Hovedinnhold

Ny stasjonsvogn fra BMW - med rekordlavt utslipp

(VG Nett) BMWs nye stasjonsvogn i storbilenes «overklasse» har mindre bagasjerom enn konkurrentene Skoda Superb og Mercedes E-Klasse.

Denne saken handler om:

Denne uken viste BMW de aller første bildene av en av årets store nyheter blant stasjonsvognene - fjerde generasjon BMW 5-serie Touring, som den heter.

Bilen sto ikke på den internasjonale bilutstillingen i Genève, som ble arrangert tidligere i denne måneden.

En av de største nyhetene - sett med norske avgiftsøyne - i den elegante stasjonsvogna er den firesylindrede dieselmotoren med to liters volum, som yter 184 hestekrefter. Bilen har stopp-start-funksjon som slår av bilen på tomgang, og et snittforbruk til modellen som oppgis å være 0,52 liter per mil, og dermed et tilsvarende lavt CO2-utslipp på 137 gram per kilometer.

Dette er helt i toppen i klassen.

Til sammenlikning har nye Skoda Superb stasjonsvogn med en tolitersdiesel på 170 hestekrefter et utslipp på 155 gram CO2 per kilometer.

Verdt å merke seg er det at Mercedes også kommer med enda magrere E-klasse til høsten: 250 CDI BlueEfficiency med 204 hestekrefter får et utslipp på 129 gram CO2, med automatgir.

Toppmodellen ytelsesmessig i den nye BMW 5-serie stasjonsvogna blir 535i-modellen med dobbel turbo, som yter 306 hestekrefter.

Se flere bilder av den nye BMW-modellen her.

Les:Ni av ti menn vil kjøre selv.

Bagasjeplass

Men Skoda Superb og flere av de andre bestselgerne i klassen tar igjen med BMW når det gjelder bagasjeplass.
For selv om den nye BMW stasjonsvogna har 60 liter mer bagasjeplass enn utgående modell, er den ikke best i klassen.
Bare Norges suverent mest solgte bil i denne klasse, Volvo V70, har mindre bagasjerom enn nye 5- serie Touring, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mens Volvo V70 har en bagasjeplass på 555 liter og Skoda Superb har en bagasjeplass på 633 liter, har nye BMW 5-serie stasjonsvogn en plass bak på 560 liter.

Audi A6 har 565 liter og Mercedes E-Klasse har 695 liter.

På tampen av livssyklusen selger tredje generasjon BMW 5-serie helt i toppen. I fjor ble det solgt 3.161 Volvo V70 (stasjonsvogn). Nummer to var Mercedes E-Klasse med 1.100 (ikke oppgitt splitt mellom sedan og stasjonsvogn). Fjorårets tredje mest solgte bil i denne klassen var Audi A6 med 673 biler, og på fjerde BMW 5-serie med 641 eksemplarer.

Les alle våre biltester her.

Halv million

For de to siste er det heller ikke spesifisert antall sedan og stasjonsvogn.

Prisene er ikke klare ennå, utgående modell starter på 504.200 kroner. Toppmodellen koster 1.310.500 kroner. Bilen er i Norge på sensommeren/tidlig høst.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor