Hovedinnhold

Mest utypiske BMW hittil

LITE TYPSIK: BMW er kjent for å lage konseptbiler som ligger svært nær produksjonsbilene, som i sin tur gjerne dukker opp et års tid senere. Så det er ikke usannsynlig at vi får se en 1-serie GT neste år, blant annet som plug-in hybrid, men sikkert også med konvensjonelle drivlinjer. Foto: Produsent
LITE TYPSIK: BMW er kjent for å lage konseptbiler som ligger svært nær produksjonsbilene, som i sin tur gjerne dukker opp et års tid senere. Så det er ikke usannsynlig at vi får se en 1-serie GT neste år, blant annet som plug-in hybrid, men sikkert også med konvensjonelle drivlinjer. Foto: Produsent
Ved første øyekast er det mye som ikke stemmer med konseptbilen BMW avduker to uker før Paris-utstillingen.

VG følger

BMW Concept Active Tourer er ingen typisk BMW.

Riktignok er den klassiske grillen og de doble lyktene på plass i fronten, men profilen er ny og annerledes, og forhjulene sitter lenger bak enn vi er vant til fra den kanten.

Du kan like godt venne deg til utseendet, for dette er en bil som skal realiseres. Den kommer trolig på markedet i løpet av neste år, og får betegnelsen 1-serie GT.

B-inspirert

Med målene 435 x 183 x 156 centimeter er den ulik alle dagens BMW-modeller, men nesten akkurat lik Mercedes B-Klasse.

BMW sier de har hatt kunder i premium-segmentet som ønsker komfort, høy sittestilling og god plass i tankene.

Vi får en forsmak på kommende interiørløsninger fra BMW.

Borte er de vanlige instrumentklokkene, erstattet med en stor flatskjerm som gir all ønsket informasjon. Den simulerer fortsatt runde instrumenter, men infoen som kan hentes ut er omfattende.

SE BILDER OG VIDEO HER!

eDrive

Så til drivlinjen, som er det mest atypiske i konseptbilen.

Concept Active Tourer er en plug-in hybrid (PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle) - biler som ifølge BMW vil ha en viktig rolle i fremtiden. Det skyldes at slike biler har en viss utslippsfri kjørelengde, samtidig som de ikke bare stopper når batteriene er flate.

I BMWs tilfelle er en avansert 1,5-liters 3-sylindret bensinmotor fra EfficientDynamics-familien kombinert med en elmotor. Og så kommer det som er helt nytt i BMW-sammenheng - motoren driver ikke bakhjulene, som i andre BMW-modeller, men forhjulene!

En liten trøst får være at den lille elmotoren driver bakhjulene, og kan brukes separat over korte avstander.

I tospann

Til sammen leverer drivlinjen 190 hk (140 kW), og BMW lover kombinasjonen spreke ytelser og lavt forbruk. I praksis betyr det null til hundre på under åtte sekunder og en toppfart på rundt 200.

Etter EU-syklusen, som tar hensyn til at plug-in hybrider kan kjøre et stykke på ren eldrift, har den et oppgitt snittforbruk på 0,25 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 60 g/km.

Elmotoren i konseptbilen er utviklet hos BMW. Med fulladet batteri skal potensiell rekkevidde være 30 kilometer på ren eldrift, noe som innebærer at mange kan kjøre sine daglige mil uten lokale utslipp.

Les: Speedometeret sitter i iPad-en.

Les: Chevrolet gjør comeback.

Samleside: Årets nybillanseringer.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer