Hovedinnhold

Test av Mercedes C-Klasse: Stålkontroll på motorveien

KRAFTIG: Fronten på nye S-klasse er mer butt enn forgjengeren. Dette er Avantgarde-modellen, som har fått stjernen i grillen, og en annerledes utformet grill. Foto: Hanne Hattrem
KRAFTIG: Fronten på nye S-klasse er mer butt enn forgjengeren. Dette er Avantgarde-modellen, som har fått stjernen i grillen, og en annerledes utformet grill. Foto: Hanne Hattrem
VALENCIA (VG Nett) Fjerde generasjon Mercedes C-Klasse er mer påkostet enn noensinne. Nå har avanserte sikkerhetssystemer fra den øverste luksusklassen hoppet en bilklasse ned.

VG følger

PRØVEKJØRT:

Write content here

Den nye C-Klassen, som skal konkurrere med BMW 3-Serie og Audi A4, er utstyrt med de avanserte sikkerhetssystemet Pre-Safe.

Systemet er riktignok ekstrautstyr til 3.650 kroner, men det er et tydelig tegn på at sikkerhetsteknologi som tidligere var forebeholdt de aller dyreste luksusbilene, nå kryper nedover til bilene i den øvre mellomklassen.

Bildespesial: Se flere bilder av nye MercedesC-Klasse her!

Pre-Safe ble introdusert i flaggskipet S-Klasse.
Systemet utløses av bråbrems eller voldsomme rattutslag, og utnytter sekundene før en krasj til å gjøre en rekke fysiske tiltak for å begrense skader på fører og passasjerer. Blant annet strammes sikkerhetsbeltene, seteryggen rettes og rattet trekkes vekk fra føreren.

Motorveidunker

Fra første berøring er C-Klassen et behagelig bekjentskap.

Bilen som kommer i både gubbe- og ungdomsversjon, har et førermiljø som de fleste bør finne seg til rette i, uansett alder.

Elektrisk justerbart ratt og elektrisk justerbare seter med god sidestøtte sørger for en perfekt kjørestilling, og vi kan virkelig lange ut på det første prøvestrekket, som er på motorvei.

I marsjfart på motorveien har C-Klassen stålkontroll.

De ultimate bilene? Se leserbloggen her!

KLEMMER UT: C320 klemmer ut 224 hestekrefter...og en del CO2. Foto: Hanne Hattrem
KLEMMER UT: C320 klemmer ut 224 hestekrefter...og en del CO2. Foto: Hanne Hattrem

Motoren i vår testbil er utstyrt med et kraftverk av de sjeldne, og det er lett å bli "høy" på C-Klassen. 320-motoren klemmer ut 224 hestekrefter, og har overflod av krefter nærmest uansett på hvilket turtall du måtte befinne deg.

- Vi vil sette høye standarder i alle relevante disipliner, sier produktsjef Bernd Eckstein.

Det gjør nok Mercedes når det gjelder sikkerhet. Men når det gjelder de sportslige kjøreegenskapene, er vår vurdering at den argeste konkurrenten BMW 3-Serie fortsatt er hakket hvassere.

Men bevares, det går unna med C-Klassen også. Selv om vi kjørte på både passasjer og oss selv en real bilsyke på hektisk svingende veier, setter bilen seg kontant nedpå og virker velbalansert.

Diskutér bil her!

En annen arv fra S-Klasse, er det avanserte støtdempersystemet som regulerer dempingen etter kjøreforholdene.

"Miljø"

Mercedes opplyser at de arbeider med flere miljøteknologier, blant annet Bluetec-systemet.

Systemet renser dieseleksosen for farlig NOx. Renseteknologien er ennå ikke tilgjengelig i C-Klassen, men vil bli det sannsynligvis innen et års tid.

Den miljøfarlige vektspiralen er brutt på nye C-Klasse. Bilen veier åtte kilo mindre enn forgjengeren, til tross for at den er større.

Motorene har seks prosent lavere utslipp, men yter mer. Blant annet skal de ventilerte bremselysene sørge for å spare noen dråper.

Men det er også de eneste "miljøtiltakene" å snakke om på den nye C-Klassen. Her er ennå ingen hybrid, ei heller nyskapende renseteknologi - ennå.

Rust

Men hva har dere gjort med rustproblemet, ville en svensk journalist vite under pressekonferansen.

Mercedes E-Klasse og til dels også C-Klasse ble rammet av tidenes rustskandale i 2002.
Dører rustet, panser og bakluker fikk svære rustflekker. Mange eiere av luksusmerket med 30 års rustgaranti var sinte.

- Vi har gjort mye under hele utviklingsprosessen for at rust ikke skal eksistere på denne modellen, forsikrer ingeniørene.

C-Klassen kommer til Norge i april, og salgsmålet er 1000 biler i løpet av året.

NOK PLASS: Bagasjeromsplassen er på 475 liter, fem liter større enn i BMW 3-Serie og Audi A4. Foto: Hanne Hattrem
NOK PLASS: Bagasjeromsplassen er på 475 liter, fem liter større enn i BMW 3-Serie og Audi A4. Foto: Hanne Hattrem

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer