Hovedinnhold

For første gang kan en elbil bli Årets Bil i Europa

KANDIDATER: Alfa Romeo Giulietta (øverst til venstre), Citroën DS3 (øverst til høyre), Opel Meriva og Nissan Leaf er blant de sju kandiadatene som er i finalen. Foto: AP/Frode Hansen.
KANDIDATER: Alfa Romeo Giulietta (øverst til venstre), Citroën DS3 (øverst til høyre), Opel Meriva og Nissan Leaf er blant de sju kandiadatene som er i finalen. Foto: AP/Frode Hansen.
(VG Nett) Elbilen Nissan Leaf seiler opp som en av de heteste kandidatene til den prestisjetunge tittelen «Årets Bil i Europa».

Denne saken handler om:

I dag ble listen over de syv finalistene til tittelen offentliggjort, fra Car Of The Year (COTY).

- Dette er en spennende liste fordi det for første gang er med en ren elektrisk bil i kåringen, og det er spennende fordi Nissan Leaf kom seg gjennom nåløyet til finalerunden, sier redaksjonssjef i bladet Motor, Rune Korsvoll. Han er i sitt tolvte år som medlem av juryen, som ellers består av 59 biljournalister fra Europa.

I fjor slaktet Marius Holm i Bellona kandidatene til 2010-tittelen. Da var det ingen hybridbiler som kom med i sluttkampen om tittelen.

Nå er Marius Holm mer fornøyd.

- Det er på tide at bilndustrien leverer elbiler som når opp i kåringen. Jeg klandrer ikke de som sitter i juryen. Det er bilindustrien som har vært sen med å levere relle el-alternativer for folk flest. Hvis jeg hadde sittet i juryen, ville jeg lagt vekt på ny teknologi. Det er fint med nye dørløsninger og retromodeller, men elbilen representerer tross alt ny teknologi, sier Marius Holm.

Les: Denne vant i fjor. 

Les også: Og denne vant året før der. 

Åpen avstemming

Alle bilmodeller som kommer på markedet i løpet av 2010 er med i kåringen. Bilene blir prøvekjørt og testet av jurymedlemmene, som plukker ut sju biler hver som de vil ha med videre. De sju som får flest stemmer, er med i finaleheatet.

Bilene som går videre i kampen om tittelen Årets Bil i Europa 2011, er:

Alfa Romeo Giulietta 
Citroën C3/DS3 
Dacia Duster 
Ford C-Max/Grand C-Max 
Nissan Leaf 
Opel Meriva 
Volvo S60/V60 

- At en elbil er med, er tidens tegn. Jeg er ikke overrasket over det. Det er i den retningen det går nå, og det er i den retningen vi vil at bilprodusentene skal jobbe, sier Korsvoll.

Han er imponert over Nissan Leaf.

- Dette føles som å kjøre som en hvilken som helst bil i den mindre delen av Golf-klassen. Bortsett fra kjørelengden er den lik en vanlig bil. Norge er også utrolig godt tilrettelagt for å bruke elbil i byene, sier Rune Korsvoll.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KANDIDATER: Ford Grand C-Max (øverst til venstre), Dacia Duster (øverst til høyre), og Volvo S60/V60 er blant de sju utvalgte. Foto: Andrea Gjestvang/AP/Volvo.
KANDIDATER: Ford Grand C-Max (øverst til venstre), Dacia Duster (øverst til høyre), og Volvo S60/V60 er blant de sju utvalgte. Foto: Andrea Gjestvang/AP/Volvo.


Billigmerket til Renault, Dacia, har også fått med en kandidat i finalen.

- Dacia Duster er også svært spennende. Billig-SUV-en er rumensk, men merket er eid av Renault. Det er ingen luksusbil, men bilen bærer langt fra preg av å være noen typisk billigbil. Renault i Norge har valgt ikke å ta inn merket til Norge, men det selges i Sverige. Det er synd norske bilkjøpere ikke kan ha denne som et alternativ, sier Korsvoll.

Bilmodeller som Audis A1 og A7-modeller, BMW X3, Nissan Juke og Saab 9-5 nådde ikke opp.

- Opel Meriva er en praktisk liten flerbruksbil og Volvo S60/V60 er nok tatt med ut fra en sikkerhetsvurdering, mener Korsvoll.

Om 14 dager skal han avgi sine stemmer. Han har 25 poeng å fordele på minimum fem biler. Når kåringen offentliggjøres den 29. november, offentliggjøres samtidig jurymedlemmenes poengiving og begrunnelse.

- Hvor viktig er slike kåringer?

- For meg er det viktig å kunne gi en tydelig og åpen beskjed om hvilken retning jeg mener bilbransjen bør gå. I mange år har vi vektlagt sikkerhet. Nå er den stort sett på stell, og vi er på vei mot et miljøfokus, sier Rune Korsvoll.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor