Hovedinnhold

Denne whiskyboksen ble for sterk for Helsedirektoratet

SA NEI: Denne whiskyboksen er det ikke lov å selge i Norge, er avgjørelsen fra Helsedirektoratet. Foto: Torleiv Middlethon, firma som ba Vinmonopolet om å sjekke lovligheten av å selge produktet i Norge.
SA NEI: Denne whiskyboksen er det ikke lov å selge i Norge, er avgjørelsen fra Helsedirektoratet. Foto: Torleiv Middlethon, firma som ba Vinmonopolet om å sjekke lovligheten av å selge produktet i Norge.
(VG Nett) Fikk dette bildet oppmerksomheten din? Det er noe av grunnen til at denne innpakningen ikke er lov til å selge i Norge.

Alkoholreklameforbudet

  • I 1975 ble det innført forbud mot alkoholreklame, altså reklame for drikker med over 2,50 prosent alkohol.
  • Det vil si at det ikke er lov med blant annet trykt reklame, reklame på film, radio, internett, lysreklame, plakater og skilt.
  • Da TV-direktivet ble tatt inn i EØS-avtalen i sommer, mente EU at det norske forbudet ikke kunne opprettholdes.
  • Kulturdepartementet har sagt etter det at regjeringen mener forbudet likevel kan opprettholdes.

Helsedirektoratet mener denne type innpakning er for oppsiktsvekkende - og dermed kan føre til mersalg av alkohol.

Direktoratet mener derfor det er forbudt å selge den, og flere andre alkoholprodukter med oppfinnsom innpakning, i Norge.

- Etter direktoratets vurdering er slike effekter ment å tiltrekke kjøpers oppmerksomhet og øke salget av det alkoholholdige produktet, og er dermed i strid med forbudet mot alkoholreklame, skriver avdelingsdirektør Anne Hafstad i et brev til VG Nett.

Skrukorker formet som glass

I et brev til Vinmonopolet går Helsedirektoratet gjennom flere typer emballasjer som ikke er lov når det er alkohol inni:

* «Kjølekåper»
* Gaveesker utformet som «emergency kit»
* Skrukorker formet som glass

- Andre eksempler på emballasje som på lik linje vil være i strid med reklameforbudet er vesker, lykter, serveringsutstyr og så videre, skriver Hafstad til VG Nett.

Hun skriver at det er lov å merke emballasje og etiketter med såkalt «ordinære produktopplysninger».

- Med ordinære produktopplysninger forstås blant annet opplysninger som produktnavn, produsentland, leverandør, samt korte og nøkterne smaks-, bruks- og lagringsbeskrivelser.

Sladder øl

Forbudet mot alkoholreklame i Norge har også ført til at blant annet Bryggeriforeningen har måttet sladde etiketten på ølprodukter på sine nettsider. Hvis de ikke gjør dette, får de dagsbøter på flere tusen kroner.

Etter at TV-direktivet ble tatt inn i EØS-avtalen, mener noen at Norge ikke kan opprettholde forbudet mot alkoholreklame. Regjeringen har likevel sagt at de ikke vil endre den norske praksisen.

Sender spørsmål

Siden Vinmonopolet eier butikkene hvor disse produktene eventuelt ville blitt solgt i Norge, har de flere ganger sendt spørsmål til Helsedirektoratet om visse emballasjer eller lignende er lov til å selge.

Pressesjef Jens Nordahl sier de en annen gang fikk beskjed om at det ikke var lov til å selge en konjakk hvor produsenten hadde lagt en sigar inne i en del av flasken.

- Men vi har ikke lov til å selge sigarer, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer