Hovedinnhold

Her er Volkswagens nye, lille SUV

<p>DELER PLATTFORM: Volkswagen T-Roc er bygget på MQB-plattformen som i dag danner grunnlag for de fleste modeller fra konsernet. Bilen er 4,2 meter lang, 1,82 meter bred og 1,57 meter høy. Dermed befinner den seg omtrent på nivå med for eksempel Mazda CX-3 og Renault Captur.</p>

DELER PLATTFORM: Volkswagen T-Roc er bygget på MQB-plattformen som i dag danner grunnlag for de fleste modeller fra konsernet. Bilen er 4,2 meter lang, 1,82 meter bred og 1,57 meter høy. Dermed befinner den seg omtrent på nivå med for eksempel Mazda CX-3 og Renault Captur.

Foto: PRODUSENT
Volkswagen lanserer nå sin hittil minste SUV. Den kan godt bli den største når det kommer til salgsvolum. Det er verdt å merke seg at den ikke kommer som hverken ladbar hybrid eller elbil.

Denne saken handler om:

I hvert fall er det ikke gitt opplysninger om dette i materialet som ble offentliggjort under en lanseringsvisning av bilen i Italia i går kveld. Motorprogrammet er derimot stinnt av forbrenningsmotorer.

Kompakte SUV-er blant segmentene som vokser raskest, og fra et utvalg på en håndfull modeller for fem år siden, er dette i dag en klasse alle de store produsentene ønsker å være representert i. Selvsagt også Volkswagen.

Konsernet har allerede to modeller i dette segmentet, gjennom Audi Q2 og Seat Arona. Sistnevnte har mye til felles med T-Roc som allerede er i produksjon ved Volkswagens anlegg i Palmela i Portugal.

Se flere bilder på BilNorge.no

Stor innvendig

SEKS PÅ TOPP, SUV:

1. Toyota RAV4, 2949.

2. Mitsubishi Outlander, 2485.

3. Mercedes GLC, 1816.

4. Tesla Model X, 1652.

5. VW Tiguan, 1575.

6. Peugeot 3008, 1471.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

En akselavstand på rause 2,6 meter danner grunnlag for et romslig interiør og et bagasjerom på 445 liter med alle seter i funksjon, som vokser til 1290 liter når baksetene legges ned.

Foreløpig er det sparsomt med tekniske data, så vi kjenner ikke bakkeklaringen, men bildene indikerer at T-Roc er mer egnet for asfalt enn for terreng. Det inntrykket suppleres ved at den i utgangspunktet er forhjulsdrevet, men at den også kan leveres med firehjulsdrift.

De første bilene vil komme til Norge rundt årsskiftet, men Harald A. Møller åpner for forhåndsbestilling i slutten av september. Da vil også de norske prisene være klare.

Les også: Slik blir fremtidens bytrafikk

For- og firehjulsdrift

I startfasen leveres T-Roc med tre alternative drivlinjer. Innstegsmodellen har en 1,0-liters TSI-motor som yter 115 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og forhjulsdrift.

De som ønsker firehjulsdrift kan i første omgang velge mellom en 2,0 TSI bensinmotor med 190 hestekrefter og en 2,0 TDI dieselmotor som yter 150 hestekrefter. Begge disse modellene leveres med syvtrinns DSG automatgir.

I løpet av første halvår 2018 vil T-Roc også være tilgjengelig med en 1,5-liters TSI-motor med syvtrinns DSG og forhjulsdrift, samt en 2,0 TDI-motor med 190 hestekrefter og firehjulsdrift.

Les om: Ny BMW M5 - muskler i praktisk innpakning

Øker utvalget

Neste sommer utvides programmet ytterligere med en 1,5 TSI-motor som yter 150 hestekrefter i kombinasjon med både 4MOTION firehjulsdrift og syvtrinns DSG.

– I Norge forventes det at de fleste kundene vil velge modellene med firehjulsdrift og DSG automatgir. Vi har forventninger om at T-Roc vil bli like populær som storebroren Tiguan har vært i mange år, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor