Hovedinnhold

Selvmotsigelse fra Range Rover

TONNEVIS: De som har sett bilen mener den er vesentlig større enn dagens modell. Likevel skal vekten være redusert med nesten et halv tonn. Men fortsatt vil den nok være over to tonn når den er gateklar. Foto: Carparazzi/BilNorge.no
TONNEVIS: De som har sett bilen mener den er vesentlig større enn dagens modell. Likevel skal vekten være redusert med nesten et halv tonn. Men fortsatt vil den nok være over to tonn når den er gateklar. Foto: Carparazzi/BilNorge.no
Her er neste generasjon Range Rover. Den blir trolig både større enn forgjengeren, men også vesentlig slankere.

VG følger

Det er ikke mange av dagens SUV-er som kan skryte av en over 40 år lang historie, men det kan denne.

Den originale Range Roveren kom på markedet i 1970 og ble raskt populær for sin kombinasjon av fremkommelighet og komfort. Den ble populær i mange kretser, ikke minst blant musikere og finansakrobater.

Mens første generasjon fikk et langt liv og var i produksjon helt til 1994, ble levetiden kortere for generasjon to. Allerede i 2001 ble den erstattet av dagens modell - den første med selvbærende karosseri.

Overmoden

Selv om den fikk en ansiktsløftning og nye motorer i forbindelse med lanseringen av Range Rover Sport i 2005, og nok en gang i 2009, bærer det nå ubønnhørlig mot de evige jaktmarker for dagens Range Rover.

Generasjonsskiftet er forventet i 2013.

Men allerede nå har spionfotografene fra Carparazzi kommet over en prototyp under testing. Selv om den er rimelig godt kamuflert, er det lett å se at den bærer slektskap og tradisjoner videre.

Modernisert

Motorene blir en videreføring av dagens, muligens med litt mer effekt og lavere forbruk. En hybrid-utgave er også sannsynlig, med teknologi fra Range eConcept.

For å oppnå mest mulig vektreduksjon skal Land Rover ha samarbeidet med sine kolleger hos Jaguar om utvikling av lette komponenter til chassis og karosserideler - de har mer erfaringen på det feltet.

Det skal gi neste Range Rover en vektbesparelse på rundt 400 kg. Det høres kanskje nærmest umulig ut, men husk at dagens modeller har en egenvekt på mellom 2,6 og 3,1 tonn.

Les: Nok en Peugeot-hybrid.

Les: Mer pulver i 911.

Samleside: Årets nybillanseringer.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer