Hovedinnhold

Vil innføre avgiftsklasse for to biler som ikke er i salg

NY KLASSE: Opel Ampera (til høyre), og Toyotas ladbare Prius-modell, Prius Plug-In Hybrid er ladbare hybridbiler, med svært lave CO2-utslipp. Nå får de avgiftsreduksjon. Foto: Frode Hansen/AFP
NY KLASSE: Opel Ampera (til høyre), og Toyotas ladbare Prius-modell, Prius Plug-In Hybrid er ladbare hybridbiler, med svært lave CO2-utslipp. Nå får de avgiftsreduksjon. Foto: Frode Hansen/AFP
(VG Nett) Modellene Opel Ampera og Toyota Prius hybrid er fortsatt under utvikling. Likevel har Regjeringen foreslått en egen avgiftsklasse bare for disse to.

Denne saken handler om:

De aller CO2-snilleste fremtidsbilene etter elbilene som verken har utslipp eller avgift, såkalte plug-in-hybrider, har stått i fare for å bli nedsyltet i avgifter.

I forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem tidligere i dag, foreslår Regjeringen at biler som slipper ut under 50 gram CO2 per kilometer skal premieres med et avgiftsfradrag på 738 kroner per gram. De to foreløpig eneste kjente modellene som er nær markedslansering, nevnte Opel Ampera og Toyota Prius Plug-In Hybrid, slipper ut henholdsvis «under 40 gram» og 59 gram.

Regjeringen bemerker at slike biler ikke finnes i dag, men at det er mulig at de kan komme på markedet allerede i løpet av 2011.

Det er nesten spikeren på hodet.

* Sent neste år lanseres Opel Ampera, en bil som drives elektrisk, som har en liten bensindrevet motor som lager strøm, og som kan lades fra strømnettet.

* Sent i 2012 er det planen at Toyotas ladbare Prius-modell, Prius Plug-In Hybrid, skal i produksjon.

Men allerede fra 1. januar 2011 ønsker regjeringen å sette i sving en ny avgiftsklasse.

Les:Biler med stor motor opp i pris.

Se lister:De hundre bilene som øker mest i pris og får størst prisreduksjon.

SAMLESIDE: Alt om statsbudsjettet.

- Monner ikke

Informasjonssjef Anita Svanes i General Motors Norge sier forslaget er et bra signal fra regjeringen, men at avgiftsreduksjonen monner altfor lite når spydspiss-teknologi som det har kostet enormt å utvikle skal på veien.

- Vi hadde håpet på et CO2-fradrag i tråd med forslagene fra miljøorganisasjonene Zero og Bellona, på 1.500 kroner per gram CO2 under 60 gram, sier hun.

Med dette forslaget ville avgiftsreduksjonen vært på totalt 64.100 kroner. Med forslaget i det nye statsbudsjettet, blir det totale CO2-fradraget på 50.632 kroner, ifølge General Motors Norges beregninger.

Ampera-teknologien er så ny at den ikke har en egen klasse for europeisk typegodkjenning.

- Bilen vil bli typegodkjent som hybridbil, selv om fremdriften alltid er elektrisk. Vi betaler ikke avgift på elmotorens effekt, men vanlig avgift på den bensindrevne generatoren, og får et fradrag på ti prosent for vektavgiften. Vi mener for eksempel at vi må få langt høyere fradrag for avgiften på vekt, fordi bilen har en tung batteripakke som gjør at du kan kjøre 60 kilometer bare på strøm. Denne bilen er også så stor at den kan fungere som familiens eneste bil, sier Svanes.

HELE BUDSJETTET: Les hele budsjettet her.

HELE BUDSJETT-TALEN: Finner du her.

DISKUTER: Hva syns du om statsbudsjettet?

- Ikke håndslag

Hos Toyota etterlyser de også mer kraft i fradragene.

- Dette er ikke et håndslag til biler med svært lave utslipp, slik regjeringen påstår. Avgiftene for Toyota Prius Plug-in Hybrid gå ned med 257 kroner i forhold til dagens system. Vi hadde håpet på langt sterkere stimuli for denne typen biler, sier Espen Olsen.

Foreløpig er Prius Plug-In Hybrid bare produsert i en testserie på 600 biler. Olsen antyder at bilen kan komme til å koste minst 50.000 kroner mer enn en vanlig Prius Hybrid.
Bilen kan kjøres som en elbil i byene og hybridbil på lengre distanser.

- Det ser heller ikke ut til at regjeringen ønsker å gi plug-in-bilene et høyere fradrag for vekten. Det er i dag på ti prosent, men bilen har elkomponenter for nærmere 20 prosent, sier Espen Olsen.

- Disse bilene kommer fra neste år, og det er positivt at regjeringens forslag er i tråd med vårt. Det er fremsynt at de begynner å legge til rette for de klimavennlige bilene, sier Transportpolitisk rådgiver i miljøorganisasjonen Zero, Gøril Andreassen.

VG-KOMMENTATOR FRITHJOF JACOBSEN:- ET LITE STYKKE FORFALLS-NORGE.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor