Hovedinnhold

Stor i USA - «taper» i Norge: Nå kommer ny versjon

LINJER: Langs sidene flyter en linje via dørhåndtakene og bøyer oppover mot hekken for å uttrykke bevegelse. Foto: Produsent
LINJER: Langs sidene flyter en linje via dørhåndtakene og bøyer oppover mot hekken for å uttrykke bevegelse. Foto: Produsent
I første halvår var Honda Accord ifølge USA Today nummer tre på salgsstatistikken over «biler», kun slått av Toyota Camry og Honda Civic. I Norge ligger Accord-modellen på 155. plass.

VG følger

Kanskje kan en ny versjon rette på de mildt sagt begredelige, norske salgstallene.

Honda har i hvert fall sluppet bilder på den nye Accord-modellen, i sedanversjon foreløpig.

I USA er det to karosseriformer som gjelder - sedan og kupé. Og det er disse som topper salgsstatistikkene. Men fortsatt er det slik det har vært i nærmest evigheter, tar vi med SUV-er og pickup-formene, er kongen på haugen Ford F-Serie.

Mest markerte

Honda betegner selv den nye Acccorden som modellen med den mest markerte designen noensinne. Det betyr likevel ikke at den er spesielt banebrytende. Som med andre volumselgere gjelder det å være forsiktig når man fornyer en modell som dette, for ikke å frastøte seg lojale kunder.

Bilen er litt kortere enn dagens modell, men ifølge Honda har den likevel et mer rommelig interiør. Spesielt vektlegger de plassen i baksetet og bagasjerommet.

At bilen er litt kortere fremheves som positivt for de sportslige egenskaper og for parkering i trange omgivelser.

2013-modellen har fått en mer markert front med u-formet grill, LED-innslag i lyktene og et skulptert panser.

SE FLERE BILDER HER!

Niende generasjon

Ifølge Hondas regnemåte er denne niende generasjon Accord - den første kom på markedet allerede i 1976. I USA selges den med fire- og sekssylindrede bensinmotorer og kommer på markedet i løpet av høsten som 2013-modell.

Til Europa kom Accord først i 1981, og her er det sedan og stasjonsvogn som gjelder, med effektive bensin- og dieselmotorer. Vi får neppe se noen ny modell før tidligst neste høst.

I Norge må Accord regnes som en nisjemodell, etter syv måneder er det ifølge OFV kun registrert 35 nye biler. Det gir bilemodellen status som Norges 155. mest solgtre hittil i år.

Det er også langt bak salgsmålet Honda selv satte seg for øyet for i år, totalt 150 eksemplarer.

Les: Se Nissans nye London-drosje.

Les: Ny, elektrisk varebil på plass.

Samleside: Årets nybillanseringer.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer