Hovedinnhold

Vårpuss for sykkelen

ALT VAR BEDRE FØR: - For sykler er det faktisk sant at alt var bedre før, sier Einar Bowitz, innehaver av verkstedet Den Rustne Eike. Foto: Frode Hansen
ALT VAR BEDRE FØR: - For sykler er det faktisk sant at alt var bedre før, sier Einar Bowitz, innehaver av verkstedet Den Rustne Eike. Foto: Frode Hansen
I «gamledager» holdt en sykkel i årevis. På moderne sykler slites deler ut på en sesong. Men med Zalo og sykkelolje kan du redusere slitasjen.

Denne saken handler om:

- Myten om at alt var bedre før, er faktisk sann når det gjelder sykler. Gamle sykler var mye mer slitesterke, sier Einar Bowitz, som har drevet sykkelverkstedet Den Rustne Eike i 25 år.

- Hvorfor er det slik?
- Den største forandringen kom da man begynte å lage sykler med mer enn 18 gear. For å få plass til alle tannhjulene gikk man over til smalere - og dermed dårligere - kjeder, sier Bowitz.

- Men er det ikke bra med mange gear?
- Etter min mening har nesten ingen bruk for så mange gear. På biler er det bare fem. Men nå er det nesten ikke mulig å få kjøpe en sykkel uten minst 21 gear, så kundene har ikke noe valg, sier Bowitz.

- Er materialene i kjedene også dårligere?
- Nei, men de slites rett og slett ut fordi de er så tynne.

Men det er ikke bare kjeder og tannhjul som må skiftes regelmessig.

Bremseklosser har i prinsippet bare ett års levetid.

- Det begynte som en god idé. Man blandet smergel inn i bremsegummien slik at de skulle bremse bedre. Men da begynte man å slite ut felgene også. Før trengte man i prinsippet aldri å bytte ut en felg. Men nå må man bytte bremseklosser hvert år hvis sykkelen brukes regelmessig. Det er produsentene som styrer dette, sier Bowitz, som egentlig liker sykler bedre jo eldre de er.

På veggen i butikken hans henger det en damesykkel fra 1896.

- Den er langt solidere bygd enn en moderne sykkel til 15000 kroner. Men på den annen side - i 1896 kostet en sykkel en hel årslønn for en industriarbeider, sier Bowitz.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor