Hovedinnhold

8 av 10 er skeptiske til kunstig søtstoff

SUKKERTRØBBEL: Bildet viser en rekke produkter som mattilsynet har gjennomgått på grunn av sukkerpåstander på pakken som har vært misvisende, eller vil være det etter innføringen av nye regler. Ikke alle produktene inneholder kunstig søtning. Illustrasjonsfoto: Eivind Griffith Brænde
SUKKERTRØBBEL: Bildet viser en rekke produkter som mattilsynet har gjennomgått på grunn av sukkerpåstander på pakken som har vært misvisende, eller vil være det etter innføringen av nye regler. Ikke alle produktene inneholder kunstig søtning. Illustrasjonsfoto: Eivind Griffith Brænde
Nærmere åtti prosent av den norske befolkningen er skeptisk til kunstig søtning. Her er svarene fra helsemyndighetene.

Denne saken handler om:

Det er i en representativ undersøkelse Infact har gjort for VG at den store skepsisen mot de sukkererstattere i sukkerfri eller sukkersvak mat kommer frem.

LES OGSÅ:Sjokkrapport avslører sukkerbløff

VG, ved hjelp av Mattilsynet og andre eksperter på området, gir deg oversikten og kunnskapen om sukker og sukkererstatningene. Hva fremstilles de av, hvor fetende er de og hvor trygge er de.
NATURLIGE SUKKERARTER:

Fruktose
Energi: 4 kcal/gram Finnes i: I lett og sukkerfritt syltetøy, kullsyreholdig vann med smak, i tillegg til en lang andre produkter som brus, fruktdrops og lignende.

Fruktose (fruktsukker) finnes i frukt. Det er også halvparten av innholdet i vanlig sukker. Det skal være noe søtere enn sukrose.

Her er Sjokade fra Stabburet som er en av de søteste påleggene du har på skiven. Her er nærmere halvparten av innholdet sukker. Foto: VG
Her er Sjokade fra Stabburet som er en av de søteste påleggene du har på skiven. Her er nærmere halvparten av innholdet sukker. Foto: VG

For diabetikere: Fruktose omdannes lett til fett i leveren og dette kan medføre en forverret glukoseresistens. Gult lys.

Sukrose
Energi: 4 kcal/gram Finnes i: Svært mange søte matprodukter. Sukrose er vanlig, hvitt sukker. Kroppen vår lager sukker naturlig og vi trenger derfor ikke spise sukker i det hele tatt.

For diabetikere: Greit når det er tilsatt som krydder. Sukrose i større mengder vil føre til økt blodsukker dersom ikke medisinering er tilpasset det. Gult lys.

Glukose
Energi: 4 kcal/gram Finnes bl.a. i: Sportsdrikker Også kalt druesukker, Glukose og fruktose er byggesteiner i sukrose.

For diabetikere: regnet som god «følingsmat», og som restitusjonsmat etter tunge treningsøkter. Store mengder vil føre til økt blodsukker dersom ikke medisinering er tilpasset. Gult lys.

Invertsukker
Energi: 4 kcal/gram Finnes i: Iskrem og drops Invertsukker fremstilles ved kjemisk spalting av sukrose. Det er ikke sunnere enn vanlig sukker, men brukes blant annet i iskrem og drops for å unngå krystallisering av sukkeret.

For diabetikere: Oppfører seg som sukrose, vanlig sukker.
Gult lys.

Steviosid
Energi: 0 kcal/gram Søthet: 300 ganger søtere enn sukker Steviosid er et søtningsstoff som er fremstilt av en plante som har en ekstremt søt smak. Stoffet er ikke lovlig i Norge fordi ingen har søkt Mattilsynet om godkjenning til å selge det.

For diabetikere: Inntil Mattilsynet har gitt grønt lys tilrådes ikke dette. Rødt lys.

INTENSE SØTNINGSSTOFFER:

Disse søter fra 30-3000 ganger mer enn sukker. Stoffene gir enten nesten ikke energi, eller de brukes i så små mengder at de ikke tilfører produkter energi. Alle søtstoffer, i likhet med alle tilsetningsstoffer, gjennomgår en omfattende vurdering før en eventuell godkjenning.

Yoplait yoghurt 0 inneholder sukralose Foto: VG
Yoplait yoghurt 0 inneholder sukralose Foto: VG

Cyklamater (E952)
Energi: 0 kcal/gram. Finnes i: stort sett i bordsøtningsmidler som tabletter, strø eller i flytende form, men kan også finnes i lettbrus og lettsaft. Anbefalt daglig inntak: 7 mg/kg Søthet: 30-35 ganger søtere enn sukker.

Blir ofte brukt sammen med sakkarin for å maskere bitter smak.

For diabetikere: Grønt lys.

Acesulfam K (E950)
Energi: 0 kcal/gram Finnes i: Ofte sammen med aspartam i alt fra brus, vitamintilskudd, syltetøy, cider yoghurt og lignende.
Anbefalt daglig inntak: 9 mg/kg Søthet: 130-180 ganger søtere enn sukker.

I matindustrien går den under navnet Sunett. Har en ren søtsmak, men smaker bittert ved høye konsentrasjoner.

Aspartam (E951)
Energi: 0 kcal/gram
Finnes i: sukkerfri brus, yoghurt, vitaminer til barn i tillegg til en rekke andre «sukkerfrie» alternativer. Anbefalt daglig inntak: 40 mg/kg Søthet: 200 ganger søtere enn sukker.

Aspartam er et kunstig søtningsstoff. Etter svært grundige vurderinger, blant annet av Vitenskapskomiteen i EU, mener myndighetene stoffet er ufarlig i vanlige mengder.

For diabetikere: Grønt lys.

Sakkarin (E954) Energi: 0 kcal/gram Finnes i: Brukes i en rekke sukkerfrie produkter som saft, drops, vingummi og så videre. Brukes ofte i sammen med cyklamat.
Anbefalt daglig inntak: 5 mg/kg Søthet: 400 ganger søtere enn sukker.

For diabetikere: Grønt lys.

Sakkarin er et kunstig søtstoff som har vært i bruk i mer enn 100 år.

Sukralose (E955) Energi: 0 kcal/gram
Finnes bla. i: Splenda, ketchup uten sukker, Saft, sjokolademelk, yoghurt. yoghurt, flere Atkins sukkerfrie sjokolader, vann med smak og en masse andre sukkerfrie produkter.

Anbefalt daglig inntak:15 mg/kg Søthet: 600 ganger søtere enn sukker Sukralose er et søtstoff som gir søtsmak uten å inneholde kalorier fordi det går gjennom kroppen uomdannet.
I tillegg tåler det både varme og kulde, og kan derfor erstatte vanlig sukker i de fleste tilfeller.

For diabetikere: Grønt lys

ENERGIHOLDIGE SØTNINGSSTOFFER:

Her inngår for eksempel alle sukkeralkoholene. De har litt lavere søtningsgrad enn sukker, brukes i nesten samme mengde og inneholder cirka halvparten så mye energi.
Bakterier i munnhulen kan imidlertid ikke bryte ned disse stoffene til syre, slik som for sukker, og stoffene er derfor mer tannvennlige.
Et høyt inntak av sukkeralkoholer kan virke avførende. S

Sukkeralkoholer finnes i: «sukkerfrie» produkter som for eksempel harde drops, kjeks, tyggegummi, sjokolade, saft, halsdrops, tannkrem og munnskyllemiddel.

For diabetikere: Sukkeralkohol er greit i små mengder, men i større mengder gir det blodsukkerstigning og løs mage/diaré. Gult lys

Sorbitol(E420)
Energi: 2 kcal/gram Søthet: Halvparten så søtt som sukker Fremstilles av glukose Mannitol (E421) Energi: 1,6 kcal/gram Søthet: To tredjedeler så søtt som sukker.
Finnes naturlig i bl.a. alger, oliven, sopp og selleri og treet mannaask.

Xylitol (E967)
Energi: 2,4 kcal/gram Søthet: Halvparten så søtt som sukker Kalles også for bjørkesukker, da det oftest fremstilles av hemicellulosen, Xylan, i bjørkeved.

Isomalt(E953)
Energi: 2 kcal/gram Søthet: Halvparten så søtt som sukker Sammensatt av glukose og mannitol.

Laktitol (E966)
Energi: 2 kcal/gram Søthet: Under halvparten så søtt som sukker Laktitol utvinnes av melkesukker.

Maltitol (E965)
Energi: 2,1 kcal/gram Søthet: Nesten så søtt som sukker Fremstilles ved kjemisk behandling av stivelse.

ANDRE STOFFER:

Sukkerreduserte sjokoladepulver bruker gjerne maltodekstrin som fyllstoff. Her er en Oboy No sugar added. Foto: VG
Sukkerreduserte sjokoladepulver bruker gjerne maltodekstrin som fyllstoff. Her er en Oboy No sugar added. Foto: VG


Maltodekstrin
Energi: 4 kcal/gram Finnes i: Flere av de vanlige barnegrøtene, til sukkerredusert kakaopulver og lignende.
Maltodekstrin er en ingrediens virksomhetene tilsetter for å gi volum til produkter, hvor sukkerinnholdet er redusert. Men maltodekstrin er et karbohydrat (stivelse) som ved forbrenning i kroppen vil tilføre like mye energi som sukker.

For diabetikere: Dette er hydrolysert stivelse som vil oppføre seg som sukrose, vanlig sukker. Gult lys

Kilder:
Mattilsynet, klinisk ernæringsfysiolog og medlem av ekspertpanelet tilknyttet Diafonen, Norges Diabetesforbund. Mette Helvik Morken, ernæringsfysiologene Cathrine Borchsenius, Hanne Hånes og Åse Andresen; Professor i ernæringsvitenskap, Jan I. Pedersen; matportalen.no, wikipedia.no.

5 tips til sunnere shopping:

1. Ikke se deg blind på de påstandene som står med stor skrift på produktet.

2. Er du opptatt av det: Les næringsdeklarasjonen og sammenlign med tilsvarende produkter. Det som det er mest av står først, så kommer innholdet i fallende rekkefølge.

3. Stoffer som ender på -ol er sukkeralkoholer. De er bedre for tennene enn vanlig sukker, men inneholder omtrent like mye kalorier. De øker også blodsukkeret.

4. Husk at du ikke kan spise dobbelt så mye selv om produktene er lette. Kaloriinnholdet er som oftest bare lett redusert, ikke halvert. 5. Selv om ikke alt som kalles «lett» eller «light» nødvendigvis er så lett, kan du gjerne velge magre produkter i stedet for helfete - for eksempel pølser og leverpostei med mindre fett og mer kjøtt, og lett gulost i stedet for vanlig. Disse er sunnere enn de helfete originalproduktene.

5. Selv om ikke alt som kalles «lett» eller «light» nødvendigvis er så lett, kan du gjerne velge magre produkter i stedet for helfete - for eksempel pølser og leverpostei med mindre fett og mer kjøtt, og lett gulost i stedet for vanlig. Disse er sunnere enn de helfete originalproduktene.

Kilde: Ernæringsfysiolog i Vektklubb.no Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse