Hovedinnhold

Slik gjør du sykkelen klar for sesongen

Denne saken handler om:

SMØR ALLE LEDD: Spray oljen på hvert eneste ledd på kjedet. Foto: Frode Hansen
SMØR ALLE LEDD: Spray oljen på hvert eneste ledd på kjedet. Foto: Frode Hansen
Kjede og tannhjul
Kjeder og tannhjul bør smøres inn minst en gang i uken - selv om du bruker sykkelen lite.
Einar Bowitz anbefaler sykkelolje som tørker på overflaten. På den måten unngår du at smuss fester seg til kjedet.
- Det er mange typer olje på markedet. Ikke alle er like bra. Unngå oljer som inneholder white-spirit. Det skal stå en innholdsfortegnelse på flaskene, sier Bowitz.
Oljen skal smøres direkte på kjedet, på hvert eneste ledd. Det er ikke nødvendig å olje inn tannhjulene.
- Et kjede har 114 ledd, og hvert ledd består av åtte deler. Disse må oljes riktig for ikke å gnisse, sier Bowitz.
- Hver uke høres mye ut?
- Det kan gjerne gjøres oftere. Et år hadde vi service under sykkelrittet Trondheim-Oslo. Det regnet. Selv med nysmurte sykler ved start trengte kjedene mer olje halvveis. Og sykler du daglig om vinteren, bør du olje sykkelen like ofte som du pusser tennene dine.
- Hvor ofte må kjede og tannhjul skiftes?
- Ved daglig bruk holder det i to år. Tannhjul og kjede må skiftes samtidig siden de slites likt.
Skifte av tannhjul og kjede koster ca. 800 kroner.
SLITES UT: Også felger slites ut på moderne sykler. Foto: Frode Hansen
SLITES UT: Også felger slites ut på moderne sykler. Foto: Frode Hansen
Felgen
I «gamledager» skiftet man aldri felger. De holdt like lenge som sykkelen. Nå slites også de ut av bremseklossene, spesielt hvis du ikke skifter klosser i tide. Når det blir for dype riller i felgen, er det på tide å bytte den ut. Det vanligste er at bakhjulet må skiftes først.
- Et hjul kan slites ut på et par, tre år, sier Bowitz.
Et bakhjul koster fra 550 kroner.
UNNGÅ SOLLYS: Sett sykkelen i skyggen hvis mulig, sollys påvirker dekkets levetid. Foto: Frode Hansen.
UNNGÅ SOLLYS: Sett sykkelen i skyggen hvis mulig, sollys påvirker dekkets levetid. Foto: Frode Hansen.
Dekkene
Også dekkene var bedre før.
- Et Viking/Askim-dekk varte livet ut. Det gjør de ikke lenger, sier Bowitz.
Det er også lite du kan gjøre for å få dekkene til å holde lenger. Men det er en fordel å ha sykkelen parkert i skyggen hvis det er mulig. Sollyset påvirker holdbarheten.
- Moderne dekk tåler ikke sollys, sier Bowitz.
Dekk finnes i nær sagt alle prisklasser.
KAN IKKE REPARERES: En ødelagt krank kan ikke repareres, den må byttes. Foto: Frode Hansen
KAN IKKE REPARERES: En ødelagt krank kan ikke repareres, den må byttes. Foto: Frode Hansen
Kranken
Det er lite du kan gjøre for å forebygge slitasje på kranken. Men på moderne sykler slites også den ut.
- Men her avhenger det av mengden sykkelen brukes, hvor tung du er og hvor tungt tråkk du har. På en billig sykkel kan du slite ut kranken i løpet av ett år. Men ved moderat bruk kan kranken holde i årevis.
En krank kan ikke repareres, den må byttes. Det er heller ikke farlig å sykle med en slitt krank, men det er tyngre og kan også påvirke gearet.
NAVKJEDEGEARET: Ha en dråpe olje på alle de bevegelige delene i både navkjedegearet og krankkjedegearet. Foto: Frode Hansen
NAVKJEDEGEARET: Ha en dråpe olje på alle de bevegelige delene i både navkjedegearet og krankkjedegearet. Foto: Frode Hansen
Gearene
Både navkjedegearet (det bakerste) og krankkjedegearet skal oljes like ofte som kjedet.
- Bruk en dråpe olje på alle omdreiningspunkter. Alle punktene er like viktige.
- Hva skjer hvis vi ikke oljer gearene?
- Du sliter ut sykkelen raskere, og du sliter ut deg selv unødvendig fordi en riktig smurt sykkel er lettere å sykle på enn en møkkete.
Gearene er et kjent irritasjonsmoment på syklene. Mange opplever at kjedet hopper fra et tannhjul til et annet, eller at det kan være vanskelig å geare.
- Dessverre er det nesten umulig å justere gearene selv. Mange kommer til oss for å få gjort det. Men husk at det ikke går an å justere seg vekk fra slitasje, hvis det er grunnen til at kjedet hopper eller gearet ikke virker, sier Bowitz.
MÅ BYTTES: Bruker du sykkelen mye, må bremseklossene byttes hvert år. Foto: Frode Hansen
MÅ BYTTES: Bruker du sykkelen mye, må bremseklossene byttes hvert år. Foto: Frode Hansen
Bremseklosser
Bremseklossene på moderne sykler slites ut i løpet av ett år med normalt bruk. Det koster ikke all verden å kjøpe nye bremseklosser. Dette er også en jobb de aller fleste av oss velger å gjøre selv.
Men Bowitz mener vi ikke burde gjøre det.
- Det er faktisk ganske vanskelig å få det helt perfekt. For: Klossene skal stå helt parallelt med felgen i lengderetningen. De skal ha en spissing på en millimeter i fartsretningen. De skal stå 100% vannrett inn på felgen. Og de skal stå så høyt opp på felgen som overhodet mulig.
Husk at du ALDRI må få olje på bremseklossene.
Skifte av bremseklosser koster 175 kroner, arbeidet inkludert.
Vask
Skal du holde sykkelen i god stand - og få den til å vare så lenge som mulig - må du vaske den regelmessig.
- Varmt vann og Zalo er det absolutt beste. Ikke bruk white-spirit. Den kan trenge seg inn i bevegelige deler og presse ut fettet som eksempelvis finnes i navet. Det samme gjelder høytrykksspyler. Det er forbudt. Hardt trykk mot koblinger kan presse vann i bevegelige deler, sier Bowitz.
- Men får du sykkelen helt ren bare med Zalo?
- Når du bruker varmt vann og en gammel oppvaskkost til å skure med, ja.
- Hvor ofte bør vi vaske sykkelen?

- La meg si det slik, når sykkelen er så møkkete at du synes det er på tide å vaske den, er det for sent.
- Men gjør det noe, rent bortsett fra at det er stygt, at sykkelen er litt støvete?
- Alt støv gjør at sykkelen slites ut raskere. På alle bevegelige deler vil støv føre til økt slitasje, sier Bowitz.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor