Hovedinnhold

Ukjent tysker med nye superkrefter

HÅNDBYGGET SPORTSBIL: Bak Wiesmann står Martin og Friedhelm Wiesmann. Bilene blir håndbygget i Dülmen. Foto: Carparazzi/BilNorge.no
HÅNDBYGGET SPORTSBIL: Bak Wiesmann står Martin og Friedhelm Wiesmann. Bilene blir håndbygget i Dülmen. Foto: Carparazzi/BilNorge.no
Chassis i aluminium og karosseri i karbonfiber: Den for folk flest mindre kjente tyske bilprodusenten Wiesmann oppgraderer sin GT-modell med krefter fra BMW.

Denne saken handler om:

Wiesmann GT MF5 utstyres nå med BMWs nye 4.4-liters twinturbo V8-motor.

Våre fotografer i Carparazzi har tatt disse bildene av bilen under testing rundt Nürburgring nylig.

SE FLERE SPIONBILDER FRA TESTEN HER. 

Superlett og superrask

Den nye supermotoren til BMW sørger for at MF5 blir 100 kilo lettere, noe som bør gi den en matchvekt på rett under 1300 kilo. Motoren har allerede funnet veien til BMW-modellene X6, og X5 M, og er på vei inn i M5 og M6 også.

I utgangspunktet kunne man kanskje tro det ikke var snakk om oppgradering. Frem til nå har nemlig bilen hatt V10-motoren som vi kjenner fra forrige generasjon BMW M5.

Den nye konfigurasjonen vil imildertid gjøre MF5 GT til den kraftigste bilen Wiesmann noen gang har produsert. I rene tall betyr det en oppfart på over 320 kilometer i timen, mens 0-100 km/t går på rett under fire sekunder.

LES: EU-KONTROLL GIR FALSK TRYGGHET. 

Også i MF4

Wiesmann kommer til å slippe 4.4-literen også i roadsteren MF4 og GT MF4, da med 407 hestekrefter.

Den noe mindre MF3, vil fortsette med den sekssylindrede motoren, også fra BMW, som gir rundt 350 hester. Denne motoren er oppgradert til å oppfylle kravene til Euro5.

LES: VOLKSWAGEN JETTA ESER UT. 

Tysk gekko

Bak Wiesmann står Martin og Friedhelm Wiesmann. Bilene blir håndbygget i Dülmen. Firmaet startet i 1985 produksjon av spesialtilpassede hardtopper til kabrioleter, noe de fremdeles gjør.

Egenproduserte biler begynte de med i 1993.

Logoen er tegningen av en gekko, fordi denne øglen har en fenomenal evne til å sitte fast på alt, i Wiesmanns tilfelle, veien. I følge leksikon er det eneste en gekko ikke kan sitte fast på teflon.

Gode hjelpere

For å bidra til utviklingen av chassis har man et nært samarbeid med Bilstein og Eibach. Weismann-modellene er kjent som lettkjørte sportsbiler.

Hele drivlinjen, både motor og girkasser kommer fra BMW.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor