke til til at kiloene øker på, forklarer Njølstad.

Siste saker fra Helse