Hovedinnhold

Ford vil gi nytt liv til «utskjelte» bensinmotorer

DOWNSIZED: Nye Ford S-Max, som har gjennomgått en facelift, har også fått ny bensinmotor, som skal konkurrere bedre mot dieselmotorene. Foto: Hanne Hattrem
DOWNSIZED: Nye Ford S-Max, som har gjennomgått en facelift, har også fått ny bensinmotor, som skal konkurrere bedre mot dieselmotorene. Foto: Hanne Hattrem
JEREZ (VG Nett) Ford vil ta opp kampen mot dieselbiler og hybrider ved å forminske bensinmotorene.

Denne saken handler om:

EcoBoost er navnet på de nedskalerte motorene som nå skal rulles ut i Ford-modeller verden over. Allerede er det utviklet en forminsket V6-motor for det amerikanske markedet. Først ut i Europa er en toliters bensinmotor med turbo, som får verdenspremiere i facelift-utgavene av Fords store familiebiler S-Max og Galaxy. Modellene lanseres i disse dager i Jerez i Spania, og kommer til Norge i mai.

Bensinmotorene har vært utskjelt i flere år på grunn av høyt forbruk og høyt utslipp av CO2. Bilprodusentene har i flere år varslet at de vil gjøre bensinmotorene konkurransedyktige med dieselmotorene igjen, ved såkalt downsizing: Det innebærer en videreutvikling av bensinmotorene med mindre sylindervolum, lavere forbruk og utslipp - med kraften til en større maskin.

LES:Volkswagens nye SUV
LES OGSÅ:Test av Skoda Superb

Den nye toliteren som går på bensin kommer også i Ford Mondeo.

- Vi tror at disse motorene vil være et bra alternativ til diesel- eller hybridbiler, fordi de leverer konkurransedyktig drivstofføkonomi og eierkostnader. Bensinmotorene har ytelser som mange kunder synes er attraktive, mener toppsjef for Ford i Europa, John Flemming.

Også andre ledende bilprodusenter har i flere år jobbet med såkalt downsizing av bensinmotorer for å gjøre dem mer miljøspiselige. Blant annet kommer Volkswagen-konsernet i år med 1,2-liters bensinmotorer til både Audi A3 og Skoda Octavia. Den kompakte 1,2-literen med direkte innsprøyting yter 105 hestekrefter, med et CO2-utslipp på 134 gram per kilometer og snittforbruk på 0,56 liter per mil.

LES:Veidirektøren foreslår doblet bensinavgift
LES OGSÅ:Kutter biodiesel i kalde strøk

Om Ford kommer med en så liten bensinboost-motor er ikke kjent, men produsenten jobber med en liten motor til sine mindre og kompaktklasse-modeller. Til høsten kommer det en 1,6-liters EcoBoost-motor, som kommer i den nye C-Max-modellen som lanseres da. Denne kommer også i S-Max.

Nøkkelkomponentene i de nye motorene kalt STCi (Sequential Charge Turbo injection), er en lettaluminiumskonstruksjon, direkteinnsprøytning, turbo og uavhengige variable kamakseltider.

Ifølge Ford er forbruk og utslipp på den nye motorserien redusert med rundt 20 prosent.

De mindre motorene sender prisene nedover. Den nye bensinmotoren reduserer prisen på S-Max med 90.000 kroner i avgifter, hvis vi sammenlikner med dagens bensinalternativ til denne bilen, som er en 2,5-liters bensinmotor.

Følg VG Netts Bil og motor-gruppe på Facebook!

Et stykke igjen

VG Nett har prøvekjørt den nye bensinmotoren i den oppgraderte S-Max-utgaven. Motoren er kun tilgjengelig i kombinasjon med en ny automatgirkasse, en elektronisk styrt dobbeltklutsj-girkasse. Motoren leverer 203 hestekrefter og et dreiemoment på 300 newtonmeter over et bredt turtallsregister. Kombinasjonen er fin, og gir mindre støy. Motoren er kvikk, 0-100 km/t går unna på 8,5 sekunder.

Men, ser vi på utslippet, er det er et stykke igjen til dieselmotorene likevel. CO-2-utslippet på toliteren er 189 gram per kilometer - og forbruket er 0,81 liter per mil for blandet kjøring (0,64 på langkjøring).

Til sammenlikning slipper tolitersdieselen med henholdsvis 115, 140 og 163 hestekrefter ut 152 gram CO2 per kilometer. Fords Mondeo Econetic stasjonsvogn med dieselmotor slipper ut 139 gram. Også flexifuel-motorene, som yter 145 hestekrefter, slipper ut ti gram mindre CO2 enn EcoBoost-motoren.

Til tross for at Ford regner med å produsere 1,3 millioner EcoBoost-motorer i året innen 2012, regner Ford Motor Norge ikke med at norske bilkjøpere kommer til å vende dieselen ryggen.

I fjor var dieselandelen for norske nybilkjøp 67,3 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Vi tror at noen flere kunder vil kjøpe S-Max med EcoBoost-motoren, kanskje fem prosent, sier produktsjef for Ford S-Max og Galaxy, Asgeir Nordeng.

Det norske avgiftssystemet favoriserer fortsatt dieselmotorer, som har lavere utslipp.

Leserne debatterer:Bør det bli skattefradrag for å kjøre kollektivt til jobb?

- Vi tror likevel at enda flere vil velge S-Max med 1,6-liters bensinmotor når denne kommer, sier informasjonssjef i Ford, Anne Sønsteby.

Prisene på de nye utgavene av sjuseterne Ford S-Max og Galaxy er ikke klare, men et prishopp på noen tusenlapper fra dagens modeller må bilkjøperne regne med. Den mest solgte modellen av dagens versjon av S-Max er utgaven med toliters dieselmotor på 115 hestekrefter, til 382.000 kroner.

NY FRONT: Ford S-Max har fått ny front. I mai kommer modellen til Norge. Foto: Hanne Hattrem
NY FRONT: Ford S-Max har fått ny front. I mai kommer modellen til Norge. Foto: Hanne Hattrem

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor