Hovedinnhold

Avslør formen på 12 minutter

Cooper-testen gir deg svaret

I MEGET GOD FORM: Divisjonsdirektør for folkehelse og levekår, Knut Inge Klepp i Helsedirektoratet, stilte sporty opp og havnet i kategorien i meget god form. Hans første løp på tid siden 1984. Foto: Tore Kristiansen
I MEGET GOD FORM: Divisjonsdirektør for folkehelse og levekår, Knut Inge Klepp i Helsedirektoratet, stilte sporty opp og havnet i kategorien i meget god form. Hans første løp på tid siden 1984. Foto: Tore Kristiansen
Ta en titt på tabellen, gjør som Helsedirektoratets Knut Inge Klepp, og løp så langt du kan på 12 minutter. Antall meter gir deg det nådeløse svaret.

Denne saken handler om:

Finn din egen treningsform

For deg som ikke har en grei treningsrutine, er følgende viktig før du begynner:
  • Ikke begynn for hardt.
  • Treningen skal være lystbetont.
  • Finn en aktivitet du liker.
  • Litt trening er bedre enn ingen trening.
  • Om mulig, skaff deg en treningspartner. Da blir det mer sosialt og vanskeligere å skulke unna.

Cooper-testen er like anerkjent som den er brutal. Løping er noe av det tøffeste du kan gjøre. Og lengden på testen er langt fra tilfeldig valgt.

Når du løper i 12 minutter er det så langt at du ikke kan løpe på «talent», det er heller ikke så lenge at du kan score bra uten å få høy puls.

Les også:Her er skielitens treningstips

Testen ble i sin tid utarbeidet av Kenneth H. Cooper for den amerikanske hæren for å sjekke soldatenes kondisjon.

Aldersavhengig

Siden har den blitt flittig brukt. Enkelte norske skoler bruker også Cooper-testen som utgangspunkt for å fastsette delkarakter i gym.

VG utfordret divisjonsdirektør for Folkehelse og levekår i Helsedirektoratet, Knut Inge Klepp, til å teste om han er i så god form som direktoratet helst ønsker at vi skal være.
Klepp sykler daglig til jobben, men har ikke hatt et startnummer på brystet siden han gikk Det amerikanske Birkebeinerrennet i 1984.

- Jeg holder meg i form ved å sykle til jobben og gå turer i helgene. Jeg er ingen konkurransemann, sier Klepp som i mange år jobbet som professor i ernæring ved Universitetet i Oslo.
Han er spent når vi møter ham på tartandekket til Idrettshøyskolen.

Les også:Når er du frisk nok til å trene

Han har egentlig ingen formening om hvor langt han klarer å løpe på 12 minutter.

- Jeg vil bli veldig skuffet hvis jeg ikke klarer kategorien «god», sier Klepp.

For ham, mann på 52 år, betyr det at han må løpe minst 2000 meter, eller fem runder, for å klare det.

- Fornøyd

Klepp starter optimistisk, og ligger langt foran skjemaet allerede etter to minutter. Så kommer han inn i et jevnere tempo, men da de nødvendige 2000-meterne er passert, har han enda mer enn to minutter igjen. Da klokken runder 12 minutter har han løpt 2580 meter.

Tips:Slik får du en slank og sterk mage

På skjemaet betyr det ikke bare «god form», men «meget god form».

- Jeg er veldig fornøyd med å havne der. Det er vel den daglige trimmen som gjør det, sier Klepp.

Like morsomt var det at tabellen viser at han ville fått betegnelsen i god form, om han hadde vært 30 år yngre.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse